2012
Spørsmål og svar
Juni 2012


Spørsmål og svar

«Noen ganger blir jeg overveldet når jeg tenker på alt jeg må gjøre for å etterleve evangeliet. Hvor skal jeg begynne?»

Livet kan være overveldende når du prøver å gjøre for meget på én gang. Hvis du for eksempel prøvde å være i Seminar, på skolen, på arbeid, i templet og på GUF på samme dag, ville du føle deg overveldet. Men hvis du prioriterer aktiviteter i tilknytning til evangeliet og planlegger tid til dem, vil du gjøre fremgang. Aktiviteter som Seminar, bønn og “Plikt overfor Gud” eller “Personlig fremgang” er noen av de viktigste tingene du kan gjøre som tenåring. Ja, de tar noe ekstra tid, men du vil bli velsignet for hvert offer du gjør for å være lydig.

For å lære hvordan du finner tid til disse aktivitetene, kan du søke inspirasjon gjennom bønn og ved å tenke over hvordan du bruker tiden. Søndag er en god dag til å planlegge ukens aktiviteter i tilknytning til evangeliet og andre viktige aktiviteter. Det vil også være nyttig å drøfte dette spørsmålet med dine foreldre og ledere i Kirken.

Når du tenker over alt du må gjøre, kan du huske på at Kirkens klasser, programmer og aktiviteter er inspirerte – de vil bidra til at du styrker ditt vitnesbyrd, holder budene og forbereder deg til misjon og gifter deg i templet.

Når du prøver å være trofast i evangeliet, vil Herren «forberede en vei» (se 1 Nephi 3:7) for å hjelpe deg å holde hans bud, også om du føler deg overveldet. Å holde budene vil innby Ånden. Og når du føler Ånden, vet du at du er på rett spor åndelig.

Gjør de små og enkle tingene

Herren venter ikke at vi skal være fullkomne i alt ennå, men han ønsker at vi skal gjøre så mye vi kan. Hvis det betyr at vi begynner med det grunnleggende, som daglig skriftstudium og bønn, vil han være tilfreds med vår innsats. Når vi er villige til å etterleve evangeliet og gjøre de små og enkle tingene som kreves av oss, vil ikke alle de tilsynelatende overveldende tingene han ber oss gjøre, være så overveldende lenger.

Hunter D., 17 år, Tennessee, USA

Etterlev evangeliet sammen med din familie

Det er svært viktig å etterleve evangeliet sammen med vår familie. Vi kan begynne med dette ved familiebønn, familiens skriftstudium, familiens hjemmeaften og slektshistorie. Disse grunnprinsippene er til stor hjelp for å forstå fullt ut hva Jesu Kristi evangelium kan gjøre for oss.

Cherry O., 19 år, Davao, Filippinene

Gjør ditt beste

Jeg har lært at når man prøver å gjøre alt, kan man bli stresset. Hvis du bare prøver å gjøre ditt beste hver dag, går det bra. Hvis du lytter til Den hellige ånd og holder deg nær Herren gjennom bønn og skriftstudium, vil tingene falle på plass, og snart vil du være den personen som Herren mener du skal være. Jeg prøvde å være nesten fullkommen og bekymret meg for at jeg ikke var god nok, men det er ikke det Herren ønsker. Å føle seg utilstrekkelig og se ned på seg selv er ikke av Herren. Så gi Ham bare ditt beste, så vil du finne fred og glede i livet.

Zandi C., 16 år, Wyoming, USA

Søk Herrens hjelp

Les i Skriftene og be daglig. Søk alltid å være i harmoni med Den hellige ånd. Vår himmelske Fader vil hjelpe deg å etterleve evangeliet. Søk alltid hans hjelp. Søk veiledning fra Ham slik at du kan gjøre det han håper du vil gjøre. Med hvert riktig valg du gjør, vil du føle Åndens nærvær. Det vil gjøre at du ønsker å ta flere riktige valg.

Thaís S., 15 år, Rio Grande do Sul, Brasil

Sett din lit til Herren

Evangeliet er her for å hjelpe oss, ikke for å gjøre oss bekymret. Hvis vi stoler på Herren, kan vi ha tillit til hans evangelium. Når du har tillit, vil ikke det å etterleve evangeliet synes så overveldende, for du forstår hvorfor du etterlever det.

Charlotte R., 14 år, Utah, USA

Fokuser på det som må gjøres nå

Tenk ikke på alt du må få gjort mens du lever. Tenk på det som må gjøres nå. Gjør ditt beste, så vil vår himmelske Fader se til at det fungerer. Da jeg for eksempel forberedte meg til å undervise i en Seminar-leksjon om president Thomas S. Monson, lurte jeg på hvordan jeg kunne få syv elever (som alle er eldre enn meg) til å lytte, lære og være interessert. Jeg bestemte meg for å prøve og få så mye deltakelse jeg kunne. Det gikk fint! Så gjør bare ditt beste med det du må gjøre nå.

Bethany F., 15 år, Kentucky, USA

Forbedre deg gradvis

Herren har sagt at han vil gi oss «linje på linje, bud på bud, litt nå og litt da» (2 Nephi 28:30). Vi kan ikke vente at vi skal forstå hele evangeliet straks, men når vi starter med det grunnleggende – kjærlighet, tro og håp – og når vi studerer Skriftene, anvender dem daglig og ber alltid, vil vi gradvis bli bedre og oppdage at vi stadig kommer nærmere Kristus.

Riley C., 16 år, Utah, USA