2009
De liefde Gods
November 2009


De liefde Gods

Liefde is de maatstaf van ons geloof, de inspiratie achter onze gehoorzaamheid, en de ware hoogte van ons discipelschap.

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen blijft groeien en krijgt wereldwijd meer bekendheid. Hoewel er altijd mensen zullen zijn die de kerk en haar leden negatief beoordelen, vindt de meerderheid dat we eerlijke, behulpzame en hard werkende mensen zijn. Soms roepen we beelden op van kortgeknipte zendelingen, hechte gezinnen en vriendelijke buren die niet roken en niet drinken. Ook zijn we mensen die elke zondag drie uur lang in een kerk zitten waar ze elkaar broeder en zuster noemen; waar de kinderen zingen over pratende beekjes, bomen waar popcorn aan groeit, en waar de kinderen zonnestraaltjes willen worden.

Broeders en zusters, zijn er behalve deze stereotiepe zaken nog eigenschappen die ons meer dan enig ander behoren te kenmerken als lid van de Kerk van Jezus Christus, ja, als discipel van Jezus Christus? Over deze en soortgelijke vragen heb ik sinds onze laatste algemene conferentie, een half jaar geleden, nagedacht. Vandaag wil ik een paar gedachten en geestelijke indrukken met u bespreken, die ik gekregen heb naar aanleiding van mijn vragen. De eerste vraag is:

Hoe worden wij ware discipelen van Jezus Christus?

De Heiland zelf heeft op deze vraag dit diepzinnige antwoord gegeven: ‘Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren.’1 Dat is de essentie van wat het betekent om een ware discipel te zijn: wie Christus Jezus aanvaard hebben, wandelen in Hem.2

Dat kan echter een probleem vormen voor sommigen, omdat er zoveel ‘geboden’ en ‘verboden’ zijn, dat die alleen al bij te houden een uitdaging kan zijn. Soms maken goedbedoelde uitweidingen van goddelijke beginselen — vaak afkomstig uit ongeïnspireerde bronnen — de zaken alleen maar ingewikkelder. Zo worden de zuivere goddelijke waarheden aangelengd met menselijke inzichten. Iemands goede idee — waar hij of zij misschien baat bij heeft gehad — gaat een eigen leven leiden en wordt een vereiste. En geleidelijk aan kunnen eeuwige beginselen verloren gaan in het labyrint van ‘goede ideeën’.

Dat was een van de punten van kritiek die de Heiland had op de godsdienstige ‘experts’ van zijn tijd die Hij gispte, omdat zij zich bezighielden met de honderden details van de wet, maar het gewichtigste van de wet verwaarloosden.3

Hoe voegen we ons dus naar het gewichtigste? Is er een constant kompas waarop we ons leven, onze gedachten en onze daden kunnen afstemmen?

Weer geeft de Heiland de richting aan. Toen Hem werd gevraagd wat het grootste gebod was, aarzelde hij geen moment. ‘Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.’4 Gekoppeld aan het tweede grote gebod, uw naaste liefhebben als uzelf5, is dit een kompas dat richting geeft, niet alleen aan ons, maar ook aan Gods kerk aan beide zijden van de sluier.

Daar liefde het grote gebod is, behoort zij de kern te zijn van alles wat we doen in ons gezin, in onze kerkroeping en in ons levensonderhoud. Liefde is de genezende balsem in de wonden van iemands verstoorde persoonlijke of familierelaties. Het is de band die gezinnen, gemeenschappen en naties verbindt. Liefde is de kracht die vriendschap, verdraagzaamheid, hoffelijkheid en respect in werking stelt. Het is de bron die ongelijkheid en haat overwint. Liefde is het vuur dat ons leven verwarmt met ongekende vreugde en goddelijke hoop. Liefde behoort onze handel en wandel te zijn.

Als we werkelijk begrijpen wat het betekent om zoals Jezus Christus lief te hebben, verdwijnt de verwarring en voegen we onze wil naar Gods wil. Onze wandel als discipel van Christus wordt vreugdevoller. Ons leven neemt nieuwe betekenis aan. Onze relatie met onze hemelse Vader wordt inniger. Gehoorzaamheid wordt meer lust dan last.

Waarom moeten wij God liefhebben?

God de eeuwige Vader heeft ons dat eerste grote gebod niet gegeven omdat Hij afhankelijk is van onze liefde. Zijn macht en heerlijkheid worden niet minder mochten we zijn naam geringschatten, verloochenen of zelfs ontheiligen. Zijn heerschappij en gezag strekken zich over tijd en ruimte uit zonder afhankelijk te zijn van onze aanvaarding, goedkeuring of aanbidding.

Nee, God is niet afhankelijk van onze liefde. Maar o, hoezeer zijn wij afhankelijk van de liefde Gods!

Want wat wij liefhebben bepaalt waar wij naar zoeken.

Waar we naar zoeken bepaalt wat we denken en doen.

En wat we denken en doen bepaalt wie we zijn — en wie we zullen worden.

