2010
Hjelp barna å utøve sin handlefrihet
Desember 2010


Våre hjem, våre familier

Hjelp barna å utøve sin handlefrihet

Akkurat slik vår himmelske Fader underviste Adam og Eva om handlefrihet, må vi hjelpe våre barn å forstå og utøve sin.

Da vår himmelske Fader dannet Adam og Eva, var de uskyldige. De visste ikke stort om livet og dets konsekvenser. Men vår himmelske Fader vandret sammen med dem og underviste dem, og han var tålmodig med dem mens de lærte om sin tilværelse her.

Som foreldre har vi også privilegiet å få være sammen med våre små og undervise dem. Jeg tror imidlertid vi noen ganger glemmer at våre barn også er vår himmelske Faders åndebarn. Vi er ansvarlige for å hjelpe dem å lære sine første lærdommer, og det er vår oppgave å lede dem til Frelseren Jesus Kristus.

Hvis vi følger vår himmelske Faders eksempel i Edens hage, vil vi påta oss ansvaret for å gi våre barn næring og undervise dem om Jesu Kristi evangelium. Når vi gjør det, må vi lære dem om konsekvensene av deres handlinger. Dette er ingen enkel oppgave, ettersom vi selv fremdeles lærer og heller ikke vi alltid klarer å gjøre vår himmelske Faders vilje. Noen ganger ønsker vi å gripe inn og redde våre barn, selv når de ville hatt nytte av å lære av sine egne feil.

Vår himmelske Fader underviste tålmodig Adam og Eva om handlefrihet fra begynnelsen av. Han ga dem bud, konsekvenser og evnen til å utøve sin handlefrihet, idet han sa: «Av hvert tre i hagen kan du fritt ete, men av treet til kunnskap om godt og ondt skal du ikke ete. Ikke desto mindre kan du selv velge, for det er deg gitt, men husk at jeg forbyr det, for på den dag du eter av det, skal du visselig dø» (Moses 3:16–17; uthevelse tilføyd).

Vi kan lure på hvordan vi skal oppmuntre våre barn til å følge budene uten å tvinge dem. Det er flere ting vi kan gjøre som kan hjelpe. Vi kan lære våre barn evangeliet, særlig fra Skriftene, og så leve i samsvar med prinsippene vi finner der. Vi kan lære dem ved ord og ved eksempel å sette sin lit til vår himmelske Fader og vise dem velsignelsene som kommer av å etterleve evangeliet. Vi kan lære dem at på grunn av våre svakheter, trenger vi som foreldre hans kjærlighet, barmhjertighet og tålmodighet akkurat like mye som våre barn gjør det.

Iblant når våre små oppfører seg dårlig, begynner vi kanskje å miste håpet, men vår Fader i himmelen vil aldri miste sitt håp for oss. Vi må lære å se våre barn slik vår himmelske Fader ser oss – som hans sønner og døtre med mulighet til å bli ham lik gjennom hans Sønns kraft og nåde. Vi er ikke i stand til å frelse våre barn, men vi kan være gode eksempler og utøve tro på deres vegne.

Det er ikke meningen at vi skal tvinge noen til å gjøre vår himmelske Faders vilje. Hvilken grad av frihet og ansvar vi gir våre barn, kommer naturligvis an på deres alder og evner. Hvis vi hjelper våre barn å utøve sin handlefrihet på en god måte, vil det bli lettere å undervise dem og elske dem, uansett hva de gjør.

Vår himmelske Fader visste at Adam og Eva ville bli fristet og ville spise av treet til kunnskap om godt og ondt. Han hadde allerede gjort det mulig for dem å komme tilbake gjennom sin Sønn. Han sendte en engel til å undervise dem om Frelserens sonoffer, omvendelsens prinsipp og hvordan de kunne påkalle Gud i Sønnens navn og få forlatelse for sine synder ved Faderens barmhjertighet og kjærlighet (se Moses 5).

Hvis vi uttrykker vår kjærlighet til våre barn og lærer dem at selv om de farer vill, vil vi stå fast i håpet og be om at de må finne glede gjennom tro på Jesus Kristus og sann omvendelse. Hvis vi har disse prinsippene i tankene, vil vi bli velsignet med en større grad av Kristi rene kjærlighet og lykkes bedre som foreldre (se L&p 121:41–46).

Illustrert av Michael Parker