2014
Menn og kvinner i Herrens arbeid
April 2014


Menn og kvinner i Herrens arbeid

Fra en tale holdt under en andakt ved Brigham Young University 20. august 2013. Du finner hele teksten på engelsk på speeches.byu.edu.

Bilde
Eldste M. Russell Ballard

I vår himmelske Faders store prestedøms-utrustede plan har menn og kvinner forskjellige, men like høyt verdsatte roller.

Bilde
Woman talking to a group of Church members sitting around a table.

Jeg tror det er noen sannheter som både kvinner og menn trenger å forstå om den avgjørende rolle kvinner har i å styrke og bygge opp Guds rike på jorden. Kvinner representerer Kirkens hjerte på så mange måter. Med Herrens hjelp vil jeg derfor gi en hyllest til Kirkens trofaste kvinner og unge kvinner. Dere kjære søstre, uansett hvor dere bor i verden, skal vite at Det første presidentskap og De tolv apostler er glad i dere og har stor tillit til dere.

La meg først minne om hva vi gjør her på jorden.

Vi er høyt avholdte åndebarn, sønner og døtre av vår himmelske Fader. Vi levde sammen med ham i vår førjordiske tilværelse. For å kunne “tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39), utarbeidet vår himmelske Fader en plan for å hjelpe sine barn å nå sitt høyeste potensial. Vår Faders plan krevde at menneskene måtte falle og bli adskilt fra ham en periode ved å bli født på jorden, få et legeme og tre inn i en periode med testing og prøvelser. Hans plan sørget for en Frelser som skulle forløse menneskeheten fra fallet. Vår Herre Jesu Kristi forsoning åpner veien, gjennom evangeliets ordinanser og hellige pakter, til å vende tilbake til Guds nærhet. Fordi vi kom til å leve i jordiske omgivelser fylt med farer og distraksjoner, visste vår himmelske Fader og hans Sønn at vi ville trenge tilgang til en kraft som er større enn vår egen. De visste at vi ville trenge tilgang til deres kraft. Kristi lære og evangelium gir alle som vil ta imot det, kraft til å oppnå evig liv og kraft til å finne glede på reisen.

Det finnes dem som stiller spørsmål ved kvinners plass i Guds plan og i Kirken. Jeg har blitt intervjuet nok av nasjonale og internasjonale medier til å fortelle dere at de fleste journalister jeg har hatt å gjøre med, har hatt forutinntatte oppfatninger om dette emnet. I årenes løp har mange stilt spørsmål som antyder at kvinner er annenrangs medlemmer av Kirken. Ingenting kunne vært mer fjernt fra sannheten

La meg foreslå fem viktige poenger å grunne på med hensyn til dette viktige emnet.

1. Gud har en plan for å hjelpe oss å oppnå evig liv

Vår himmelske Fader skapte både kvinner og menn, som er hans åndedøtre og -sønner. Dette betyr at kjønn er evig. Han har en plan for å hjelpe alle som velger å følge ham og hans Sønn Jesus Kristus, å oppnå sine mål som arvinger til evig liv.

Hvis vår endelige opphøyelse er deres viktigste mål og hensikt, og hvis de er allvitende og fullkomne, som vi vet at de er, da forstår de best hvordan de kan forberede, undervise og lede oss slik at vi har størst sjanse til å kvalifisere oss til opphøyelse.

Nesten alle har familie eller venner som har rotet seg opp i forskjellige urovekkende samfunnsspørsmål. Å krangle om spørsmålene bringer vanligvis ingen løsning, og kan tvert imot skape strid. Det er enkelte spørsmål om Kirkens holdning til sensitive spørsmål som er vanskelige å svare tilfredsstillende på. Når vi spør Herren i bønn om hva vi skal mene og gjøre i slike situasjoner, kommer tilskyndelsen: “Tror du på Jesus Kristus, og følger du ham og Faderen?” Jeg tror nesten alle i Kirken på et eller annet tidspunkt vil lure på om de kan gjøre alt de blir bedt om å gjøre. Men hvis vi virkelig tror på Herren, kommer vissheten: “Jeg tror på Jesus Kristus, og jeg er villig til å gjøre alt han vil at jeg skal gjøre.” Så vi går videre. Hvor mektige disse ordene er: “Jeg tror på Jesus Kristus”!

