2015
Jesu Kristi egenskaper: Utan svek eller hyckleri
April 2015


Besökslärarnas budskap

Jesu Kristi egenskaper: Utan svek eller hyckleri

Studera det här materialet under bön och försök få veta vad du ska prata om. Hur kan din kunskap om Frälsarens liv och roller stärka din tro på honom och välsigna dem du vakar över genom besöksundervisningen? För mer information, gå till reliefsociety.lds.org.

Tro, Familj, Tjänande

Bild

När vi inser att Jesus Kristus är utan svek och hyckleri hjälper det oss att trofast sträva efter att följa hans exempel. Äldste Joseph B. Wirthlin (1917–2008) i de tolv apostlarnas kvorum sa: ”Att svika är att bedra eller att leda vilse … En person utan svek är en oskuldsfull person med ärliga avsikter och rena motiv, vars liv och handlingar speglar hans [eller hennes] syn på integritet … Jag tror på det nödvändiga för kyrkans medlemmar att vara utan svek. Det kanske är viktigare nu än förut i historien, för världen verkar inte förstå vikten av denna dygd.”1

President Dieter F. Uchtdorf, andre rådgivare i första presidentskapet, sa: ”Ingen av oss är riktigt så kristuslik som vi vet att vi borde vara. Men vi strävar uppriktigt efter att övervinna våra fel och vår önskan att synda. Av hjärta och själ längtar vi efter att bli bättre med hjälp av Jesu Kristi försoning.”2

Vi vet att ”vi blir dömda efter våra handlingar, efter vårt hjärtas önskningar och efter det slags människa vi har blivit”.3 Men när vi strävar efter att omvända oss blir vi renare – och ”saliga är de renhjärtade, de skall se Gud” (Matt. 5:8).

Ytterligare skriftställen

Psaltaren 32:2; Jakobs brev 3:17; Första Petrusbrevet 2:1–2, 22

Från skrifterna

Små barn är utan svek. Jesus Kristus sa: ”Låt barnen komma till mig och hindra dem inte! Ty himmelriket tillhör sådana … Och han tog upp dem i famnen och lade händerna på dem och välsignade dem” (Mark. 10:14, 16).

Kristus tjänade också barnen i Amerika efter sin korsfästelse. Han befallde folket att föra sina små barn till honom, och de ”satte dem på marken runt omkring honom, och Jesus stod mitt ibland dem”.

Och han grät, ”och mängden vittnade därom, och han tog deras små barn ett efter ett och välsignade dem och bad till Fadern för dem …

Och när de såg sig om för att se sina små, upplyfte de sina ögon mot himlen, och de såg himlarna öppna, och de såg änglar stiga ned ur himlen, liksom mitt i eld. Och de kom ned och omslöt de små … och änglarna betjänade dem” (3 Nephi 17:12, 21, 24).

Slutnoter

  1. Se Joseph B. Wirthlin, ”Utan svek”, Nordstjärnan, juli 1988, s. 71, 72.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ”Kom och förena er med oss”, Liahona, nov. 2013, s. 23.

  3. Handbok 2: Kyrkans förvaltning (2010), 1.2.1.