2015
Jeesuksen Kristuksen ominaisuuksia: pitkämielinen ja kärsivällinen
Maaliskuu 2015


Kotikäyntiopetussanoma

Jeesuksen Kristuksen ominaisuuksia: pitkämielinen ja kärsivällinen

Tutki tätä aineistoa rukoillen ja pyri ottamaan selville, mitä sinun tulisi kertoa siitä muille. Kuinka Vapahtajan elämän ja tehtävien ymmärtäminen lisää uskoasi Häneen ja on siunauksena niille, joista huolehdit kotikäyntiopettajana? Lisää tietoa on osoitteessa reliefsociety.lds.org.

Usko, perhe, auttaminen

Kärsivällisyyttä pidetään usein pidättyväisenä, passiivisena luonteenpiirteenä, mutta kuten presidentti Dieter F. Uchtdorf, toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on sanonut: ”Kärsivällisyys ei ole passiivista alistumista eikä se ole sitä, että pelkojemme vuoksi emme toimi. Kärsivällisyys tarkoittaa aktiivista odottamista ja kestämistä. Se tarkoittaa jossakin asiassa pitäytymistä – – silloinkin, kun sydämemme toiveet lykkääntyvät. Kärsivällisyys ei ole pelkästään kestämistä, se on kestämistä hyvin!”

Kuolevaisuutta edeltävässä elämässämme taivaallinen Isämme valmisti meille – henkilapsilleen – suunnitelman, ja me huusimme ääneen iloamme mahdollisuudesta tulla maan päälle (ks. Job 38:7). Kun päätämme sovittaa tahtomme Hänen tahtoonsa maanpäällisen elämämme aikana, Hän tekee meidät ”välineeksi [käsissään] monien sielujen pelastukseksi” (Alma 17:11).

Presidentti Uchtdorf jatkoi: ”Kärsivällisyys tarkoittaa sitä, että hyväksyy sen, mitä ei voi muuttaa, ja kohtaa sen rohkeasti, arvokkaasti ja uskoen. Se merkitsee sitä, että on ’halukas alistumaan kaikkeen, mitä Herra näkee hyväksi panna [meidän kannettavaksemme], niin kuin lapsi alistuu isänsä tahtoon’ [Moosia 3:19]. Viime kädessä kärsivällisyys tarkoittaa sitä, että on ’vahva ja luja ja järkkymätön Herran käskyjen pitämisessä’ [1. Nefi 2:10] jokaisen päivän jokaisena hetkenä, silloinkin kun se on vaikeaa.”1

Muita pyhien kirjoitusten kohtia

Ps. 40:2; Gal. 5:22–23; 2. Piet. 1:6; Alma 17:11

Pyhistä kirjoituksista poimittua

Pyhissä kirjoituksissa meille kerrotaan, että eläessämme maan päällä meidän tulee olla kärsivällisiä ahdingoissa, sillä me saamme niitä monia. Sitten Jumala antaa meille tämän lohdullisen lupauksen: ”Kestä ne, sillä katso, minä olen sinun kanssasi aina päiviesi loppuun asti.” (OL 24:8.)

Seuraava Raamatun kertomus on esimerkki kärsivällisyydestä ja uskosta:

Kuva

Eräs ”nainen, jota kaksitoista vuotta oli vaivannut verenvuoto, – – kosketti [Jeesuksen viitan] tupsua, ja verenvuoto lakkasi heti. – –

Mutta Jeesus sanoi: ’Joku koski minuun. Minä tunsin, että minusta lähti voimaa.’

Kun nainen huomasi, ettei hän voinut pysyä salassa, hän tuli vavisten esiin ja heittäytyi Jeesuksen jalkojen juureen. Kaiken kansan kuullen hän kertoi, miksi oli koskenut Jeesukseen ja miten hän heti oli tullut terveeksi.

Jeesus sanoi hänelle: ’Tyttäreni, uskosi on parantanut sinut. Mene rauhassa.’” (Luuk. 8:43–48.)

Tämän naisen lailla me voimme saada siunauksia ja lohtua ja jopa parantua, kun käännymme Jeesuksen Kristuksen puoleen. Hänen sovituksensa voi parantaa meidät.

Viite

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Jatkakaa kärsivällisesti”, Liahona, toukokuu 2010, s. 57, 59.