2015
Tack vare Joseph
April 2015


Tack vare Joseph

Upptäck sex olika sätt som ditt liv är (eller kan bli) annorlunda tack vare profeten Joseph Smith.

Bild
Painting of a young boy kneeling looking up at a grove of trees. At the center of the painting is a young boy (age 14) kneeling. His hands are resting on his thighs and he looks up at a light source above his head. The boy wears grey trousers (with suspenders) and grey vest and an off-white shirt. The shirt has a collar and two button placket at the front and the sleeves are rolled. The young boy had blond hair that is slightly rumpled. The background his a grove of trees, almost all with no leaves. There are some low saplings immediately behind the boy. The foreground has rocks, twings and small plants sprouting. "Walter Rane 04" appears in the lower right corner in red.

Joseph Smith dog för över 170 år sedan. Han levde i bara 38 år och tillbringade större delen av tiden på platser som är så obemärkta att du förmodligen bara hittar dem på de allra mest detaljerade kartorna. Och du känner förmodligen till mycket av det han gjorde under sitt liv. Men har du tänkt på hur det påverkar dig personligen? Det kan vara på så många olika sätt att det inte går att räkna, men du kan börja med de här sex.

Tack vare Joseph Smith:

1. Förstår du vilka Gud och Jesus Kristus verkligen är.

Om det inte hade varit för Joseph Smith kanske du ändå hade trott på Fadern och Jesus Kristus. Du kunde ha Bibelns vittnesbörd. Men tänk så mycket djupare och rikare din kunskap är tack vare det som Joseph Smith återställde – Mormons boks, Läran och förbundens och Den kostbara pärlans djärva, bekräftande vittnesbörd, Du vet till exempel något som större delen av världen inte vet – att den uppståndne Frälsaren besökte Amerika och visade med sina ord att han inte bara var ”Israels Gud … [utan] hela jordens Gud” (3 Nephi 11:14).

Tänk på hur ditt vittnesbörd om vår himmelske Fader och Jesus Kristus stärks av vittnesbörden från profeter som Nephi, Alma och Moroni – för att inte tala om Joseph Smith själv, som förkunnade: ”Han lever! Ty vi såg honom, ja, på Guds högra sida” (L&F 76:22–23). Vilken välsignelse det är att ha det här ytterligare ljuset i en tid när tron på Gud och Jesus Kristus ifrågasätts och ofta överges!

2. Vet du att du är ett Guds barn – och att alla andra är det.

Bild
Youth in the Philippines are walking in a line and laughing and holding hands.

Den kanske viktigaste sanningen som Joseph Smith återställde var den om vår relation till Gud.1 Han är bokstavligt talat vår Fader. Har du någon gång stannat upp och tänkt på vilka sanningar som är en följd av det faktumet? Det förändrar sättet du ser dig själv på. Oavsett vad världen tänker om dig så vet du att du är ett älskat barn till Gud med hans egenskaper inom dig. Det förändrar sättet du ser andra på. Plötsligt är alla – alla – dina bröder och systrar. Det förändrar sättet du ser själva livet på. Alla dess glädjeämnen och prövningar är en del av vår himmelske Faders plan för att hjälpa dig bli mer lik honom. Inte illa för något som vi sjunger om i Primär!2

3. Kan din familj vara evig.

Bild
Family posing together on a street in Hong Kong.

Varför är så många förvirrade när det gäller vikten av äktenskap och familj? Kanske för att de inte känner till läran, som återställdes genom Joseph Smith, att äktenskapet och familjen har instiftats av Gud och att det är meningen att de ska vara eviga (se L&F 49:15; 132:7). De är inte bara några mänskliga traditioner som vårt samhälle har vuxit ur – de är en del av himlens eviga ordning. Och tack vare prästadömets nycklar och templets förrättningar, som återställdes genom Joseph Smith, kan din eviga familj börja här på jorden.

4. Har du tillgång till prästadömet och dess välsignelser.

Bild
Filipino church members during a sacrament meeting.

Tack vare att Gud återställde sitt prästadöme genom Joseph Smith kan du döpas och ta emot den Helige Andens gåva. Du kan be att få prästadömsvälsignelser som botar, tröstar och vägleder. Du kan ingå heliga förbund som binder dig till Gud. Och du kan förnya dina förbund varje vecka när du tar del av sakramentet. Genom prästadömets förrättningar kommer Guds kraft in i ditt liv (se L&F 84:20–21). Inget av det här skulle vara möjligt utan det som Joseph Smith åstadkom.

5. Är du fri från missbruk av skadliga ämnen.

Bild
Two young men in DR Congo playing basketball.

Eller du kan åtminstone vara det om du följer uppenbarelsen som Joseph Smith fick 1833 – långt innan man kliniskt kunde bevisa att tobak orsakade lungcancer och att alkohol var förknippat med leversjukdomar. Varför vänta på att världens visdom ska hinna ifatt när du har en profet som uppenbarar Guds visdom? Visdomsordet visar att Gud inte bara bryr sig om våra andar utan också om våra kroppar (se L&F 89). Som uppenbarelserna till Joseph Smith visade, gör kroppen oss trots allt mer – inte mindre – lika vår Fader i himlen, som också har en kropp av kött och ben (se L&F 130:22).

6. Kan du få veta sanningen själv genom den Helige Anden.

Bild
A young Polynesian woman kneeling in prayer beside her bed.

När unge Joseph gick in i den heliga lunden 1820 var den allmänna uppfattningen bland många kyrkor att uppenbarelse tillhörde det förflutna. Josephs första syn visade att det var fel. Himlarna är öppna – och inte bara för profeter. Alla som har en fråga kan få ett svar genom att ödmjukt och flitigt söka efter det (se L&F 42:61; 88:63). Du kan till exempel få veta att Joseph Smith var Guds profet på samma sätt som Joseph fick veta det: genom att fråga Gud själv.

Den här listan är bara början. Vad skulle du lägga till? Hur är ditt liv annorlunda tack vare Joseph Smith?

Slutnoter

  1. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 37–44.

  2. ”Jag är Guds lilla barn”, Psalmer, nr 194.