2015
Saatanan kapina
Maaliskuu 2015


Saatanan kapina

Kirjoittaja asuu Utahissa Yhdysvalloissa.

Mitä Saatana todella ehdotti kuolevaisuutta edeltävässä neuvonpidossa?

Kuva
illustration of sheep and wolf

Kuvitus sirup/iStock/Thinkstock

Kun olin nuori mies, aloin panna merkille omituisen taipumuksen muutamien kirkon jäsenten keskuudessa. Nähdessään jonkin tilanteen, jossa on ollut sovitut säännöt ja jossa niiden rikkomisesta on aiheutunut seurauksia (esim. kirkollinen kurinpitotoimi, vanhempien kurinpitotoimi tai lähetystyösääntöjen tai kirkon koulujen käyttäytymissääntöjen edellyttämiä seuraamuksia), he ovat usein kysyneet: ”Mutta eikö se ole Saatanan tapa toimia? Eikö siinä pakoteta ihmiset olemaan vanhurskaita?”

Tämä suhtautumistapa oli minusta alkuun yllättävä – kuinka joku voi ajatella, että Herran ja Hänen kirkkonsa hyväksymät käytännöt voisivat olla osa ”Saatanan suunnitelmaa”? Olen oppinut sittemmin huomaamaan, että tällaiset väärinkäsitykset Saatanan kapinasta ja sodasta taivaassa ovat itse asiassa melko yleisiä samoin kuin ovat harkitsemattomat syytökset siitä, että jokin näyttää nykyään sellaiselta suunnitelmalta. Valitettavasti nämä opilliset väärinkäsitykset voivat johtaa vahingollisiin tuloksiin.

Nämä väärinkäsitykset voisivat esimerkiksi johtaa jotkut vanhemmat ajattelemaan, etteivät he voi kannustaa lapsiaan käymään kirkossa. Ne voivat johtaa kirkon jäsenet tukemaan moraalia koskevan vakavan synnin laillistamista. Ja nämä väärinkäsitykset voivat jopa johtaa jotkut kirkon jäsenet ajattelemaan, että kuuliaisuutta edellyttävien liittojen ja sitoumusten tekeminen ja pitäminen on jotenkin vastoin Jumalan suunnitelmaa, vaikka itse asiassa sellainen kuuliaisuus liitoille on keskeisellä sijalla Jumalan todellisessa pelastussuunnitelmassa.

Mitä pyhissä kirjoituksissa sanotaan

Jotkin ajatukset siitä, mitä Saatana ehdotti kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa, näyttävät ennemminkin olevan peräisin perinteistä eivätkä tästä aiheesta saadusta todellisesta ilmoituksesta. Siksi onkin hyödyllistä palata pyhiin kirjoituksiin ja ottaa selville, mitä Herra on itse asiassa ilmoittanut tästä tärkeästä asiasta. Pyhissä kirjoituksissa tärkein lähde sille, mitä Saatana ehdotti, on Mooseksen kirjan neljännen luvun ensimmäisissä jakeissa:

”Ja minä, Herra Jumala, puhuin Moosekselle sanoen: Tuo Saatana, jota sinä olet käskenyt minun Ainosyntyiseni nimessä, on sama, joka on ollut alusta asti, ja hän tuli minun eteeni ja sanoi: Katso, tässä olen, lähetä minut, minä olen poikasi ja lunastan koko ihmissuvun, niin ettei yksikään sielu huku, ja totisesti minä teen sen; anna siis minulle kunniasi.

Mutta katso, rakas Poikani, joka on ollut Rakkaani ja Valittuni alusta asti, sanoi minulle: Isä, sinun tahtosi tapahtukoon, ja kunnia olkoon sinun ikuisesti.

