2011
Lärdomar för vår tid
Oktober 2011


Lärdomar för vår tid

Av de forntida profeterna får vi veta att Mormons bok innehåller många ”tydliga och dyrbara stycken” som bevarades för att ge oss undervisning i vår tid (se 1 Nephi 13:40; 19:3). De här sanningarna skänker klarhet och ökad insikt om fullheten av Jesu Kristi evangelium och hjälper dem som studerar Mormons bok att lotsa sig fram genom livets prövningar med hopp och styrka. I följande citat vittnar nutida profeter och apostlar om dessa viktiga lärdomar.

Herren har alltid omsorg om oss

Bild
President Thomas S. Monson

”Jag påminns om Herrens ord i Ethers bok i Mormons bok. Herren sade: ’Ni kan inte fara över detta stora djup utan att jag förbereder er för havets vågor och de vindar som har utgått och de vattenflöden som skall komma’ [Ether 2:25]. Mina bröder och systrar, han har förberett oss. Om vi hörsammar hans ord och lever efter buden så övervinner vi dessa tider av eftergivenhet och ogudaktighet — en tid som kan jämföras med vågor, vindar och översvämningar som kan förgöra. Han har alltid omsorg om oss. Han älskar oss och välsignar oss när vi gör det som är rätt.”

President Thomas S. Monson, ”Avslutningsord”, Liahona, nov. 2009, s. 109.

Jesus är Kristus

Bild
President Henry B. Eyring

”Mormons bok är det mest kraftfulla nedskrivna vittnesbördet om att Jesus är Kristus som vi har tillgång till. Vad var enligt Nephi förutsättningen för att ta emot den Helige Anden? Tro på Herren Jesus Kristus. Kommer sporadisk läsning av Mormons bok att säkerställa tro på Herren Jesus Kristus? Om man noga läser Nephis ord är det inget man kan räkna med. Han sade att detta ’är Guds gåva till alla dem som flitigt söker honom’. Flitigt innebär förvisso regelbundet. Och det innebär förvisso begrundan och bön. Och denna bön innefattar förvisso en brinnande vädjan om att få veta sanningen. Något mindre kan knappast anses vara flitigt. Och något mindre är inte tillräckligt för dig eller mig.”

President Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet, ”Going Home”, i Brigham Young University 1986–87 Devotional and Fireside Speeches (1987), s. 77–78.

Evangeliet förkunnas

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

”De grundläggande beståndsdelarna i evangeliets budskap finns i all helig skrift, men allra tydligast i Mormons bok och i uppenbarelserna som gavs till profeten Joseph Smith. Där förkunnar Jesus själv sin lära och sitt evangelium, vilket Guds barn måste lyda för att ’få evigt liv’ (L&F 14:7).”

President Dieter F. Uchtdorf, andre rådgivare i första presidentskapet, ”Har vi inte orsak att glädjas?” Liahona, nov. 2007, s. 19.

Dop av små barn

Bild
President Boyd K. Packer

”[En del tror] att små barn är födda i synd och träder in i dödligheten i ett tillstånd av naturligt förfall. Denna lära är falsk!

’Ty om det jag har hört är sant’, sade Mormon, ’så har det förekommit ordstrider bland er om era små barns dop’ (Moroni 8:5).

Han kallade deras ordstrider för ’svår förvillelse’ och skrev: …

Lyssna till Kristi, din Återlösares, din Herres och din Guds, ord. Se, jag kom till världen inte för att kalla rättfärdiga utan syndare till omvändelse. De friska behöver ingen läkare utan de som är sjuka. Små barn är alltså friska, ty de kan inte begå synd. Därför är Adams förbannelse borttagen från dem genom mig så att den inte har någon makt över dem …

Och på detta sätt uppenbarade den Helige Anden Guds ord för mig. Därför vet jag, min älskade son, att det är ett allvarligt hån inför Gud att döpa små barn’ (Moroni 8:7–9) …

Läs hela hans brev. Det är sann lärdom.”

President Boyd K. Packer, president för de tolv apostlarnas kvorum, ”Små barn”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 12, 13.

Varningar från Mormons bok

Bild
Elder L. Tom Perry

”Bland det vi kan lära oss av Mormons bok är krigets orsak och verkan och när krig är berättigat. Den talar om hur onda och farliga hemliga sammansvärjningar är, föreningar som byggts upp för att få makt och kontroll över folket. Den talar om att Satan är verklig och visar på några av hans metoder. Den råder oss i hur rikedomar kan hanteras på ett lämpligt sätt. Den berättar om evangeliets tydliga och dyrbara sanningar och om Jesu Kristi verklighet och gudomlighet och hans försoningsoffer för hela människosläktet. Den berättar för oss om insamlingen av Israels hus i de sista dagarna. Den berättar för oss om syftet med och principerna för missionsarbete. Den varnar oss för högmod, likgiltighet, förhalande, faran med falska traditioner, hyckleri och omoral.

