2011
Mormons bok — vår religions slutsten
Oktober 2011


Mormons bok — vår religions slutsten

Ezra Taft Benson blev kyrkans trettonde president den 10 november1985. Han är ihågkommen för sitt starka vittnesbörd om kraften i Mormons bok och hans betoning på dess betydelse för dagliga skriftstudier, missionsarbete och evangelieundervisning. I år har det gått 25 år sedan detta tal hölls på generalkonferensen i oktober 1986.

Bild
President Ezra Taft Benson

”Mina kära bröder och systrar, idag skulle jag vilja tala om en av de mest betydelsefulla gåvor som givits till världen i vår tid. Den gåva som jag tänker på är viktigare än någon av de uppfinningar som har blivit resultatet av den industriella och tekniska revolutionen. Detta är en gåva som är av större värde för mänskligheten än till och med de många underbara framsteg vi har sett inom den moderna medicinen. Den är av större värde för mänskligheten än utvecklandet av flyg eller rymdresor. Jag talar om den gåva som heter Mormons bok och som gavs till mänskligheten för 156 år sedan.

Denna gåva förbereddes av Herrens hand under en period av mer än 1000 år och förseglades därefter av honom för att den skulle bli bevarad i sin renhet och komma fram till vår generation. Kanske det inte finns någonting som tydligare vittnar om vikten av denna nutida skrift, än vad Herren själv sade om den.

Genom sin egen mun har han burit vittne om att (1) den är sann (L&F 17:6), (2) att den innehåller sanningen och hans ord (L&F 19:26), (3) att den översattes genom kraft från höjden (L&F 20:8), (4) att den innehåller Jesu Kristi evangeliums fullhet (L&F 20:9; 42:12), (5) att den gavs genom inspiration och att den bekräftades genom änglars betjäning (L&F 20:10), (6) att den är ett bevis på att de heliga skrifterna är sanna (L&F 20:11) och (7) att de som tar emot den i tro ska få evigt liv (L&F 20:14).

Ett andra kraftfullt vittnesbörd om vikten av Mormons bok att lägga märke till är den tidpunkt Herren gav den i återställelsen. Det enda som föregick den var den första synen. Genom denna mirakulösa manifestation fick profeten Joseph Smith kunskap om Guds sanna natur och att Gud hade ett verk för honom att utföra. Framkomsten av Mormons bok var det som kom därefter.

Tänk på innebörden i detta. Framkomsten av Mormons bok föregick prästadömets återställelse. Den publicerades bara några dagar innan kyrkan organiserades. De heliga fick Mormons bok att läsa innan de fick de uppenbarelser som behandlade sådana storslagna lärosatser som de tre härlighetsgraderna, celestialt äktenskap eller arbete för de döda. Den kom före prästadömets kvorum och kyrkans organisation. Säger inte detta något om hur Herren ser på detta heliga verk?

När vi inser hur Herren känner för denna bok bör det inte förvåna oss att han också gav oss högtidliga varningar om hur vi tar emot den. Efter att ha angett att de som tar emot Mormons bok i tro och utövar rättfärdiga gärningar, ska få det eviga livets krona (se L&F 20:14), tillägger Herren följande varning: ”Men för dem som förhärdar sina hjärtan i otro och förkastar det, skall det leda till deras egen fördömelse” (L&F 20:15).

År 1829 varnade Herren de heliga att de inte skulle leka med heliga ting (se L&F 6:12). Helt visst är Mormons bok ett heligt ting, och ändå leker många med den, eller med andra ord, tar lätt på den, behandlar den som om den inte hade något större värde.

År 1832, när en del tidiga missionärer återvände från sina arbetsfält, varnade Herren dem för att ringakta Mormons bok. Som ett resultat av denna attityd, sade han, så hade deras sinnen förmörkats. Genom att ringakta Mormons bok hade de inte bara förlorat sitt eget ljus, utan de hade också bragt hela kyrkan under fördömelse, ja, alla Sions barn. Och därefter sade Herren: ”Och de skall förbli under denna fördömelse tills de omvänder sig och kommer ihåg det nya förbundet, det vill säga Mormons bok” (L&F 84:54–57).