Ja nyt, koska Saatana kapinoi minua vastaan ja pyrki hävittämään ihmisen tahdonvapauden, jonka minä, Herra Jumala, olin antanut hänelle, ja koska hän myös pyrki siihen, että antaisin hänelle oman voimani, Ainosyntyiseni voimalla minä käskin syöstä hänet alas;

ja hänestä tuli Saatana, niin, nimittäin Perkele, kaikkien valheiden isä, eksyttämään ja sokaisemaan ihmisiä ja johdattamaan heitä vankeina tahtonsa mukaan, vieläpä kaikkia, jotka eivät kuule minun ääntäni.” (Moos. 4:1–4.)

Kaikkien valheiden isä

Näiden jakeiden perusteella on selvää, ettei taivaallinen Isämme pyytänyt vapaaehtoisia keksimään ja esittämään erilaisia kilpailevia pelastussuunnitelmia, kuten jotkut ovat otaksuneet. Sen sijaan kyseessä oli taivaallisen Isämme suunnitelma, ja Hän esitti sen henkilapsilleen, jotka olivat kokoontuneet suureen neuvonpitoon taivaassa. Jeesus Kristus, joka oli valittu alusta asti olemaan Vapahtaja siinä suunnitelmassa, ehdotti nöyrästi, että taivaallisen Isän suunnitelma hyväksyttäisiin, ja sanoi: ”Isä, sinun tahtosi [eli suunnitelmasi] tapahtukoon.” Tässä tilanteessa Saatana esitti epäsuotuisan ja ylimielisen ehdotuksen muuttaa taivaallisen Isän suunnitelmaa niin, että se toisi yleisen pelastuksen jokaiselle (ks. Moos. 4:1). Ennen kuin käsittelemme sitä, kuinka hän väitti saavansa sen aikaan, on tärkeää panna merkille, että Saatanasta käytetään näissä jakeissa nimitystä ”kaikkien valheiden isä” (Moos. 4:4). Eräässä toisessa tilanteessa hänen kuvaillaan olevan ”valehtelija alusta asti” (OL 93:25). Olisimme äärettömän sinisilmäisiä, jos otaksuisimme Saatanan puhuneen totta esittäessään tämän liioitellun väitteen yleisestä pelastuksesta.

Jos ymmärrämme Saatanan luonnetta ja historiaa, olisi sopivampaa pitää häntä ensimmäisenä huijarina, joka yritti myydä meille tuotetta, josta hän tiesi, ettei voisi sitä koskaan toimittaa. Hän väitti voivansa antaa meille kaikille pelastuksen, jos me seuraisimme häntä emmekä sitä suunnitelmaa, jonka taivaallinen Isämme oli luonut meidän pelastukseksemme ja jota Vapahtajamme Jeesus Kristus kannatti.

Saatanan ehdotus oli valhetta. Se ei olisi toiminut. Se ei ollut toteutuskelpoinen vaihtoehto taivaallisen Isän jo täydelliselle suunnitelmalle vaan pikemminkin ansa, joka oli viritetty houkuttelemaan ja huijaamaan ihmisiä seuraamaan Saatanaa. Se oli viime kädessä kadotussuunnitelma, ei pelastussuunnitelma.

Tahdonvapauden hävittäminen

Mikä tärkeintä, näissä pyhien kirjoitusten jakeissa ei sanota selkeästi, kuinka Saatana esitti toteuttavansa tämän valheen. Pyhissä kirjoituksissa sanotaan vain, että se hävittäisi ihmisen tahdonvapauden (ks. Moos. 4:3). Presidentti J. Reuben Clark jr. (1871–1961), ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on esittänyt kaksi pääasiallista vaihtoehtoa siihen, mitä Saatana ehdotti tekevänsä, ja on muistuttanut meille, ettei kumpikaan niistä olisi voinut toteutua. Hän on selittänyt: ”Pyhiä kirjoituksia lukemalla olen päätynyt siihen, että Saatanan suunnitelma edellytti jompaakumpaa kahdesta asiasta: joko ihmisen – – pakottamista tai sitten ihmisen pelastamista synnissä. Epäilen, voidaanko ihmisen älyä pakottaa. Ainakaan ihmisiä ei voida pelastaa synnissä.” (Lainattuna julkaisussa Evankeliumin opit, oppilaan kirja, 2004, s. 15.)