Vårt vitnesbyrd og vår fred i sinnet og vår trivsel begynner med villighet til å tro at vår Fader i himmelen faktisk vet best.

2. Kirken ledes ved hjelp av prestedømmets nøkler

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Herrens kirke, og hans kirke blir ledet ved prestedømsmyndighet og prestedømmets nøkler. “Prestedømsnøkler er den myndighet Gud har gitt prestedømsledere til å lede, kontrollere og styre bruken av hans prestedømme på jorden.”1

De som har prestedømsnøkler – enten det er en diakon som har nøkler for sitt quorum, eller en biskop som har nøkler for sin menighet, eller Kirkens president som innehar alle prestedømmets nøkler – gjør det bokstavelig talt mulig for alle som arbeider trofast under deres ledelse, å utøve prestedømsmyndighet og ha tilgang til prestedømmets kraft.

Alle menn og alle kvinner virker under ledelse av dem som har nøkler. Det er slik Herren leder sin kirke.

La meg gjenta noe jeg uttalte på generalkonferansen i april 2013: “I vår himmelske Faders store prestedøms-utrustede plan har menn det unike ansvar for å forvalte prestedømmet, men de er ikke prestedømmet. Menn og kvinner har ulike, men like verdsatte roller. Akkurat som en kvinne ikke kan unnfange et barn uten en mann, så kan ikke en mann fullt ut utøve prestedømmets kraft for å etablere en evig familie uten en kvinne … I et evig perspektiv er både formeringsevne og prestedømskraft delt av mann og hustru.”2

Hvorfor blir menn ordinert til prestedømsembeder, og ikke kvinner? President Gordon B. Hinckley (1910-2008) forklarte at det var Herren, ikke et menneske, “som bestemte at menn i hans kirke skulle ha prestedømmet,” og at det også var Herren som utrustet kvinner med “evner som utfyller denne store og vidunderlige organisasjonen som er Kirken og Guds rike”…3 Når alt kommer til alt, har ikke Herren åpenbart hvorfor han har organisert sin kirke slik han har.

La oss ikke glemme at omtrent halvparten av all undervisning som foregår i Kirken, gjøres av søstre. Mye av lederskapet er det våre søstre som står for. Mange tjenestemuligheter og aktiviteter planlegges og ledes av kvinner. Kvinners råd og annen deltagelse i menighets- og stavsråd og rådsforsamlinger ved Kirkens hovedkvarter gir nødvendig innsikt, visdom og balanse.

Det trengs både menn som respekterer kvinner og deres karakteristiske åndelige gaver, og kvinner som respekterer de prestedømsnøkler som innehas av menn, til å invitere himmelens fulle velsignelser i enhver anstrengelse i Kirkens regi.

3. Menn og kvinner er like viktige

Menn og kvinner er like i Guds og Kirkens øyne, men det betyr ikke at de er identiske. Menn og kvinners ansvar og guddommelige gaver er forskjellige i beskaffenhet, men ikke i betydning eller innflytelse. Kirkens lære stiller kvinner og men likt, samtidig som den setter et skille mellom kvinner og menn. Gud ser ikke på noe kjønn som bedre eller viktigere enn det andre. President Hinckley har sagt til kvinner at “vår evige Fader… aldri har ment at dere skal være mindre enn kronen på hans skaperverk”.4

Menn og kvinner har forskjellige gaver, forskjellige sterke sider og forskjellige synspunkter og tilbøyeligheter. Det er en av de fundamentale grunnene til at vi trenger hverandre. Det trengs en mann og en kvinne for å skape en familie, og det trengs menn og kvinner til å utføre Herrens arbeid. En mann og hustru som samarbeider i rettferdighet, utfyller hverandre. La oss være forsiktige så vi ikke forsøker å tukle med vår himmelske Faders plan og hensikter i vårt liv.

