2011
Värdefulla löften i Mormons bok
Oktober 2011


Budskap från första presidentskapet

Värdefulla löften i Mormons bok

Bild
President Thomas S. Monson

För många år sedan stod jag vid en ung pappas sjukbädd medan han svävade mellan liv och död. Hans förkrossade hustru och deras två barn stod i närheten. Han tog min hand i sin, såg mig i ögonen och bad vädjande: ”Biskop Monson, jag vet att jag ska dö. Berätta för mig vad som händer med min ande när jag dör.”

Jag uppsände en tyst bön om himmelsk vägledning och lade märke till ett exemplar av tre-i-ett som låg på sängbordet. Jag tog upp boken och började bläddra. Plötsligt upptäckte jag att jag hade hamnat i Almas fyrtionde kapitel i Mormons bok. Jag läste dessa ord för honom:

”Se, det har tillkännagivits för mig av en ängel att alla människors andar, så snart de skiljs från den dödliga kroppen … tas hem till den Gud som gav dem liv.

Och … deras andar som är rättfärdiga tas emot i ett lyckotillstånd som kallas paradis, ett vilotillstånd, ett fridstillstånd, där de skall vila sig från alla sina besvärligheter och från all möda och sorg” (Alma 40:11–12).

När jag fortsatte att läsa om uppståndelsen började den unge mannens ansikte lysa och hans läppar formades till ett leende. När besöket var över tog jag farväl av denna ljuvliga familj.

Nästa gång jag såg hustrun och barnen var på begravningen. Jag tänker tillbaka på denna kväll då en ung man vädjade om sanning och fick höra svaret på sin fråga från Mormons bok.

Från Mormons bok kommer andra dyrbara löften, bland annat löften om frid, frihet och välsignelser om vi ”endast tjänar detta lands Gud, som är Jesus Kristus” (Ether 2:12).

Från dess sidor kommer löftet om ”oändlig lycka” till dem ”som håller Guds bud. Ty se, de är välsignade i allt, både timligt och andligt” (Mosiah 2:41).

Från dess sidor kommer löftet om ”ofattbar glädje” till dem som blir ”redskap i Guds händer” till att rädda hans dyrbara söner och döttrar (se Alma 28:8; 29:9).

Från dess sidor kommer löftet att det förskingrade Israel ska insamlas — ett verk som vi är engagerade i genom vår världsomfattande missionsverksamhet (se 3 Nephi 16; 21–22).

Från dess sidor kommer löftet att när vi ber till Fadern i Jesu Kristi heliga namn blir våra familjer välsignade (se 3 Nephi 18:21).

Genom att studera dess sidor kommer uppfyllelsen av det profetiska löftet att ”ni [kommer] att känna Herrens Ande i större mått i ert liv och ert hem, en starkare beslutsamhet att vandra i lydnad mot hans bud och ett starkare vittnesbörd om att Guds Son verkligen lever.”1

Och från Mormons boks sidor kommer Moronis löfte att genom bön, ärligt uppsåt och tro på Kristus kan vi lära känna sanningen i dessa löften ”genom den Helige Andens kraft” (se Moroni 10:4–5).

Tillsammans med andra profeter i de sista dagarna vittnar jag om sanningshalten i denna ”den mest felfria av alla böcker på jorden”,2 ja, Mormons bok, som är ännu ett vittne om Jesus Kristus. Dess budskap är till för alla på jorden och det för dess läsare till kunskap om sanningen. Det är mitt vittnesbörd att Mormons bok förändrar liv. Må var och en av oss läsa den och läsa den om igen. Och må vi med glädje bära vårt vittnesbörd om dess värdefulla löften till alla Guds barn.

Slutnoter

  1. Gordon B. Hinckley, ”Ett levande och sant vittnesbörd”, Liahona, aug. 2005, s 6.

  2. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 63.

Fotoillustration Christina Smith