2014
Vil Herren helbrede vår sønn?
Juni 2014


Vil Herren helbrede vår sønn?

Ana Cremaschi Zañartu, Santiago, Chile

Da vår sønn var fire år gammel, spurte han meg ofte om jeg ville synge “Mester, se uværet truer” (Salmer, nr. 81). De små øynene hans strålte under refrenget når Herren befaler vinden og bølgene å være stille. Han pleide å spørre meg om Jesu makt. Jeg svarte at Jesus kan gjøre hva som helst i rettferdighet, fordi han har all makt. Frelseren var vår sønns helt.

Men da vår sønn var 13 år gammel, sank han ned i en dyp depresjon. Han hadde ikke lenger noe ønske om å snakke eller spise. Han mistet interessen for sine tidligere aktiviteter, og han ønsket absolutt ikke å delta i familiebønn eller familiens hjemmeaften. Det så ut til at han ikke lenger hadde noen interesse for Kirken eller evangeliet.

Resten av familien ba og fastet ofte for ham, og det samme gjorde mange brødre og søstre fra menigheten og staven, og mange av våre venner og slektninger. Vår innsats føltes som Alma den eldres opplevelse da han ba for sin sønn (se Mosiah 27:14, 22-23).

Vi ønsket ikke å tvinge evangeliet på vår sønn, så vi fortalte ham at han ikke trengte å delta i våre familiebønner eller familiens hjemmeaftener, men at vi ønsket at han skulle være der sammen med oss. Da vi fulgte Frelserens ord om å “be til Faderen i deres familier… så deres [familier] kan bli velsignet” (3 Nephi 18:21), ble både våre familiebønner og våre familiens hjemmeaftener mer effektive. Vi følte Ånden i vårt hjem. Og selv om vår sønn var stille, var han der.

Litt etter litt i løpet av de neste to årene, så vi at våre bønner og familiens hjemmeaftener hadde en innflytelse på vår sønn. Under én familiens hjemmeaften bar han vitnesbyrd om Frelseren og spurte om han kunne forberede en familiens hjemmeaften. Han begynte å delta i familiebønn og å gå i kirken med glede. Han opplevde en mektig forandring i hjertet som kom da han følte Frelserens forløsende kjærlighet (se Alma 5:26). Herren hadde virkelig reddet vår sønn med sin helbredende kraft.

Han begynte å være glad og full av liv igjen, villig til å hjelpe andre og vise kjærlighet. Han fortalte meg at han visste at Frelseren hadde helbredet ham. Vår sønns prøvelser hjalp ham å smi et sterkt vitnesbyrd og utvikle større kjærlighet og tillit til Frelseren. Han tjente Herren som misjonær i Argentina Buenos Aires syd misjon. Da han kom hjem, giftet han seg i templet, og han og hans hustru har en fantastisk datter.

Jeg vet at Frelseren har kraft til å helbrede, til å gjøre mirakler og til å gjøre oss lykkelige i dette liv og i det neste.