Har det faktum att vi haft Mormons bok med oss i över ett och ett halvt sekel, gjort den mindre betydelsefull för oss idag? Kommer vi ihåg det nya förbundet, det vill säga Mormons bok?ʼ I Bibeln har vi det Gamla och det Nya testamentet. Ordet testamente är en översättning av ett grekiskt ord som också kan översättas med förbund. Är detta vad Herren menade när han kallade Mormons bok för ”det nya förbundet”? Den är sannerligen ännu ett testamente eller vittne om Jesus. Detta är en av orsakerna till att vi nyligen tillagt orden ”Ännu ett Jesu Kristi testamente” till Mormons boks titel.

Om de tidiga heliga blev tillrättavisade för att de ringaktade Mormons bok, är vi under en mindre fördömelse om vi gör detsamma? Herren själv bär vittne om att det är av evig betydelse. Kan ett mindre antal av oss bringa hela kyrkan under fördömelse därför att vi leker med heliga ting? Vad ska vi säga på domens dag när vi står framför honom och möter hans genomträngande blick, om vi tillhör dem som har glömt det nya förbundet?

Det finns tre stora anledningar till varför sista dagars heliga ska göra studiet av Mormons bok till ett livstidsmål.

Den första är att Mormons bok är vår religions slutsten. Detta var profeten Joseph Smiths uttalande. Han vittnade om att ”Mormons bok var den mest felfria boken av alla på jorden och vår religions slutsten”.1 En slutsten är den mittersta stenen i en valvbåge. Den håller alla de andra stenarna på plats, och om den tas bort faller valvbågen sönder.

Det finns tre sätt på vilka Mormons bok är vår religions slutsten. Den är slutstenen i vittnesbördet om Kristus. Den är slutstenen i vår lära. Den är slutstenen i vårt vittnesbörd.

Mormons bok är slutstenen i vårt vittnesbörd om Jesus Kristus, som själv är hörnstenen till allt vi gör. Den bär vittne om hans verklighet med klarhet och kraft. Olikt Bibeln, som gått genom generationer av översättare, avskrivare och fördärvade religionslärare som gjorde ändringar i texten, kom Mormons bok från skrivare till läsare genom bara en inspirerad översättning. Därför är dess vittnesbörd om Mästaren klart, oförfalskat och fullt av kraft. Men den är till och med ännu mer. En stor del av den kristna världen förnekar idag Frälsarens gudomlighet. De ifrågasätter hans mirakulösa födelse, hans fullkomliga liv och realiteten i hans härliga uppståndelse. Mormons bok talar på ett klart och omisskännligt sätt om sanningen i allt detta. Den ger också den mest fullständiga beskrivningen av läran om försoningen. I sanning är denna gudomligt inspirerade bok en slutsten i att bära vittne för världen att Jesus är Kristus.2

Mormons bok är också slutstenen i läran om uppståndelsen. Som tidigare nämnts förkunnade Herren själv att Mormons bok innehåller ”Jesu Kristi evangeliums fullhet” (L&F 20:9). Det innebär inte att den innehåller varje undervisning och varje lärdom som blivit uppenbarad. Snarare innebär det att vi i Mormons bok finner fullheten av de lärdomar som behövs för vår frälsning. Och de lärs ut så tydligt och enkelt att även små barn kan lära sig frälsningens och upphöjelsens vägar. Mormons bok erbjuder så mycket som vidgar vår förståelse för frälsningens lärdomar. Utan den är mycket av det som undervisas om i andra skrifter inte alls så tydligt och dyrbart.

Slutligen är Mormons bok slutstenen i vårt vittnesbörd. På samma sätt som valvbågen rasar om slutstenen tas bort, så står och faller hela kyrkan med Mormons boks sanningshalt. Kyrkans fiender förstår detta tydligt. Det är därför de gör så stora ansträngningar för att försöka vederlägga Mormons bok, för om den kan bringas i vanrykte, faller profeten Joseph Smith med den. Det gör också våra anspråk på prästadömets nycklar, uppenbarelse och att vara den återställda kyrkan. Men på samma sätt, om Mormons bok är sann — och miljoner har nu vittnat om att de har ett vittnesbörd från Anden att den verkligen är sann — då måste man acceptera anspråken på återställelsen och allt som följer med den.

Ja, mina kära bröder och systrar, Mormons bok är vår religions slutsten — slutstenen i vårt vittnesbörd, slutstenen i vår lära, och slutstenen i vårt vittnesbörd om vår Herre och Frälsare.

