2011
Lehis dröm: Hålla fast vid ledstången
Oktober 2011


Lehis dröm

Hålla fast vid ledstången

Det övergripande temat i Mormons bok — en inbjudan till alla att komma till Kristus — är det centrala i Lehis syn.

Bild
Elder David A. Bednar

Jag älskar Mormons bok. Några av mina tidigaste evangelieminnen härrör sig från när jag hörde min mamma läsa för mig ur Book of Mormon Stories for Young Latter-day Saints, en bok med berättelser ur Mormons bok för små barn, av Emma Marr Petersen. Under de här barndomsupplevelserna och under en livstid av fortlöpande personliga studier och bön har den Helige Anden upprepade gånger burit vittne för min själ att Mormons bok är Guds ord.

Jag vittnar om att Mormons bok är ännu ett Jesu Kristi testamente. Jag vet att profeten Joseph Smith översatte Mormons bok med och genom Guds kraft. Och jag vittnar om att Mormons bok är ”den mest felfria av alla böcker på jorden och slutstenen i vår religion, och att en människa genom att lyda dess bud kan komma närmare Gud än genom någon annan bok”.1

Viktiga symboler i Lehis dröm

Vikten av att läsa, studera, utforska och begrunda skrifterna i allmänhet och Mormons bok i synnerhet framhävs på ett flertal ställen i Lehis syn om livets träd (se 1 Nephi 8).

Det mest utmärkande kännetecknet i Lehis dröm är livets träd — som är en symbol för ”Guds kärlek” (se 1 Nephi 11:21–22). ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv” (Joh 3:16). Sålunda är Herrens Jesu Kristi födelse, liv och försoningsoffer de främsta manifestationerna av Guds kärlek till sina barn. Som Nephi vittnade är denna kärlek ”det mest begärliga av allt”, och, som ängeln i hans syn förkunnade, ”det mest glädjande för själen” (1 Nephi 11:22–23; se också 1 Nephi 8:12, 15). I Första Nephis elfte kapitel framläggs en detaljerad beskrivning av att livets träd är en symbol för Frälsarens liv, verksamhet och offer — ”Guds nedlåtelse” (1 Nephi 11:16).

Trädets frukt är en symbol för försoningens välsignelser. Att äta av frukten representerar att vi tar emot de förrättningar och förbund som gör att försoningen helt kan verka i vårt liv. Frukten beskrivs som att den är ”begärlig eftersom den gjorde människan lycklig” (1 Nephi 8:10) och att den frambringar stor glädje och en önskan att dela denna glädje med andra.

Betecknande nog är det övergripande temat i Mormons bok — en inbjudan till alla att komma till Kristus — det centrala i Lehis syn. Av särskilt intresse är ledstången av järn som ledde till trädet (se 1 Nephi 8:19). Ledstången av järn är Guds ord.

Klamra sig fast vid kontra ständigt hålla fast vid ledstången

Fader Lehi såg fyra grupper av människor i sin syn. Tre av grupperna strävade framåt längs den trånga och smala stigen för att komma till trädet och äta av dess frukt. En fjärde grupp sökte inte efter trädet utan hade istället den stora och rymliga byggnaden som sitt slutliga mål (se 1 Nephi 8:31–33).

I Första Nephi 8:21–23 kan vi läsa om den första gruppen människor som trängde sig fram och började vandra på vägen som ledde till livets träd. Men när de här människorna kom till en mörk dimma, som representerar ”djävulens frestelser” (1 Nephi 12:17) gick de miste om vägen, vandrade bort och gick förlorade.

Lägg märke till att det i dessa verser inte nämns någonting om ledstången av järn. De som bortser från eller behandlar Guds ord lättvindigt har inte tillgång till den gudomliga kompass som visar vägen till Frälsaren. Tänk på att den här gruppen kom in på vägen och strävade framåt. De visade ett visst mått av tro på Kristus och viss andlig övertygelse, men de lät sig förvillas av djävulens frestelser och gick förlorade.

I Första Nephi 8:24–28 läser vi om en andra grupp människor som kom in på den trånga och smala stigen som ledde till livets träd. Den här gruppen ”strävade framåt genom mörkrets dimma och klamrade sig fast vid ledstången av järn, ända till dess de kom fram och åt av trädets frukt” (vers 24). Men när de fint klädda invånarna i den stora och rymliga byggnaden hånade denna andra grupp människor så ”skämdes de” och ”avföll och kom in på förbjudna stigar och gick förlorade” (vers 28). Var god lägg märke till att den här gruppen beskrivs som att de ”klamrade sig fast vid ledstången av järn” (1 Nephi 8:24; kursivering tillagd).