4. Alle blir velsignet ved prestedømskraft

Når menn og kvinner drar til templet, blir begge begavet med den samme kraft, som er prestedømmets kraft. Selv om prestedømmets myndighet ledes ved prestedømsnøkler, og prestedømmets nøkler bare innehas av verdige menn, er prestedømmets kraft og velsignelser tilgjengelig for alle Guds barn.

Vår Fader i himmelen er raus med sin kraft. Alle menn og alle kvinner har tilgang til denne kraft for å få hjelp i sitt eget liv. Alle som har inngått hellige pakter med Herren og som overholder disse paktene, er berettiget til å motta personlig åpenbaring, bli velsignet ved englers betjening og ha samfunn med Gud, og motta fylden av evangeliet og til slutt å bli arvinger sammen med Jesus Kristus til alt vår Fader har.

5. Vi trenger å kjenne og bære vitnesbyrd om læren

Bilde
A Sunday school class of teenagers. One of the youth is in front talking to the class while the teacher is standing to the side.

Vi trenger at Kirkens kvinner kjenner Kristi lære, og bærer vitnesbyrd om gjenopprettelsen på alle måter de kan. Aldri har det vært en mer komplisert tid i jordens historie. Satan og hans undersåtter har utviklet våpnene i sitt arsenal i årtusener, og de har erfaring med å ødelegge tro og tillit til Gud og vår Herre Jesus Kristus blant den menneskelige familie.

Alle – menn, kvinner, unge voksne, ungdom og gutter og jenter – har Herren og hans kirke å forsvare, beskytte og spre over hele jorden. Vi trenger mer av kvinners særegne, innflytelsesrike synspunkter og tro. Vi trenger at dere lærer læren og forstår hva vi tror på, slik at dere kan bære vitnesbyrd om sannheten i alle ting – enten disse vitnesbyrdene bæres rundt et bål på Unge kvinners leir, på et vitnesbyrdsmøte, i en blogg eller på Facebook. Bare dere kan vise verden hvordan Guds kvinner som har inngått pakter, ser ut og hva de tror.

Søstre, deres innflytelsessfære er unik – en som ikke kan kopieres av menn. Ingen kan forsvare vår Frelser med mer overbevisning eller kraft enn det dere, Guds døtre, kan – dere som har en slik indre styrke og overbevisning. Kraften i en omvendt kvinnes røst er grenseløs, og Kirken trenger deres røster nå mer enn noensinne.

Jeg gir dere mitt vitnesbyrd om at vi lever i en tid da vi må samarbeide. Vi må stå sammen – menn og kvinner, unge menn og unge kvinner, gutter og jenter. Vi må stå frem for vår himmelske Faders plan. Vi må forsvare ham. Han blir skjøvet til side. Vi kan ikke stå passivt og se på som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, og tillate at det fortsetter å skje uten å være modige nok til å la våre stemmer bli hørt.

Måtte Gud velsigne dere med mot til å studere og kjenne evangeliets enkle sannheter, og deretter dele dem med andre ved enhver anledning dere får.

Noter

  1. Håndbok 2: Kirkens administrasjon (2010), 2.1.1.

  2. M. Russell Ballard, “Dette er min gjerning og min herlighet,” Liahona, mai 2013, 19.

  3. Gordon B. Hinckley, “Kirkens kvinner,” Lys over Norge, jan. 1997, 69.

  4. Gordon B. Hinckley, “Stå sterke mot verdens falskhet,” Lys over Norge, jan. 1996, 100.