Den andra stora anledningen till att vi måste göra Mormons bok till vårt centrala studiemål är att den skrevs för vår tid. Nephiterna hade aldrig boken, inte heller hade lamaniterna den i forna dagar. Den var avsedd för oss. Mormon skrev i slutet av den nephitiska civilisationen. Under inspiration från Gud, som ser allt från begynnelsen, förkortade han århundraden av uppteckningar, valde berättelser, tal och händelser som skulle vara till mest nytta för oss.

Var och en av de huvudsakliga nedtecknarna i Mormons bok vittnade om att de skrev för framtida generationer. Nephi sade: ”Herren Gud har lovat mig att de ting som jag skriver skall förvaras och bevaras och överlämnas till mina avkomlingar från släktled till släktled” (se 2 Nephi 25:21). Hans bror Jakob som efterträdde honom skrev liknande ord: ”Ty [Nephi] sade att hans folks historia skulle ristas in på hans andra plåtar och att jag skulle bevara dessa plåtar och lämna dem vidare till mina avkomlingar, från släktled till släktled” (Jakob 1:3). Enos och Jarom angav båda att de också skrev, inte för sitt eget folk utan för framtida generationer (se Enos 1:15–16; Jarom 1:2).

Mormon själv sade: ”Ja, jag talar till er, ni återstod av Israels hus” (Mormon 7:1). Och Moroni, den siste av de inspirerade nedtecknarna, såg vår tid. ”Se”, sade han, ”Herren har visat mig stora och förunderliga ting om det som snart måste ske, på den dagen då dessa skall komma fram bland er.

Se, jag talar till er som om ni vore närvarande, och ändå är ni inte det. Men se, Jesus Kristus har visat er för mig, och jag känner era gärningar” (Mormon 8:34–35).

Om de såg vår tid, och valde det som skulle vara av störst värde för oss, är det inte så vi borde studera Mormons bok? Vi borde ständigt fråga oss: ”Varför valde Herren att inspirera Mormon (eller Moroni eller Alma) att ta med detta i sin uppteckning? Vad kan jag lära mig av detta som hjälper mig att leva idag och under denna tid?”

Och det finns exempel på exempel på hur denna fråga kan besvaras. I Mormons bok finner vi till exempel ett mönster för hur man förbereder sig för Kristi andra ankomst. En stor del av boken kretsar kring de få årtionden som föregick Kristi ankomst till Amerika. Genom att noggrant studera denna tidsperiod kan vi fastställa varför en del gick under i de förfärliga domar som föregick hans ankomst, och vad som fick andra att vara bland dem som stod vid templet i landet Ymnighet och stack sina händer i såren i hans händer och fötter.

I Mormons bok lär vi oss hur Kristi lärjungar lever i krigstider. I Mormons bok beskrivs det onda i hemliga sammansvärjningar i dess kalla realitet. I Mormons bok får vi undervisning om hur man handskas med förföljelse och avfall. Vi lär oss mycket om hur man utför missionsarbete. Och mer än någon annanstans, ser vi i Mormons bok farorna med materialism och att fästa sitt hjärta vid det som hör världen till. Kan någon tvivla på att denna bok var avsedd för oss och att vi i den finner stor kraft, tröst och ett mäktigt beskydd?

Den tredje anledningen till varför Mormons bok är av så stort värde för sista dagars heliga ges i samma uttalande som tidigare citerades av profeten Joseph Smith. Han sade: ”Jag berättade för bröderna att Mormons bok var den mest felfria boken av alla på jorden och vår religions slutsten samt att en människa kommer närmare Gud genom att följa dess lärosatser än genom någon annan bok.” Det är den tredje anledningen till att studera boken. Den hjälper oss att komma närmare Gud. Finns det inte något djupt i våra hjärtan som längtar efter att komma närmare Gud, att bli mer lika honom på vår dagliga vandring, att ständigt känna hans närhet? I så fall kommer Mormons bok att hjälpa oss mer än någon annan bok.

Det är inte bara det att Mormons bok undervisar oss om sanningen, även om den verkligen gör det. Det är inte bara det att Mormons bok bär vittnesbörd om Kristus, även om den sannerligen också gör det. Men det finns något mer. Det finns en kraft i boken som börjar flöda in i era liv i det ögonblick som ni allvarligt börjar studera boken. Ni kommer att få större förmåga att motstå frestelser. Ni kommer att få större kraft att undvika att bli bedragen. Ni kommer att finna kraft att förbli på den trånga och smala stigen. Skrifterna kallas för ”livets ord” (se L&F 84:85), och ingenstans är detta mer sant än i Mormons bok. När ni börjar hungra och törsta efter dessa ord, kommer ni att finna mer och mer liv.

