2015
Hur vi ’predikar om Kristus’ hemma
Juni 2015


Hur vi ”predikar om Kristus” hemma

Författaren bor i Utah, USA.

”Vi talar om Kristus, vi gläds i Kristus, vi predikar om Kristus, vi profeterar om Kristus, och vi skriver i enlighet med våra profetior så att våra barn skall kunna veta till vilken källa de kan se för att få förlåtelse för sina synder” (2 Nephi 25:26).

Bild
A family in Brazil having family home evening

Under påsken ett år föreslog min fru att vi i familjen skulle läsa ur skrifterna om Frälsarens sista vecka i livet. Varje kväll vid läggdags läste vi i Nya testamentet och visade våra barn en kort video av varje händelse och pratade om de frågor som uppstod. Jag förundrades över frågorna som våra barn tog upp och över den ande som genomsyrade vårt hem medan vi läste och pratade.

I slutet av veckan kände jag större tacksamhet mot och kärlek till Frälsaren, efter att ha reflekterat mycket över hans offer och de eviga konsekvenser som är resultatet av allt han gick igenom för oss. Förutom mina egna känslor visste jag att min fru hade blivit inspirerad, och jag anade en djupare förståelse och kärlek till Frälsaren hos våra barn och en större önskan att uppföra sig kristuslikt mot varandra.

Sedan dess har vi utforskat andra sätt att ”tala om Kristus” och ”predika om Kristus” mer i våra samtal och lektioner, medvetna om att när vi bygger på den grundval som är Jesus Kristus, så har vi blivit lovade stor motståndskraft mot livets stormar (se Helaman 5:12).

Fokusera på Frälsaren i din undervisning

Bild
Family praying.

Något vi har upptäckt är att när vi tar med Frälsarens exempel och lärdomar i våra samtal och aktiviteter som familj, så blir de mycket mer kraftfulla och ändamålsenliga. För att använda Frälsarens egen jämförelse: ”Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt” (Joh. 15:5). Om vi tillämpar den här jämförelsen på vår undervisning så undervisar vi inte om evangelieprinciper som isolerade tankar utan som delar av Jesu Kristi försoning, som profeten Joseph Smith förkunnade att de var.1 Det är så vi gör Frälsaren till det centrala i vår undervisning och inte bara blad som vi har plockat från hans sanna vinstock.

Om vi gör honom till det centrala i vår undervisning har vi blivit lovade näring, styrka och tillväxt, och fruktbärande grenar – med andra ord att våra samtal och lektioner får större kraft till omvändelse och mer långvariga resultat. Ett sätt vi har upptäckt att vi kan göra det på är att undervisa om en evangelieprincip och sedan till exempel fråga våra barn: ”Hur var Jesus ett exempel på den här principen eller lärdomen?” eller ”Vad sa eller lärde Herren om just det här?”

Ett exempel på hur man kan undervisa om bön

Låt oss till exempel säga att du undervisar om vikten av bön. Du kan använda Läran och förbunden 10:5, där vi blir uppmanade att alltid be, eller Nephis ord att den ”onde anden … inte [lär] människan att be utan lär henne att hon inte skall be” (2 Nephi 32:8). De här skriftställena undervisar kraftfullt om bön. Låt oss säga att ni samtalar om dem och att du frågar något i stil med ”hur bad Frälsaren” eller ”hurdana var Frälsarens böner?” Om du har små barn kan du fråga: ”Hurdana tror ni att Frälsarens böner var?”

Ta en minut och fundera på hur du själv skulle besvara frågan genom att begrunda de skriftavsnitt som du kommer att tänka på. Jag tänker genast på Frälsarens besök till Amerika, när ”han bad till Fadern, och det han bad kan inte skrivas ner … Ögat har aldrig sett, inte heller har örat förut hört så stora och underbara ting som de vi såg och hörde Jesus tala till Fadern” (3 Nephi 17:15–16).

