2011
Vad Mormons bok lär om Guds kärlek
Oktober 2011


Vad Mormons bok lär om Guds kärlek

Några av de mest upphöjda exemplen på Herrens kärlek finns upptecknade i Mormons bok.

Bild
Elder Russell M. Nelson

De flesta kristna är bekanta med de egenskaper som Bibeln tillskriver Jesus Kristus. De förundras över den kärlek han visade de fattiga, de sjuka och de betryckta. De som anser sig vara hans lärjungar strävar också efter att efterlikna hans föredöme och följa hans älskade apostels uppmaning: ”Låt oss älska varandra, ty kärleken är av Gud, och var och en som älskar är född av Gud och känner Gud … ty Gud är kärlek” (1 Joh 4:7–8).

Den här läran förtydligas i Mormons bok. Den beskriver hur man föds av Gud och hur man får den kraft att älska som han har. Den pekar ut tre väsentliga principer som för in kraften i Guds kärlek i vårt liv.

För det första lär Mormons bok att nyckeln till att födas på nytt andligen är att utöva tro på Kristus och att ingå förbund med honom att hålla hans bud. Till de människor i Mormons bok som ingått ett sådant förbund sade kung Benjamin: ”Och på grund av det förbund som ni har slutit skall ni nu kallas Kristi barn, hans söner och hans döttrar. Ty se, denna dag har han andligen fött er, ty ni säger att era hjärtan har förändrats genom tro på hans namn. Därför är ni födda av honom och har blivit hans söner och hans döttrar” (Mosiah 5:7).

För det andra lär Frälsaren själv att kraften att bli mer lik honom kommer av att ta emot evangeliets förrättningar: ”Och detta är befallningen: Omvänd er, alla jordens ändar, och kom till mig och bli döpta i mitt namn så att ni kan bli heliggjorda genom att ta emot den Helige Anden, så att ni kan stå obefläckade inför mig på den yttersta dagen” (3 Nephi 27:20).

För det tredje uppmanar han oss att följa hans exempel: ”Vad slags män bör ni då vara?” Hans fråga är retoriskt ställd. Han svarar: ”Sannerligen säger jag er: Sådana som jag är” (3 Nephi 27:27). Förvisso vill han att vi ska bli mer lika honom.

Några av de mest upphöjda exemplen på hans kärlek finns upptecknade i Mormons bok. De här exemplen kan tillämpas i vårt eget liv när vi strävar efter att bli mer lika Herren.

Det var hans kärlek till Lehi och Lehis familj — och deras kärlek till honom — som förde dem till Amerika, deras utlovade land, där de blomstrade.1

Det var Guds kärlek till oss som gjorde att han för många århundraden sedan befallde nephitiska profeter att föra en helig uppteckning över sitt folk. Det som lärs ut i denna uppteckning handlar om vår frälsning och upphöjelse. De här lärdomarna finns nu tillgängliga i Mormons bok. Den här heliga texten utgör ett påtagligt bevis på Guds kärlek till alla sina barn över hela världen.2

Det var Kristi kärlek till sina ”andra får” som förde honom till den nya världen.3 Genom Mormons bok får vi veta att väldiga naturkatastrofer och tre dagars mörker ägde rum i den nya världen efter Herrens död i den gamla världen. Därefter nedsteg den förhärligade och uppståndne Herren från himlen och betjänade folket i den nya världen.

”Jag är världens ljus och liv”, sade han till dem, ”och jag har druckit ur den bittra kalk som Fadern har givit mig och har förhärligat Fadern genom att ta på mig världens synder” (3 Nephi 11:11).

Därefter erbjöd han dem en av de mest förtroliga upplevelser någon kan ha med honom. Han inbjöd dem att känna såret i hans sida och märkena efter spikarna i hans händer och fötter, för att de med säkerhet skulle veta att han är ”Israels Gud, och hela jordens Gud, och [hade] blivit dräpt för världens synder” (3 Nephi 11:14).

Jesus gav sedan sina lärjungar myndigheten att döpa, att förläna den Helige Andens gåva och att välsigna och dela ut sakramentet. Han gav dem makten att upprätta hans kyrka bland sig, ledd av tolv lärjungar.

Han frambar för dem några av de grundläggande lärdomar som han hade gett sina lärjungar i den gamla världen. Han botade deras sjuka. Han knäböjde och bad till Fadern med ord så mäktiga och heliga att de inte kunde upptecknas. Så kraftfull var hans bön att de som hörde honom överväldigades av glädje. Jesus var så överväldigad av sin kärlek till dem och av deras tro på honom att han grät. Han profeterade om Guds verk under de sekler som skulle leda fram till hans utlovade andra ankomst.4

Därefter bad han folket att föra fram sina barn till honom.

”Och han tog deras små barn ett efter ett och välsignade dem och bad till Fadern för dem.

Och när han hade gjort detta grät han på nytt.

Och han talade till mängden och sade till dem: Se era små.

Och när de såg sig om för att se sina små, upplyfte de sina ögon mot himlen, och de såg himlarna öppna, och de såg änglar stiga ned ur himlen, liksom mitt i eld. Och de kom ned och omslöt de små … och änglarna betjänade dem” (3 Nephi 17:21–24).

Sådan är renheten och kraften i Guds kärlek, såsom den uppenbarats i Mormons bok.

I dessa sista dagar har vi förmånen att ha Mormons bok, att vara medlemmar i Herrens kyrka, att ha hans evangelium och att genom att hålla hans bud lära oss om Guds oändliga kärlek. Vi vet hur vi ska göra hans kärlek till vår egen. När vi blir hans sanna lärjungar får vi kraften att älska som han gör. När vi håller hans bud blir vi mer lika honom. Vi breddar vår personliga kärlekskrets när vi sträcker oss ut till människor i varje nation, släkt och tungomål.

Med djup tacksamhet över hans föredömliga liv kan vi göra detta skriftställe till vår norm: ”Be till Fadern av allt ert hjärta att ni må vara fyllda av denna kärlek som han har utgjutit över alla som är hans Sons, Jesu Kristi, sanna efterföljare, så att ni kan bli Guds söner, så att vi, när han visar sig, skall bli lika honom, ty vi skall se honom sådan han är” (Moroni 7:48).5

Kristus visar sig på västra halvklotet, av Arnold Friberg © 1995 IRI

Alma döper i Mormons vatten, av Arnold Friberg

Jesus Kristus besöker Amerika, av John Scott