2010
Spørsmål og svar
Desember 2010


Spørsmål & svar

«Jeg har vanskelig for å motivere meg selv til å lese Skriftene. Hvordan kan jeg finne motivasjonen jeg trenger?»

Å studere Skriftene kan være vanskelig til å begynne med. Det er så mange begrep å lære, og folk og steder synes så fremmede. Men skriftstudium vil bli en givende erfaring hvis du ikke gir opp.

Prøv det eksperimentet som profeten Alma beskrev (se Alma 32:27–34). Han sa at hvis du «gir plass» for Guds ord i livet, vil det opphøye din sjel og opplyse din forstand. Det vil også motivere deg til å fortsette å lese i Skriftene fordi, som Alma profeterte, du vil begynne å fryde deg over Guds ord (see Alma 32:28).

En annen måte å bli motivert på er å søke de mange velsignelser man mottar ved å studere Skriftene:

  • Regelmessig og oppriktig skriftstudium innbyr Ånden i ditt liv, besvarer dine spørsmål, hjelper deg å ha rene tanker, motiverer deg til å tjene andre, hjelper deg å be mer inderlig og styrker ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus og gjengivelsen.

  • Skriftene vil lære deg å ha tro, å gjenkjenne Den hellige ånd og hvordan du kan omvende deg. De lærer deg hvorfor vi trenger en Frelser, hvorfor motgang er nødvendig, hvorfor denne jord ble skapt og mye mer.

Etter hvert som du mottar disse velsignelsene, trenger du ikke å tvinge deg selv til å lese – du vil glede deg til det.

Skriftene inneholder svar

Ved å lese 2 Nephi 32:3 kan du straks forstå hvorfor vi trenger å lese og studere Skriftene. Jeg vet at Skriftene inneholder alle svarene på våre spørsmål! Vi skulle forstå at Skriftene er gitt for å hjelpe oss å gå fremover mot fullkommenhet, som er en slik nødvendig del av dette liv. Vi har alle hver dag noen minutter vi kan sette av til å lese i Skriftene.

Sergij C., 21 år, Novosibirsk, Russland

Et sterkere vitnesbyrd

Jeg hadde ikke lest i Skriftene før presidenten for Unge kvinner foreslo at jeg skulle arbeide på Personlig fremgang. Der ble jeg oppfordret til å lese i Skriftene hver dag i noen uker. Da jeg hadde gjort det, sluttet jeg aldri å lese dem. Mitt beste råd er at du bør arbeide på Personlig fremgang eller Plikt overfor Gud. Utfordre deg selv til å lese mer og mer i Skriftene, så vil du se en forandring hos deg selv. Jeg forteller deg dette uten tvil – du vil se at du får et sterkere vitnesbyrd.

Paola S., 16 år, Cortés, Honduras

Be om hjelp til å forstå

Også når jeg har mange prosjekter og oppdrag på skolen, legger jeg dette til side og begynner først å lese i Skriftene. Jeg begynner med en bønn for å innby Den hellige ånd, så jeg kan forstå Guds ord. Ved hjelp av Seminar-bøkene har min motivasjon til å lese Skriftene utviklet seg og fortsetter å vokse.

Elieser N., 16 år, Ilocos Norte, Filippinene

Guds rustning

Nøkkelen til å utvikle en hvilken som helst vane er et ønske. Gjør det til et ønske å lese hver dag. Før en fortegnelse over hvor mye du leser, og prøv å lese til samme tid hver dag. Dette hjelper deg å være konsekvent. Å lese Skriftene er som å iføre seg Guds rustning. Du ville ikke delta i en kamp uten rustning. Gå ikke ut i en verden av synd uten Guds rustning. Beskytt deg selv – les Skriftene.

Andrew G., 18 år, Maine, USA

Noe for enhver

Det hjelper meg å tenke over hva som finnes i Skriftene. De inneholder ikke bare evangeliet, Kristi læresetninger og budene, men de – spesielt Mormons bok – er en stor historiebok, full av kriger, helter, gode menn og onde menn. Skriftene har noe for enhver.

Eve W., 15 år, Nevada, USA

Ikke bare en bok

Ikke tenk på Skriftene bare som en bok du må lese til Seminar eller fordi det forventes av deg. Du får lese Guds ord. De inneholder spennende opplevelser, lidelser og kriger. Skriftene er et testament om Jesus Kristus – at han er vår Frelser, at han blødde og døde for oss. Profetene profeterte om hans guddommelighet. Mange døde fordi de ikke ville fornekte det de visste var sant. Deres tro var urokkelig. Vi skulle alle strebe etter å bli like trofaste som de var.

Kaleb L., 14 år, Utah, USA

Han ønsker å tale til deg

Vår himmelske Fader har svar på ethvert spørsmål du stiller ham. Det eneste du må gjøre er å lese Skriftene og anvende dem i ditt liv. Å vite at vår himmelske Fader ønsker å tale til deg og besvare dine bønner, vil hjelpe deg å søke ham daglig i Skriftene. Når du adlyder hans ord, vil ditt liv bli bedre, og du vil finne tilflukt og ro. Du vil bli lykkelig når du hører hans røst.

Elberth R., 18 år, Ixtapaluca, Mexico

Gjør det til en vane å lese

Å gjøre det til en vane kan være svært nyttig. Begynn langsomt. Les kanskje et kapittel eller to hver dag. Snart skulle det være en vane for deg å lese Skriftene. Jeg leser vanligvis et par kapitler hver kveld og synger en salme. Denne rutinen oppløfter meg og gjør meg optimistisk med tanke på hva neste dag vil bringe. Og jeg forstår bedre leksjonene i Seminar. Skriftene er en velsignelse. Benytt deg av dem.

Taylor C., 15 år, Washington, USA

Veiledning for ditt liv

Skriftene forteller om erfaringer til personer som går gjennom lignende vanskeligheter som vi gjør. Når du begynner å lese i Skriftene, kan du holde bønn og ha tro på at du vil finne veiledning for ditt liv. Skriftene er en av måtene som vår himmelske Fader kommuniserer med sine barn på. I Skriftene finner vi styrke til å møte alle slags prøvelser, og jeg bærer vitnesbyrd om at når vi får god opplæring, vil vi lykkes i å skjelne godt fra ondt og vil unngå Satans feller.

Anderson F., 19 år, São Paulo, Brasil