Vaikka kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei olisi toiminut, näemme osasia niistä molemmista Saatanan nykyisissä hankkeissa ja taktiikoissa. Esimerkiksi pakottamista ja voimakeinoja käyttävät nykyään tyrannit, jotka pyrkivät saamaan valtaa kansakunnissa, ja poliittiset aktivistit, jotka pyrkivät rajoittamaan uskonnonvapautta ja ajamaan yhteiskunnan hyväksymään synnillisen käytöksen. Herra on nimenomaan tuominnut ihmislasten sielujen pienimmälläkin vääryydellä tapahtuvan hallitsemisen, vallitsemisen ja pakottamisen (ks. OL 121:37).

Herra on kuitenkin myös selittänyt, että valtaa ja vaikutusvaltaa voidaan käyttää, kun kannustetaan vanhurskauteen rakastavalla taivuttelulla, vanhurskaalla nuhtelulla ja asianmukaisilla seurauksilla (ks. OL 121:41–43). Tämä tärkeä selvennys osoittaa, että oikeanlaisen kirkkokurin ja vanhempien kurinpidon toteuttaminen, säännöistä ja mittapuista kiinni pitäminen lähetyskentillä ja kirkon kouluissa sekä vanhurskaiden lakien säätäminen yhteiskunnassa ovat kaikki Herran hyväksymiä menettelytapoja eivätkä osa ”Saatanan suunnitelmaa”. Tahdonvapauden kunnioittaminen ei tarkoita anarkian hyväksymistä.

Toista vaihtoehtoa, jolla Saatana ehdotti pelastavansa jokaisen, kuvaillaan Raamatun sanastossa seuraavasti: ”Lusifer ja hänen seuraajansa halusivat pelastuksen koituvan automaattisesti kaikille, jotka ovat eläneet kuolevaisuudessa, yksilöllisistä haluista, tahdonvapaudesta tai vapaaehtoisesta omistautumisesta riippumatta” (Bible Dictionary, ”War in Heaven” [Sota taivaassa]). Toisin sanoen toinen tulkinta on, että Saatana ehdotti pelastavansa meidät kaikki, teimmepä mitä tahansa. Se tuhoaisi tahdonvapauden tekemällä sen tarpeettomaksi. Jos kaikki valintojemme seuraukset poistettaisiin ja jokainen saisi saman palkinnon, valinnoistamme tulisi merkityksettömiä ja tahdonvapautemme hävitettäisiin.

Tämä tulkinta siitä, kuinka Saatana ehdotti pelastavansa meidät, näkyy myös monissa hänen hankkeissaan ja taktiikoissaan, jotka ovat meille tuttuja nykyaikana. Saatana lupaa jatkuvasti ihmisille, että he voivat elää synnillistä elämää ja silti pelastua tai että he voivat löytää onnea jumalattomuudesta. Tämä viekoitteleva viesti helposta pelastuksesta ja syntisestä elämäntavasta on nykyään hyvin suosittu. Niin oli Saatanan ehdotuskin taivaassa käydyssä sodassa, jossa ”monet seurasivat häntä” (Abr. 3:28).

Näistä esimerkeistä voimme nähdä, ettei Saatanan menettelytapa ole muuttunut paljoakaan kuolevaisuutta edeltävästä ajasta. Saatana valehtelee edelleen ihmisille lupaamalla heille, että jos he seuraavat häntä, heidät pelastetaan tai he ovat onnellisia tai mitä tahansa muuta he haluavatkin kuulla. Hän käyttää myös edelleen pakkoa yrittäessään saada muut omaksumaan epävanhurskaat näkemyksensä ja tapansa. Siksi ”sodankäynti jatkuu kuolevaisuudessa, – – samoista asioista käydään taistelua, ja sama pelastus on vaakalaudalla” (Bible Dictionary, ”War in Heaven”).