Nu är det hög tid att vi studerar Mormons bok och lär oss dess principer och tillämpar dem i vårt liv.”

Äldste L. Tom Perry i de tolv apostlarnas kvorum, ”Välsignelser som kommer av att läsa Mormons bok”, Liahona, nov. 2005, s. 8.

Allting ska återställas

Bild
Elder Dallin H. Oaks

”Uppståndelsens bokstavliga och allomfattande natur beskrivs tydligt i Mormons bok. Profeten Amulek lärde:

’Kristi död skall lossa denna timliga döds band så att alla skall uppstå från denna timlig död.

Anden och kroppen skall återförenas i sin fullkomliga form. Både lem och led skall återställas till sin rätta gestaltning, alldeles som vi nu är …

Och denna återställelse skall komma till alla, både gammal och ung, både träl och fri, både man och kvinna, både ond och rättfärdig, och inte så mycket som ett hårstrå på deras huvud skall gå förlorat, utan allt skall återställas till sin fullkomliga form’ (Alma 11:42–44).

Alma lärde också att i uppståndelsen ska ’allt … återställas till sin rätta och fullkomliga form’ (Alma 40:23) …

Vilken tröst att veta att alla som har haft nackdelar i livet … kommer att uppstå i ’sin rätta och fullkomliga form’.”

Se äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum, ”Uppståndelsen”, Liahona, juli 2000, s. 17.

Farorna med hemliga sammansvärjningar

Bild
Elder M. Russell Ballard

”Mormons bok lär att hemliga sammansvärjningar som ägnar sig åt brottslighet är ett allvarligt problem, inte bara för den enskilde och familjen, utan för hela civilisationer. Bland dagens hemliga sammansvärjningar finner vi gäng, narkotikakarteller och den organiserade brottslighetens ’familjer’. Dagens hemliga sammansvärjningar fungerar i mångt och mycket på samma sätt som Gadiantons rövare på Mormons boks tid … Bland sina avsikter har de att ’mörda och plundra och stjäla och bedriva hor och all slags ogudaktighet tvärtemot landets lagar och likaså sin Guds lagar’ [Helaman 6:23].

Om vi inte aktar oss, kan dagens hemliga sammansvärjningar skaffa sig makt och inflytande lika snabbt och fullständigt som de gjorde på Mormons boks tid.”

Se äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum, ”Stå för sanning och rätt”, Nordstjärnan, jan. 1998, s. 39.

Lösa livets utmaningar

Bild
Elder Richard G. Scott

”Mormons bok innehåller budskap som sändes dit av gudomen för att påvisa hur man ska rätta till de felaktiga traditionernas inflytande och motta livets fullhet. Boken lär oss hur vi ska lösa de problem och utmaningar vi står inför idag … [Herren] har gett oss sättet att rätta till de allvarliga misstagen i livet, men denna vägledning är till ingen nytta, om den hålls inlåst i en stängd bok.”

Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum, ”Verkliga vänner som upplyfter”, Nordstjärnan, jan. 1989, s. 65.

En påminnelse om våra förbund

Bild
Elder Robert D. Hales

”Vi påminns i Mormons bok att vi genom dopet ingår förbundet att ’stå som vittnen om Gud [och hans rike] alltid och i allting och överrallt där ni må befinna er, ända intill döden, så att ni kan återlösas av Gud och räknas bland dem som hör till den första uppståndelsen så att ni kan få evigt liv’ (Mosiah 18:9; kursivering tillagd).”

Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum, ”Dopförbundet: Att vara i riket och tillhöra riket”, Liahona, jan. 2001, s. 7.

Lydnadens välsignelser

Bild
Elder Quentin L. Cook

”På flera ställen i Mormons bok fick folket löfte om att de skulle ha framgång i landet, ’i den mån som [de] håller [hans] bud” [se 1 Nephi 2:20; 2 Nephi 4:4]. Detta löfte åtföljs ofta av en varning att om de inte håller Guds bud, kommer de att bli avskurna från hans närhet [se Alma 36:30].”

Äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum, ”Hoppas du förstår att det var jobbigt för oss”, Liahona, nov. 2008, s. 104.