2014
Hvis deres øye ene og alene er vendt mot min ære
April 2014


Hvis deres øye ene og alene er vendt mot min ære

Katherine Nelson bor i Utah, USA. Heidi McConkie bor i Delaware, USA.

Hvordan kan det å leve sømmelig i språk, adferd og utseende hjelpe oss å utstråle lys og ære Gud?

I det førjordiske råd i himmelen, da Jesus Kristus meldte seg frivillig til å være vår Frelser, sa han til Faderen: “Din vilje skje, og herligheten være din evindelig” (Moses 4:2).

Herren har alltid vært et eksempel på å ære Faderen. Under sitt virke på jorden søkte aldri Frelseren oppmerksomhet, men henviste sine tilhengere til Faderen og sa: “Den som tror på meg, tror ikke på meg, men på ham som har sendt meg” (Johannes 12:44). I holdning, utseende, ord og gjerning lærte Frelseren oss om viktigheten av sømmelighet.

I sitt engasjement for å følge Frelseren, reflekterer de unge voksne som er sitert i denne artikkelen, over sine indre og ytre uttrykk for sømmelighet og forteller hvordan deres ønske om å ære Gud har formet deres karakter og veiledet deres handlinger.

Ære Gud og utstråle lys

Det er lettere for oss å se hvordan sømmelighet ærer Gud når vi forstår hva sømmelighet egentlig er. Tro mot pakten forklarer: “Sømmelighet er en ydmyk holdning og anstendig påkledning, personlig pleie, språk og adferd. Når du er sømmelig, tiltrekker du deg ikke for mye oppmerksomhet. I stedet søker du å la ‘legemet være til ære for Gud’ (1 Korinterbrev 6:20).”1

Når vi lærer å vise sømmelighet slik Frelseren gjorde, innbyr vi Ånden i vårt liv og oppfyller løftet om at “hvis deres øye er ene og alene vendt mot [Guds] ære, skal hele deres legeme fylles med lys” (L&p 88:67). Når du leser om hvordan andre unge voksne forstår sømmelighet, kan du overveie hvordan du kan styrke ditt eget åndelige lys ved å gjøre justeringer for å forbedre ditt indre engasjement og ytre uttrykk for sømmelighet.

Vær sømmelig i språk og adferd

“Dine ord og handlinger kan ha stor innflytelse på deg selv og andre. Uttrykk deg med et rent, positivt og oppbyggende språk og med handlinger som gjør menneskene rundt deg glade. Din innsats for å være sømmelig i ord og gjerninger fører til økt veiledning og trøst fra Den hellige ånd.”2

Dar’ja Sergeevna Shvydko fra Volograd, Russland forklarer at vi er sømmelige i vår tale når vi behandler andre med respekt og bruker “en mild stemme og et rolig uttrykk for våre tanker uten grove eller upassende ord”. Sømmelig språk er fritt for sladder, ukvemsord, latterliggjøring og sarkasme. Det nedvurderer aldri andre eller skryter av seg selv. Det viser ganske enkelt godhet mot og anerkjenner guddommeligheten i alle vår himmelske Faders barn.

Vår tale skulle også vise respekt for Guddommen: “Unngå det skitne språket og den skjødesløse bruken av Herrens navn som er så vanlig i verden i dag … Den slags språk og adferd… svekker [vår] evne til å motta Den hellige ånds stille tilskyndelser.”3

Akkurat som usømmelig tale som sladder og latterliggjøring, kan skade relasjoner, fremmer sømmelig tale en dypere forpliktelse overfor Gud, og som Kelly Prue fra Utah, USA forklarer, “øker vår evne til å utvikle positive relasjoner med andre. Vår sømmelige tale hjelper oss å få frem det beste i andre.”

Sømmelighet i språk og sømmelighet i adferd går hånd i hånd. “Det er viktig å være sømmelig i språk og adferd fordi det viser hvem du er og hva du verdsetter,” sier Mike Olsen fra Utah. Folk legger merke til det når ord og handlinger ikke stemmer overens. Vårt språk som oppbygger andre og ærer Gud, skulle ledsages av tilsvarende handlinger. Ved tjenestegjerninger og vennlighet viser vi at vårt engasjement for å bygge opp andre og ære Gud stikker dypere enn ord. Våre eksempler på disippelskap i ord og gjerning kan være en god innflytelse.

“Jeg setter virkelig pris på sømmelighet i oppførsel og tale,” sier Carrie Carlson fra Colorado, USA. “Det er noe så herlig ved en som er ydmyk og ikke gjør ting for å få oppmerksomhet. De som snakker sømmelig, blir mer effektive redskaper for Herren.”

Vær sømmelig i påkledning og fremtreden

“Sømmelighet [i påkledning] bidrar til å få frem det beste i oss ved å hjelpe oss å fokusere på det åndelige i stedet for det naturlige menneske,” sier Paul Cave fra Utah. Ved å kle seg sømmelig, oppfordrer vi andre til å bli kjent med oss og like oss for vår personlighet og karakter istedenfor hvordan vi ser ut.

