2011
Spørgsmål og svar
December 2011


Spørgsmål og svar

»Hvordan kan jeg se positivt på fremtiden?«

Vi oplever alle tidspunkter, hvor det synes, som om det konstant driver af modløshed og dårlige nyheder på et personligt og til tider også globalt plan. Vi skal huske på, at vi har en grund til at nære håb, fordi vi har tro på Herren Jesus Kristus.

Ved aprilkonferencen 2009 mindede præsident Thomas S. Monson os om Herrens befaling om at »være ved godt mod« (L&P 68:6) og gav os disse opmuntrende ord med på vejen: »Selv om sorte skyer samler sig, selv om regnen vælter ned over os, så vil vores kundskab om evangeliet og vores kærlighed til vor himmelske Fader og til vor Frelser trøste og styrke os og bringe glæde i hjertet, når vi vandrer retskaffent og holder befalingerne. Der er intet i denne verden, der kan besejre os.«

Selv når det ser sortest ud, uden det mindste lysglimt i de mørke tordenskyer i horisonten, kan vores forståelse af evangeliet hjælpe os til at bevare en positiv indstilling til fremtiden. Som præsident Monson sagde i samme tale: »Fremtiden er lige så strålende som jeres tro« (»Vær ved godt mod«, Liahona, maj 2009, s. 92).

Læs, bed og smil

For et par år siden gav Unge Pigers hovedpræsidentskab os 100 %-udfordringen: Læs i Mormons Bog hver dag, bed hver dag og smil. Jeg tænkte, at jeg ville prøve det og holde ud, så længe jeg magtede. Til min overraskelse medførte udfordringen fantastiske ændringer i mit liv. Jeg var gladere, jeg havde Ånden med mig, og jeg havde en positiv indstilling. Selv om jeg stadig mødte modgang, hjalp Åndens styrke mig til at forblive lykkelig.

Ariana G., 16 år, Virginia i USA

Hav håb

Jeg mener, at det bedste vi kan gøre for at bevare en positiv indstilling er at smile og håbe! Håb har hjulpet mig på utallige måder gennem mit liv. Vi skal også tænke på, hvor velsignede vi er, fordi vi ved, hvor højt vor himmelske Fader elsker os. Vi kan i alle situationer søge fred hos ham. Hans Søn led for os, så han kender vore smerter. Gennem ham kan vi opnå håb, blive helbredt og selvfølgelig være glade.

Corey D., 18 år, Utah i USA

Tænk på forsoningen

Det indgyder altid håb at grunde over vor Frelsers forsoning, og det hjælper os til at være optimistiske. Vi møder alle prøvelser i dette liv. Men takket være forsoningen har alle prøvelser og problemer, både timelige og åndelige, løsninger. Forsoningen sætter os i stand til at se de løsninger. Forsoningen er en storslået bekræftelse på Guds kærlighed til sine børn. Den er uendelig, og det er hans kærlighed til os også. Det indgyder os mod og styrke til at se fremtiden i øjnene uden frygt.

Daryl A., 18 år, Laguna i Filippinerne

Forbliv trofast

Disse urolige tider er en del af Herrens plan og er blevet forudsagt lige fra gammeltestamentlig tid. Overalt i skrifterne lover Herren, at de retskafne bliver velsignet og bevaret. Når man forbliver trofast, er Helligånden der til at vejlede en gennem disse forvirrende tider, til at trøste en og minde en om, at Herren har en plan for os. Hvis du har fået din patriarkalske velsignelse, så studér den og se, hvad Herren har i vente til dig.

Rae B., 17 år, Washington, D.C. i USA

Tænk på dine velsignelser

Noget af det, der giver mig glæde og håb i disse urolige tider, er at stoppe op og tænke over mine velsignelser og min kundskab om evangeliet. Noget så enkelt som at have en bedste ven eller noget så storslået som frelsesplanen fylder mig med glæde og giver mig et ønske om at dele den glæde med andre. Det giver mig en positiv indstilling.

Annette M., 15 år, Michigan i USA

Tænk på templet

Når jeg bliver modløs, mediterer jeg over de ord, der findes sidst i Unge Pigers valgsprog: »Vi tror, at dersom vi vil acceptere disse værdinormer og handle derefter, vil vi være beredte til at styrke hjem og familie, indgå og holde hellige pagter, modtage tempelordinancerne og nyde ophøjelsens velsignelser.« Jeg finder trøst i de ord, og jeg ved, at de bliver opfyldt i mit liv og i alle andre dydige unge pigers liv. Jeg tvivler slet ikke i mit håb om templets hellige ordinancer. Velsignelserne ved et retskaffent liv er uendelige, og når jeg husker på det, fyldes mit hjerte med glæde, håb, kærlighed og mod.

Nathalia M., 18 år, Mérida i Venezuela

Vær på det vindende hold

Hvis du vil bevare en positiv indstilling, skal du kende denne enkle sandhed: Det er Herrens hold, der vinder i den sidste ende. Så enkelt er det. Satan har ingen magt over Gud. Da vi allerede kender vinderen, skal vi bare koncentrere os om blive på Herrens hold. Når vi lever værdigt, så vi kan komme i templet, bærer vi den spillerdragt, der viser Herren, at vi er på hans hold. Når vi læser i skrifterne, beder vore bønner og tjener vore brødre og søstre, finder vi sand glæde, og det gør det lettere at have en positiv livsindstilling.

Brayden F., 17 år, Utah i USA

Fremelsk en taknemlig indstilling

Lad være med at fokusere på de urolige tider. Jeg fører en »taknemlighedsdagbog«. Hver dag skriver jeg om mindst en ting, som jeg har været taknemlig for den dag. Uanset hvor forfærdelig dagen har syntes, kan jeg altid finde noget at påskønne. Tæl jeres velsignelser. Fremelsk en taknemlig indstilling, som kan hjælpe jer med at fokusere på det positive i livet.

Ashlee H., 18 år, Oklahoma i USA