Kuva
illustration of a wolf

Kapinasuunnitelma

Ehkäpä yksinkertaisin tapa kuvata Saatanan suunnitelmaa ei perustukaan spekulatiivisiin teorioihin siitä, mitä Saatana ehdotti tekevänsä, vaan siihen, mitä hänen suunnitelmansa johti hänet ja hänen seuraajansa todella tekemään – nimittäin kapinoimaan. Pyhissä kirjoituksissa sanotaan toistuvasti, että Saatana kapinoi avoimesti Jumalaa vastaan. Esimerkiksi Herra julisti, että ”Saatana kapinoi minua vastaan” (Moos. 4:3), ”Jumalan enkeli, joka oli valta-asemassa Jumalan edessä – –, kapinoi ainosyntyistä Poikaa vastaan” (OL 76:25), ja hän kapinoi ”minua vastaan sanoen: Anna minulle kunniasi, joka on minun voimani” (OL 29:36).

Näiden jakeiden mukaan on selvää, ettei Saatanan hanke ollut viaton ehdotus Jumalan suunnitelman muokkaamiseksi. Se oli kapinointia, yritys nousta vastarintaan, syöstä Jumala valtaistuimelta ja valloittaa taivas. Ne, jotka seurasivat Saatanaa, julistivat taivaassa sodan ja asettuivat Jumalan vihollisiksi. Heidän tahdonvapautensa hävitettiin, koska he kieltäytyivät valitsemasta vapautta ja iankaikkista elämää ”suuren Välimiehen kautta” ja valitsivat sen sijaan ”orjuuden ja kuoleman Perkeleen orjuuden ja vallan mukaisesti, sillä hän pyrkii siihen, että kaikki ihmiset olisivat yhtä kurjia kuin hän itse” (2. Nefi 2:27). Ja niin ”kolmasosan taivaan joukoista hän käänsi pois [Jumalasta] niiden tahdonvapauden vuoksi” (OL 29:36).

Toisin sanoen yksinkertaisin tapa tarkastella Saatanan suunnitelmaa on nähdä se suunnitelmana kapinoida Jumalaa vastaan ja olla tottelematta Häntä. Jumala sen sijaan teki yhteenvedon suunnitelmastaan näillä sanoilla: ”Ja koettelemme heitä näin nähdäksemme, tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä” (Abr. 3:25). Lisäksi ”me uskomme, että koko ihmissuku voi pelastua Kristuksen sovituksen ansiosta noudattamalla evankeliumin lakeja ja toimituksia” (UK 3). Näin Jumalan suunnitelma on kuuliaisuuden ja vanhurskauden suunnitelma, kun taas Saatanan suunnitelma on tottelemattomuuden ja kapinoinnin suunnitelma.

Suunnitelman tunnistaminen

Oikea ymmärrys Jumalan suunnitelman ja Saatanan tavoitteiden välisestä eroavuudesta auttaa meitä erottamaan selkeämmin, kuka seuraa ja kuka ei todellakaan seuraa Saatanaa. Se auttaa meitä olemaan syyttämättä niitä, jotka kannustavat vanhurskauteen ja puolustavat kuuliaisuutta, Saatanan suunnitelman noudattamisesta, kun he itse asiassa noudattavat Jumalan suunnitelmaa. Se myös paljastaa Saatanan suunnitelman todelliset seuraajat nykyaikana.

Ne, jotka protestoivat ja kapinoivat Jumalaa ja Hänen profeettojaan vastaan, ne, jotka pyrkivät muuttamaan Jumalan suunnitelmaa, ne, jotka vaativat vanhurskauden mittapuiden madaltamista ja pyrkivät pakottamaan muita hyväksymään moraalittoman käytöksen, sekä ne, jotka pyrkivät pettämällä saamaan ihmiset uskomaan, että jumalattomuus on onnea ja että me voimme pelastua synnissä, tukevat kaikki Saatanan kapinallisen strategian eri osa-alueita.

Noudattakaamme me taivaallisen Isän todellista suunnitelmaa. Se on pelastussuunnitelma, joka toteutuu Kristuksen sovituksen ansiosta ja siten, että me noudatamme evankeliumin lakeja ja toimituksia (ks. UK 3).