Måten vi kler oss på signaliserer ikke bare til andre hvordan de skulle behandle oss, men det påvirker også hvordan vi ser og behandler oss selv. “Vi lærer av evangeliet at kroppen vår er en gave fra Gud,” sier Luis Da Cruz Junior fra Brasil. “Kroppen hjelper oss å utvikle oss og bli lik vår Fader. Av denne grunn er det viktig å kle seg sømmelig. Ved å gjøre det, viser vi Gud og andre at vi har respekt for denne gaven og for andre.”4

Carrie forklarer: “Usømmelig påkledning fremstiller kroppen som et fysisk objekt som er løsrevet fra en ånd med personlighet og karakter. Å være sømmelig, selv om det noen ganger har kostet meg mer penger og definitivt mer tid, har hjulpet meg å lære at kroppen min er redskapet for en dyrebar ånd med guddommelig potensial og fremtid, født og oppdratt av himmelske foreldre. Den fortjener mye mer omsorg og respekt enn verden ønsker å gi den.”

Tro mot pakten forklarer: “I tillegg til å unngå [usømmelige klær], skulle du unngå det ekstreme i påkledning, fremtoning og frisyre. Vær alltid velstelt og ren i påkledning, personlig pleie og fremtreden, aldri slurvete eller upassende uformell.”5 Ved måten vi kler oss og fremstiller oss selv, formidler vi vår respekt for Gud, for oss selv og for andre.

Bestem deg for å være konsekvent

Når vi prøver å følge evangeliets normer for sømmelighet, viser vi vårt engasjement ved å være konsekvente, å holde Herrens bud til enhver tid istedenfor når det er praktisk.

Ekte engasjement er alltid forankret i evangeliets prinsipper. Anthony Roberts fra Utah forklarer: “Sømmelighet er en sinnstilstand, et ønske om daglig å leve i samsvar med en forståelse av evangeliet og frelsesplanen.” Når vi fordyper oss i evangeliet, kan vår omvendelse bli dypere og vårt ønske om å etterleve evangeliets prinsipper vokse.

Forstå din guddommelige natur

Hvis vi konsekvent lever sømmelig, hjelper det oss å forstå og verdsette vår fødselsrett, og kunnskap om vår guddommelige natur kan inspirere oss til å være mer sømmelige. Raffaella Ferrini fra Firenze, Italia forklarer: “Sømmelighet velsigner meg, fordi det hjelper meg å føle meg som en spesiell datter av min himmelske Fader, og denne kunnskapen gjør i sin tur at jeg ønsker å være sømmelig.”

Hvis vi lar verden definere hvem vi er, kan det skade vårt selvbilde. Julianna Auna fra Utah beskriver sin opplevelse: “Før jeg fikk et vitnesbyrd om prinsippet sømmelighet, var jeg ulykkelig og åndelig utrygg. Å la verden definere meg var deprimerende og åndelig ødeleggende fordi verdens fiksering på timelige, fysiske ting er grusom og nådeløs. Da jeg bestemte meg for ikke å lytte til verden og å la mitt forhold til Gud definere meg i stedet, ble livet lettere, friere og lykkeligere.” Når vi søker anerkjennelse fra vår himmelske Fader istedenfor fra verden, vil vi finne større glede i livet og større motivasjon til å være sømmelige.

Lev sømmelig

“Sømmelighet uttrykkes i alt vi gjør: vår tale, vårt ytre, vår oppførsel og til og med stedene vi besøker,” sier Galina Viktorovna Savchuk fra Novosibirsk, Russland. Å leve sømmelig er nært knyttet til vårt engasjement for evangeliet og vårt forhold til Gud.

Sann sømmelighet er en kombinasjon av både adferd og holdning. Hvis vi arbeider med å forbedre enten vår adferd eller vår tenkemåte, vil det hjelpe oss å forbedre det andre. Å være sømmelig i vår adferd og vårt utseende uten å utvikle en livslang forpliktelse, hindrer oss i å motta de fulle velsignelsene ved å leve sømmelig. Å tro at vi er sømmelige uten å følge opp med handlinger, er selvbedrag.6

I forbindelse med sømmelighet betyr det å si at våre øyne er ene og alene vendt mot Guds ære, at vi har en ytre og indre beslutning om å leve sømmelig. Akkurat som øyet må være vendt mot Gud, må vårt utseende og våre handlinger være i samsvar med prinsippene for sømmelighet. Men bare å vende øyet mot Gud, gjør det ikke ene og alene vendt mot hans ære. Det må være fokusert på ham. Likeledes må sømmelig påkledning og personlig pleie ledsages av et fokus på evige prinsipper.

Når vi vender våre øyne mot Gud, vil det være lettere for oss å fokusere på ham. Likeledes, når vi fokuserer på Gud, vil våre øyne naturlig trekkes i hans retning.

Når vi gjør vårt beste for å leve sømmelig, vil vi føle Åndens innflytelse øke i vårt liv. Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum: “Sømmelighet er avgjørende for å være verdig Ånden. Å være sømmelig er å være ydmyk, og ved å være ydmyk innbyr vi Ånden til å være med oss.”7 Når Ånden veileder våre tanker og handlinger, vil våre øyne bli ene og alene vendt mot Guds ære, og vi vil være fulle av lys.

Noter

  1. Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet (2004), 147.

  2. Tro mot pakten, 149.

  3. Tro mot pakten, 149.

  4. Se Tro mot pakten, 148.

  5. Tro mot pakten, 148.

  6. Se Lynn G. Robbins, “Hva slags menn og kvinner burde dere være?” Liahona, mai 2011, 103.

  7. Robert D. Hales, “Sømmelighet: Ærbødighet for Herren,” Liahona, aug. 2008, 18.