We zijn geschapen naar het beeld van onze hemelse ouders; wij zijn geestkinderen van God. Daarom dragen we het vermogen tot liefhebben in ons — het maakt deel uit van ons geestelijke erfgoed. Wat en hoe we liefhebben kenmerkt ons niet alleen als individu, het kenmerkt ons ook als kerk. Liefde is het bepalende kenmerk van een discipel van Christus.

Sinds het begin der tijden is liefde de bron van zowel de grootste vreugde als het zwaarste lijden. U zult zien dat de voorliefde voor het verkeerde al vanaf Adam ten grondslag ligt aan veel ellende. En ten grondslag aan vreugde ligt de voorliefde voor het goede.

En het grootste goed is God.

Onze hemelse Vader heeft ons, zijn kinderen, meer gegeven dan het menselijk verstand kan bevatten. Onder zijn leiding schiep de grote Jehova deze wondere wereld. God de Vader waakt over ons, vult ons hart met adembenemende vreugde, verlicht onze donkerste uren met gewenste vrede, doordringt ons denken van kostbare waarheden, loodst ons door moeilijke tijden, verheugt Zich met ons, en beantwoordt onze rechtvaardige smeekbeden.

Hij belooft zijn kinderen een glorierijk en oneindig bestaan en heeft het voor ons mogelijk gemaakt om in kennis en glorie toe te nemen tot we een volheid van vreugde ontvangen. Alles wat Hij heeft, heeft Hij aan ons beloofd.

Als dat niet genoeg redenen zijn om onze hemelse Vader lief te hebben, kunnen we misschien lering trekken uit de woorden van de apostel Johannes, die heeft geschreven: ‘Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.’6

Waarom heeft onze hemelse Vader ons lief?

Denk eens aan de zuiverste, allerdiepste liefde die u zich kunt voorstellen. Vermenigvuldig die liefde nu eens met een oneindig getal — dat is de maatstaf van Gods liefde voor u.7

God let niet op het uiterlijk.8 Ik geloof dat het Hem niets uitmaakt of we in een kasteel of een hutje wonen, of we knap of onhandig zijn, of we beroemd of vergeten zijn. Hoewel we incompleet zijn, heeft God ons compleet lief. Hoewel we onvolmaakt zijn, houdt Hij volmaakt van ons. Hoewel we ons verloren en uitgesloten voelen, omsluit Gods liefde ons volledig.

Hij heeft ons lief omdat Hij vervuld is van oneindige heilige, zuivere en onbeschrijflijke liefde. We zijn belangrijk voor God omdat we zijn kinderen zijn, niet vanwege onze staat van dienst. Hij houdt van ons allemaal, zelfs die verdorven, verworpen, vervelend, verdrietig of gebroken zijn. Gods liefde is zo groot dat Hij zelfs van de hoogmoedigen, de zelfzuchtigen, de verwaanden en de goddelozen houdt.

Wat dat wil zeggen is dat er voor iedereen, ongeacht onze huidige situatie, hoop is. Hoe groot ons leed ook is, hoe groot onze smart ook is, hoeveel fouten we ook hebben gemaakt, onze oneindig barmhartige hemelse Vader verlangt van ons dat we tot Hem naderen, zodat Hij tot ons kan naderen.9

Hoe kunnen wij toenemen in onze liefde voor God?

‘God is liefde’10, en hoe dichter we tot Hem naderen, hoe meer we zijn liefde zullen ervaren.11 Maar omdat een sluier dit aardse van ons hemelse thuis scheidt, moeten we in de Geest zoeken naar datgene wat niet waarneembaar is voor het blote oog.

De hemel kan soms ver weg lijken, maar de Schrift verschaft ons hoop: ‘Dan zult gij Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij vraagt met uw ganse hart.’12

God met ons ganse hart naderen, houdt zoveel meer in dan een gebed uitspreken of met een enkel zinnetje God in ons leven uitnodigen. ‘Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren.’13 We kunnen met veel vertoon kenbaar maken dat we God kennen. We kunnen publiekelijk zeggen dat we Hem liefhebben. Maar als we Hem niet gehoorzamen, is dat alles van geen nut, want: ‘wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet.’14

We vergroten onze liefde voor onze hemelse Vader en tonen die liefde door onze gedachten en daden te voegen naar Gods woord. Zijn reine liefde leidt ons en zet ons er toe aan om reiner en heiliger te worden. Zij inspireert ons om in rechtschapenheid te wandelen — niet uit angst of plicht, maar uit het diepe verlangen om nog meer op Hem te gaan lijken, omdat we van Hem houden. Zo kunnen we ‘wedergeboren worden […] en gereinigd worden door bloed, ja, het bloed van [de] Eniggeborene; opdat [wij] geheiligd kun[nen] worden van alle zonden, en de woorden van het eeuwige leven kun[nen] genieten in deze wereld en het eeuwige leven in de toekomende wereld, ja, onsterfelijke heerlijkheid.’15

Geliefde broeders en zusters, raak niet ontmoedigd als u soms struikelt. Word niet neerslachtig of wanhopig als u niet in alle opzichten een ware discipel van Christus bent. De eerste stap van wandelen in rechtschapenheid is simpelweg proberen. Wij moeten proberen te geloven. Probeer God te leren kennen: lees de Schriften; overdenk de woorden van zijn hedendaagse profeten; kies ervoor om naar de Vader te luisteren, en te doen wat Hij van ons vraagt. Probeer het, en blijf het proberen tot datgene wat moeilijk lijkt mogelijk wordt; en datgene wat slechts in theorie mogelijk lijkt een gewoonte wordt en een onlosmakelijk deel van u wordt.

