2015
Ole rohkea ja kerro evankeliumista
Maaliskuu 2015


Ole rohkea ja kerro evankeliumista

Kuva
illustration of young man and young woman talking with speech bubble

Kuvitus Michael Mullan

Vaatii rohkeutta kertoa evankeliumista ihmiselle, jota ei tunne. Kysy vaikka uunituoreelta kokoaikaiselta lähetyssaarnaajalta. Joskus vaatii vielä enemmän rohkeutta kysyä ystäviltään, haluaisivatko he tietää kirkosta, Mormonin kirjasta tai uskonkäsityksistämme.

Mietit: Mitä jos he eivät ole kiinnostuneita? Mitä jos he loukkaantuvat? Mitä jos he pilkkaavat minua? Mitä jos he sanovat, että he vihaavat minua eivätkä halua enää koskaan nähdä minua?

Älä ole huolissasi. Niin ei varmastikaan tapahdu. Ystäväsi sanovat vain luultavasti: ”Ei kiitos.” Mutta älä ylläty, jos joku vastaa: ”Mikä ettei. Kerro lisää” – etenkin, jos elät evankeliumin mukaan.

Vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Me olemme Jeesuksen Kristuksen palautetun kirkon jäseniä, jotka Herra itse on valtuuttanut ja lähettänyt etsimään, ravitsemaan ja tuomaan turvallisesti Hänen kirkkoonsa ne, jotka etsivät tullakseen tuntemaan totuuden.”

Tuolta kannalta katsottuna evankeliumista kertominen on yksinkertaista ja selkeää. Vanhin Ballard kuitenkin myöntää: ”Lähetystyö voi olla haastavaa ja joskus pelottavaakin.”

Kuinka me voimme voittaa tuon pelon? Vanhin Ballard ehdottaa kolmea seuraavaa tapaa:

Ensiksi, rukoile yksin ja perheesi kanssa, että Herra auttaa sinua löytämään tapoja kertoa evankeliumista. (Katso oheistekstistä, mitä eräs nuori nainen Brasiliassa teki.) Pyydä myös Herraa johdattamaan sinut niiden luo, jotka ovat valmiita.

Toiseksi, ole esimerkkinä. Rappeutuvien mittapuiden maailmassa ystäväsi huomaavat valosi. Henkilökohtainen kelvollisuutesi antaa sinulle rohkeutta ja hengellistä voimaa.

Kolmanneksi, usko ja luota Herraan ja osoita aina rakkautta muita kohtaan.

”Jotkut jäsenet sanovat: ’Evankeliumista kertominen pelottaa minua, sillä joku saattaa loukkaantua’”, vanhin Ballard sanoo. ”Kokemus on osoittanut, että ihmiset eivät loukkaannu, kun evankeliumista kertominen perustuu rakkauden ja huolenpidon henkeen. Kuinka kukaan voisi loukkaantua, kun me sanomme jotakin tämän tapaista: ’Pidän siitä, miten kirkkoni auttaa minua’, ja lisäämme sitten, mitä Henki ohjaa.”1

Velvollisuus kertoa evankeliumista kuuluu kaikille kirkon jäsenille – myös sinulle. Ole siis rohkea ja anna Herran siunata pyrkimyksiäsi.

Viite

  1. M. Russell Ballard, ”Jäsenlähetystyön välttämättömyys”, Liahona, toukokuu 2003, s. 38–40.