Senare i berättelsen upptäcker vi att folket försökte forma sina böner efter hans och därför ”upprepade [de] inte många ord, ty det blev dem givet vad de skulle be om, och de var fyllda med längtan” (3 Nephi 19:24; kursivering tillagd). Här kan du be barnen berätta om ett tillfälle när de var fyllda med en önskan att be, eller så kan du berätta om ett tillfälle när du fick till dig ord som du skulle säga i din bön. Sedan kan du vittna om hur annorlunda en bön är när den bes på det här sättet, som Frälsaren undervisade om.

Tänk på vilken skillnad det skulle göra för dina barn om de följde bönens principer som finns i de här verserna och i vittnesbörden som du och de har burit. Tänk på hur det här kan förbättra deras förmåga att känna och känna igen Anden, ära sina ämbeten, ge prästadömsvälsignelser och senare fostra en egen familj, ledda av samme Ande som ”lär människan att be” (2 Nephi 32:8).

Om Frälsarens exempel eller lärdomar inte togs med i undervisningen, skulle vi ändå ha ett bra samtal om bön, men med hans exempel och lärdomar får undervisningen större djup och kraft.

Konst med evangeliet i centrum

Bild
A family sits around a table studying the scriptures. Some have books and some have IPads - in Florida.

Något annat vi har försökt göra för att få ett hem som i högre grad är centrerat på Kristus, är att ha bilder på Kristus, templet och andra evangelieinriktade saker där de lätt kan ses och så att våra barn vet vad som verkligen är viktigt för oss.

För några år sedan när vi var med våra barn på en tiondeavräkning, bad biskopen vår tioårige son att ta en liten bild av Frälsaren och bestämma var i hemmet han skulle placera den så att den kunde vara en ständig påminnelse om vår familjs beslutsamhet att följa honom. När vi kom hem satte han bilden på ytterdörren där, som vår son sa, ”var och en av oss skulle se den mest”. Det har varit till stor välsignelse och en ständig påminnelse för oss alla varje dag på ett litet men kraftfullt sätt om våra löften att följa Jesus Kristus.

Oavsett var bilderna finns i hemmet är det värt ansträngningen att uppmärksamma bilderna på väggarna och budskapen du ger dina barn. Sänder konstverken i ditt hem budskapet att du är fast besluten att följa Kristus?

Andra sätt att undervisa om Kristus

Jag erkänner att jag vid mer än ett tillfälle har skrattat när ett av mina barn har frågat om Jesus var tuffare än en tecknad superhjälte, men jag har upptäckt att barnets fråga alltid har lett till bra samtal om vad som gör Frälsaren mäktigare än en superhjälte. Tillsammans med dagliga samtal som de här, följer här ytterligare några förslag på vad du kan göra för att hemmet ska bli mer centrerat kring Kristus:

  • Använd Mormons bok när du undervisar dina barn om Jesu Kristi försoning. Ordet försoning eller försona nämns 35 gånger i Mormons bok.

  • Använd Mormon Messages, bibelvideor och annan media från kyrkan som undervisar om Jesus Kristus, för att förhöja era hemaftonslektioner och skriftstudier.

  • Lär er och sjung psalmerna om Frälsaren tillsammans och samtala om deras lärdomar och betydelse.

  • Hitta sätt att betona att profeterna är mäktiga vittnen om Jesus Kristus.

  • Försök hela tiden förbättra din egen relation till Frälsaren.

Jag har lärt mig genom noggranna studier och innerliga böner att Jesus Kristus lever och att hans underbara försoningsgåva är verklig och ger oss, och dem vi älskar, mening och syfte, tack vare det stora och förunderliga hoppet om att våra familjer kan och kommer att vara våra för evigt. Må var och en av oss inse hur viktigt det är att skapa ett hem med Kristus i centrum, och förstå ”att det inte finns någon annan väg eller något annat sätt för människan att bli frälst än i och genom Kristus” (Alma 38:9).

Slutnot

  1. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 49.

Bakgrundsbild från Hemera/Thinkstock