2010
Som søt melk
Desember 2010


Derfor vet jeg

Som søt melk

Hvis du aksepterer og anvender Herrens sanne evangelium, vil det søte ditt liv som sukker søter melk.

Jeg vokste opp som en alvorlig, ansvarsbevisst person som fulgte prinsippene mine foreldre, med sin begrensede religiøse kunnskap, lærte meg. Men etter at min far døde i 2005, da jeg var 15 år, forandret jeg meg noe. Kanskje det var en måte å gi uttrykk for min smerte på fordi jeg ikke hadde sagt farvel til ham. Jeg vil alltid angre på at jeg ikke ga ham et kyss før han dro til sykehuset.

Etter hans død begynte jeg å holde sammen med noen som ikke hadde gode normer. Jeg gjorde ting som jeg mente var i orden og som alle gjorde, men nå forstår jeg at Herren ikke var fornøyd med dette. Jeg hadde moro, ifølge verdens oppfatning av moro, men i virkeligheten var jeg ikke lykkelig. Jeg følte tomhet og savnet noe, men visste ikke hva. Jeg begynte å gjøre det dårlig på skolen. Det verste var at jeg ikke ante hvordan jeg skulle finne lykke og glede i livet. På den tiden forsto jeg ikke hvor mye jeg gikk glipp av sammen med min familie og min mor, som er den jeg er aller mest glad i.

Om kvelden pleide jeg å be til Gud. Ingen hadde lært meg å be, men jeg følte at han lyttet. Jeg ba ham hjelpe meg å bli lykkelig og la meg vite om alt var bra med min far. Jeg var så redd for at han led et eller annet sted. Jeg fortsatte å trygle om dette mange kvelder.

Svaret kom endelig. Jeg trodde jeg ville motta et svar i en drøm, men i stedet kom det i form av to eldster. De kom til oss i desember 2006. Jeg forsto ikke at de var svar på mine bønner, og jeg ville ikke lytte til en eneste diskusjon. Mor lyttet og bestemte seg for å gå i kirken. Siden har hun ikke sluttet med det. Hun ble døpt, og noen uker senere ble mine nevøer og min søster døpt. Jeg la merke til en stor forandring i min mor etter dåpen, i den grad at hun syntes meget yngre og gladere. Hennes glede og fred føltes sterkt i huset. I samme øyeblikk som noen kom inn, kunne han eller hun føle at noe var annerledes.

Jeg innså hva som hadde hendt, og bestemte meg for å gå i kirken. Det var en ny opplevelse. Jeg hadde aldri blitt behandlet så vennlig før. Søstrene var vennlige og behandlet meg så godt at jeg følte meg svært vel i kirken. Litt etter litt ble jeg overbevist om at Kirken var sann, og jeg bestemte meg for å lytte til eldstenes leksjoner.

Jeg ble døpt 3. februar 2007 i Uribe menighet, Veracruz Mexico stav, av to fantastiske eldster. Jeg kommer alltid til å huske dem, og jeg betrakter dem som våre engler. Min dåp er en dag jeg aldri vil glemme. Jeg var ren for all synd. Mine feiltrinn var utslettet på grunn av Jesu Kristi forsoning. Jeg ble kvitt min depresjon, og tomheten jeg hadde følt, var borte. Den ble erstattet av overmåte stor glede i sjelen.

Det sanne evangelium har gitt min familie og meg så mye lykke. Jeg har funnet evige venner. Jeg fortsetter å kjempe mot verden, men nå har jeg det sanne evangelium og Ånden som gir meg glede og fred hver dag. Nå vet jeg svaret på spørsmålet jeg stilte Herren i så lang tid. Hvis min far aksepterte ordinansene vi utførte for ham i templet, vet jeg at han er lykkelig og har fred. Jeg tror han aksepterte evangeliet og venter på oss.

Noen ganger ser jeg tilbake og forstår i hvor stor grad jeg har blitt velsignet. Jeg ser at det finnes større lykke enn den som blir tilbudt av verden og dens fornøyelser og adspredelser. Sann lykke finnes i Jesu Kristi evangelium. Alt som evangeliet lærer oss, er til vårt beste.

Jeg mottok en gang en e-post der en mor forklarte sin lille sønn at Gud er som sukker som du tilsetter melken. Du kan ikke se det, men det gjør alt søtt. På samme måte kan du ikke se Herrens sanne evangelium, men hvis du aksepterer det og anvender det, gjør det ditt liv søtt slik sukker gjør melk søt.

Detalj fra Kristus i Emmaus, av Carl Heinrich Bloch, brukt med tillatelse fra Det nasjonalhistoriske museum i Frederiksborg i Hillerød, Danmark. Fotografi av melk: Robert Casey