Vår älskade broder, president Marion G. Romney … vittnade om de välsignelser som kommer in i deras liv som studerar och läser Mormons bok. Han sade:

”Jag är övertygad om att om vi i våra hem läser i Mormons bok, regelbundet och under bön, själva och tillsammans med våra barn, kommer anden i denna underbara bok att sätta sin prägel på våra hem och alla som bor där. Känslan av vördnad kommer att öka och vi kommer att få större respekt för och omtanke om varandra. Missämja kommer att upphöra. Vi föräldrar kommer att ge våra barn råd och vägledning med större kärlek och visdom. Barnen kommer att vara mer mottagliga för våra råd och följa dem mer. Rättfärdigheten kommer att tillväxa. Tro, hopp och kristlig kärlek — Kristi rena kärlek — kommer att råda i våra hem och i våra liv och skänka oss frid, glädje och lycka.”3

Dessa löften — utökad kärlek och harmoni i hemmet, större respekt mellan föräldrar och barn, utökad andlighet och rättfärdighet — är inte tomma löften, utan precis vad profeten Joseph Smith menade när han sade att Mormons bok kommer att föra oss närmare Gud.

Bröder och systrar, jag vädjar till er av hela mitt hjärta att ni med stort allvar överväger betydelsen av Mormons bok för er personligen och för kyrkan som helhet.

För över 10 år sedan gav jag följande uttalande angående Mormons bok:

”Vilar vår eviga välfärd på vårt gensvar till denna bok? Ja, antingen till vår välsignelse eller till vår fördömelse.

Varje sista dagars helig ska göra studiet av denna bok till ett livstidsmål. Annars försätter han sin själ i fara och försummar det som kunde gett honom andlig och intellektuell enhet i hela hans liv. Det finns en skillnad mellan en omvänd som är byggd på Kristi klippa genom Mormons bok och håller fast vid denna ledstång, och den som inte är det.”4

Jag bekräftar åter dessa ord för er idag. Låt oss inte förbli under fördömelsen, med dess plågor och domar, genom att ringakta denna stora och underbara gåva som Herren har gett oss. Låt oss hellre vinna de löften som är förknippade med att sluta den till våra hjärtan.

I Läran och förbunden, kapitel 84, vers 54 till 58 står det:

”Och era sinnen har i gångna tider varit förmörkade på grund av otro och för att ni har ringaktat det som ni har tagit emot.

Denna fåfänga och otro har bragt hela kyrkan under fördömelse.

Och denna fördömelse vilar över Sions barn, ja, alla.

Och de skall förbli under denna fördömelse tills de omvänder sig och kommer ihåg det nya förbundet, det vill säga Mormons bok och de tidigare befallningar som jag har givit dem, inte bara för att tala om, utan för att handla enligt det som jag har skrivit —

så att de kan bära frukt som är värdig deras Faders rike. Annars återstår det att utgjuta ett gissel och en dom över Sions barn.”

Sedan förra generalkonferensen har jag tagit emot många brev från heliga, både unga och gamla, från hela världen som har accepterat utmaningen att läsa och studera Mormons bok.

Jag har gripits av deras berättelser om hur deras liv har förändrats och hur de har kommit närmare Herren som ett resultat av denna hängivenhet. Dessa underbara vittnesbörd har åter bekräftat för min själ profeten Joseph Smiths ord om att Mormons bok sannerligen är ”vår religions slutsten” och att en man eller kvinna ”kommer närmare Gud genom att följa dess lärosatser än genom någon annan bok”.

Detta är min bön, att Mormons bok ska bli slutstenen i våra liv.

Slutnoter

  1. Mormons bok, Inledning.

  2. Se Mormons bok, titelbladet.

  3. Marion G. Romney, ”Mormons bok”, Nordstjärnan, okt. 1980, s. 121.

  4. Ezra Taft Benson, ”The Book of Mormon Is the Word of God”, Ensign, maj 1975, s. 65.

Fotoillustrationer David Stoker; till höger: foto Welden C. Andersen; fotografi av president Benson, Busath Photography