Det är betydelsefullt att den andra gruppen strävade framåt med tro och beslutsamhet. De var också välsignade med att ha tillgång till ledstången av järn, och de klamrade sig fast vid den! Men när de utsattes för förföljelse och motgångar föll de av och kom in på förbjudna stigar och gick förlorade. Fastän den här gruppen hade tro, beslutsamhet och Guds ord gick de till sist förlorade — kanske för att de bara periodvis läste eller studerade eller forskade i skrifterna. Det tycks mig som om ett fastklamrande vid ledstången av järn bara handlar om ”ryckvisa” studier eller oregelbundna lässtunder i stället för ett konsekvent och fortgående fördjupat studium av Guds ord.

I vers 30 läser vi om en tredje grupp som strävade framåt och ”ständigt [höll] fast vid ledstången av järn tills de kom fram och föll ned och åt av trädets frukt”. Nyckelorden i den här versen är att de ständigt höll fast vid ledstången av järn.

Den tredje gruppen strävade också framåt med tro och övertygelse. Men det finns ingen antydan om att de gick vilse, hamnade på förbjudna stigar eller gick förlorade. Kanske den här tredje gruppen ständigt läste och studerade och forskade i skrifterna. Kanske var det flit och hängivenhet till skenbart ”små och enkla medel” (Alma 37:6) som räddade den tredje gruppen från att gå förlorade. Kanske var det ”kunskap om Herren” och ”kunskap om sanningen” (Alma 23:5, 6), som förvärvades genom trofasta studier av skrifterna och frambringade ödmjukhetens andliga gåva — som gjorde att denna grupp ”föll ned och åt av trädets frukt” (1 Nephi 8:30; kursivering tillagd). Kanske var det den andliga näringen och kraften som de fick av att ständigt ”mätta sig med Kristi ord” (se 2 Nephi 31:20) som gjorde att den här gruppen inte brydde sig om de människor som hånade och smädade dem i den stora och rymliga byggnaden (se 1 Nephi 8:33). Detta är gruppen som du och jag bör sträva efter att tillhöra.

Nephis bröder frågade: ”Vad betyder ledstången av järn som vår far såg och som ledde till trädet?

Och [Nephi] sade till dem att det var Guds ord och de som hörsammar Guds ord och håller fast vid det, de skall aldrig förgås. Inte heller skall motståndarens frestelser och brinnande pilar slå dem med blindhet för att leda dem till undergång” (1 Nephi 15:23–24; kursivering tillagd).

Vad är då skillnaden mellan att klamra sig fast vid och att hålla sig fast vid ledstången av järn? Jag vill påstå att man håller sig fast vid ledstången av järn främst genom att andäktigt, konsekvent och uppriktigt använda skrifterna som källa till uppenbarad sanning och som tillförlitlig vägvisare på färden utmed den trånga och smala stigen mot livets träd — ja, till Herren Jesus Kristus.

”Och det hände sig att jag såg att ledstången av järn som min far hade sett var Guds ord som ledde till källan med levande vatten, eller till livets träd” (1 Nephi 11:25).

Mormons bok är till för oss idag

Mormons bok framlägger sanningar som är relevanta och väsentliga i vår tid och för våra omständigheter. Mormons boks andliga och praktiska betydelse i vårt liv framhålls av Moroni: Se, jag talar till er som om ni vore närvarande, och ändå är ni inte det. Men se, Jesus Kristus har visat er för mig, och jag känner era gärningar” (Mormon 8:35). Eftersom de huvudsakliga författarna till Mormons bok såg vår tid och våra omständigheter genom Guds förutvetande, tog de särskilt med ämnen och exempel som är av största betydelse för jordens invånare i de sista dagarna.

Jag inbjuder dig att noggrant och under bön fundera över följande fråga: Vad kan och bör jag lära mig av Lehis syn om livets träd och av principen att ständigt hålla fast vid ledstången av järn som gör det möjligt för mig att stå andligt stark i den värld som vi lever i idag?

När du verkar flitigt och söker inspiration för att få svar på denna viktiga fråga kommer du att få större insikt genom den Helige Andens kraft, både i ditt hjärta och ditt sinne, om betydelsen av att ständigt hålla fast vid ledstången av järn. Och du blir välsignad med att kunna tillämpa den med tro och lydnad i ditt personliga liv och i ditt hem.

Må vi alla ha ögon att se med och öron att höra med de ytterligare lärdomar i Lehis syn som hjälper oss att ”sträva framåt med ståndaktighet i Kristus, med fullkomligt klart hopp och kärlek till Gud och till alla människor. Om ni alltså strävar framåt, mättar er med Kristi ord och håller ut intill änden, se, så säger Fadern: Ni skall få evigt liv” (2 Nephi 31:20).

Slutnot

  1. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 63.

LEHIS DRÖM, AV GREG OLSEN, KOPIERING FÖRBJUDEN

FOTOILLUSTRATION DAVID STOKER

FOTOILLUSTRATION MATTHEW REIER