Hoe kunnen we de stem van de Vader horen?

Wie tot Vader in de hemel nadert, wie tot Hem in de naam van Christus bidt, zal antwoord krijgen. Hij spreekt overal tot ons.

Luister of u zijn stem waarneemt als u Gods woord in de Schriften leest.

Luister of u zijn stem waarneemt tijdens deze algemene conferentie en later als u de woorden leest die hier zijn gesproken.

Luister of u zijn stem waarneemt als u de tempel bezoekt en de kerkdiensten bijwoont.

Luister of u de stem van de Vader waarneemt in de schoonheid en bekoring van de natuur, in de zachte influisteringen van de Geest.

Luister of u zijn stem waarneemt in uw dagelijkse gesprekken met anderen, in de woorden van een lofzang, in het gelach van een kind.

Als u de stem van de Vader probeert waar te nemen, zal Hij u zo leiden dat u de reine liefde van Christus zult kunnen ervaren.

Als we tot onze hemelse Vader naderen, zullen we heiliger worden. En als we heiliger worden, overwinnen we ongeloof en wordt onze ziel met zijn zalig licht gevuld. Als we ons naar dit goddelijke licht voegen, zal dat ons uit duisternis naar het grotere licht leiden. Dit grotere licht leidt tot onuitsprekelijke bedieningen van de Heilige Geest; dan zal de sluier tussen hemel en aarde dunner kunnen worden.

Waarom is liefde het grote gebod?

De liefde die de hemelse Vader voor zijn kinderen heeft, is de kernboodschap van het heilsplan, welk plan in werking is gesteld door de verzoening van Jezus Christus — de hoogste uiting van liefde die de wereld ooit heeft gekend.16

De Heiland kon het niet duidelijker zeggen toen Hij zei dat elk ander gebod aan het beginsel van liefde hangt.17 Als we de grote wetten niet veronachtzamen — als we onze hemelse Vader en onze medemens met heel ons hart, onze ziel en ons verstand leren liefhebben — zal al het andere op zijn plaats vallen.

Gods oneindige liefde verandert gewone handelingen in buitengewone hulpvaardige daden. Goddelijke liefde is het motief dat van eenvoudige woorden gewijde Schriftuur maakt. Goddelijke liefde is de factor die schoorvoetende gehoorzaamheid aan Gods geboden omvormt tot geheiligde toewijding.

Liefde is het leidende licht dat het pad van de discipel verlicht en onze dagelijkse wandel vervult van leven, zin en verwondering.

Liefde is de maatstaf van ons geloof, de inspiratie achter onze gehoorzaamheid, en de ware hoogte van ons discipelschap.

Liefde is het pad van de discipel.

Ik getuig dat God in zijn hemel is. Hij leeft. Hij kent u en heeft u lief. Hij is u indachtig. Hij hoort uw gebeden en kent de verlangens van uw hart. Hij is vervuld van oneindige liefde voor u.

Laat ik eindigen waarmee ik ben begonnen, broeders en zusters: welke eigenschap dient het kenmerk te zijn van elk lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen?

Laten wij bekend staan als een volk dat God met geheel zijn hart, ziel en verstand liefheeft, en dat zijn naaste liefheeft als zichzelf. Als we deze twee grote geboden bij ons thuis, in onze wijk en gemeenten, in onze naties, en in ons dagelijks leven toepassen en uitvoeren, gaan we begrijpen wat het betekent om een ware discipel van Jezus Christus te zijn. Daarvan getuig ik, in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Johannes 14:15.

  2. Zie Kolossenzen 2:6.

  3. Zie Matteüs 23:23.

  4. Matteüs 22:37, 38.

  5. Zie Matteüs 22:39.

  6. 1 Johannes 4:19.

  7. Zie Jesaja 54:10; Jeremia 31:3.

  8. Zie 1 Samuël 16:7.

  9. Zie LV 88:63.

  10. 1 Johannes 4:8.

  11. Zie Romeinen 5:5; 1 Johannes 4:7, 16.

  12. Jeremia 29:13.

  13. 1 Johannes 5:3; zie ook 2 Johannes 1:6.

  14. 1 Johannes 2:4; zie ook Jesaja 29:13.

  15. Mozes 6:59.

  16. Zie Johannes 15:13.

  17. Zie Matteüs 22:40.