2014
Forbered deg til å tjene, tjen for å forberede deg
April 2014


Forbered deg til å tjene, tjen for å forberede deg

Bilde
David L. Beck

Gud ga deg Det aronske prestedømme fordi han har et arbeid til deg – nå og i fremtiden.

Bilde
A man and young man talking to a woman who is walking a dog.

Illustrasjoner: Taia Morley

Jonathan er en venn av meg som sluttet seg til Kirken for fire år siden. Han er den eneste i familien som er medlem av Kirken. Etter at han mottok Det aronske prestedømme, begynte han å tjene andre som aldri før. Jonathan visste at for å kunne tjene, hadde han mye å lære. Han ønsket også å være verdig og mer pålitelig, så han studerte evangeliet, ba og deltok på sine søndagsmøter og i Seminar. Han arbeidet hardt for å holde budene og Kirkens normer. Han utførte flittig sine prestedømsplikter, blant annet som en flott hjemmelærer. Hans Plikt overfor Gud-bok hjalp ham å forstå disse pliktene og lære å oppfylle dem.

Jonathans trofaste prestedømstjeneste ga ham åndelig styrke. Den bidro til å beskytte ham mot onde innflytelser. Han vokste enormt ved å utføre tjeneste og forberede seg for fremtiden. I året som gikk, mottok han verdig Det melkisedekske prestedømme og tempelbegavelsen. Han er nå på misjon i Brasil.

Det aronske prestedømme kalles ofte “det forberedende prestedømme”. Gud ga deg Det aronske prestedømme fordi han har et arbeid til deg – nå og i fremtiden. Din trofaste tjeneste i Det aronske prestedømme forbereder deg for enda større muligheter til å yte tjeneste i årene som kommer. I likhet med Jonathan forbereder du deg til å “motta Det melkisedekske prestedømme og templets velsignelser, til å utføre en heltidsmisjon, til å bli en kjærlig ektemann og far, og til å fortsette i tjeneste for Herren hele [ditt] liv” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 15-16).

Du kjenner kanskje ikke alle detaljene i de fantastiske mulighetene vår himmelske Fader har i vente for deg, men jeg er sikker på at du vil være forberedt på å møte dem hvis du husker å gjøre følgende som bærer av Det aronske prestedømme.

Følg Jesus Kristus

Som prestedømsbærer representerer du Jesus Kristus. Det betyr at du blir bedt om å følge ham og gjøre det han ville gjøre. Hva ville han gjøre? I enhver situasjon viet han sitt liv til å tjene og velsigne andre. Det samme skulle du. Gi av deg selv i tjeneste for andre – for så å vokse og utvikle deg slik at det er mer av deg selv å gi! Husk hvordan Jesus vokste i sin ungdom: Han “gikk frem i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker” (Lukas 2:52).

En del av det å følge Frelseren er å bli klok og fysisk sunn i din ungdom. Dette krever at du jobber hardt og alltid gjør ditt beste (se L&p 4:2). Du vinner tillit hos Gud når du nærmer deg ham ved daglig bønn, skriftstudium, lydighet og tjeneste. Du vinner tillit hos andre når du er vennlig og lojal mot din familie, og er en Kristus-lignende venn for alle.

Husk at Jesus alltid gjorde Faderens vilje. Du følger Kristus når du søker Guds vilje i løpet av dagen som en rettesnor for din tjeneste, og handler på de åndelige tilskyndelsene du mottar.

Utfør prestedømsordinanser

Prestedømsordinanser er nødvendig for alle Guds barn, og velsigner både hans sønner og døtre like mye. Fra det øyeblikk du blir diakon, hjelper du til med å utføre en prestedømsordinans ved å dele ut nadverden. Du vil fortsette å utføre prestedømsordinanser i Det aronske prestedømme senere, når du forbereder og velsigner nadverden, utfører dåp, og deltar i ordinasjon av andre bærere av Det aronske prestedømme.

For å delta i hellige ordinanser, må du være ren. Din moralske renhet kan legge stor åndelig kraft til ordinansene du utfører. Gjør ditt beste for å være verdig på alle måter til å bære de hellige kar i Herrens nadverd (se L&p 38:42). Hvis du gjør det, kan du stå foran menigheten eller grenen som en sann representant for Jesus Kristus. De vil bli velsignet ved din beslutning om å holde de pakter du hjelper dem å fornye.

Stå alltid til tjeneste

Som bærer av Det aronske prestedømme står du til tjeneste. Søk til enhver tid muligheter til å stå til tjeneste for familie, venner, quorumsmedlemmer og andre. Alt du gjør i prestedømmet, hjelper deg å bistå andre både fysisk og åndelig. Når du for eksempel hjelper biskopen eller grenspresidenten ved å utføre tjeneste for en familie du er hjemmelærer for, lærer du å se og ivareta andres behov. Du vil også hjelpe andre når du strekker deg ut for å styrke dine quorumsmedlemmer og redde de mindre aktive, samler inn fasteoffer for å hjelpe de fattige og trengende, utfører fysisk arbeid for syke og uføre, underviser og vitner om Kristus og hans evangelium, og letter de motløses byrder.

Du hjelper når du underviser leksjoner på dine quorumsmøter og på familiens hjemmeaften. Du hjelper når du innbyr alle til å komme til Kristus (se L&p 50:29) – hjemme, i ditt quorum, på skolen, sammen med heltidsmisjonærene og hvor du enn er.

Din fremtid

Snakk med dine foreldre eller rådgivere om hva som vil kreves av deg i dine fremtidige oppgaver som bærer av Det melkisedekske prestedømme, misjonær, ektemann og far. Skriv i det tomme feltet noen av de store ansvarsoppgavene og hvordan du kan forberede deg til dem i dag når du virker i Det aronske prestedømme. Det kan virke overveldende nå, men husk at den beste måten å forberede deg på, rett og slett er å gjøre det vår himmelske Fader har bedt deg om å gjøre i dag. Måtte du finne lykke når du tjener nå, og forbereder deg for en strålende fremtid.