2009
Forstå og etterlev Kristi evangelium
September 2009


Besøkende lærerinners budskap

Forstå og etterlev Kristi evangelium

Fremlegg disse skriftstedene og sitatene eller, om nødvendig, andre prinsipper som vil være til velsignelse for de søstrene du besøker. Bær vitnesbyrd om læresetningene. Oppfordre dem du besøker, til å fortelle hva de har følt og lært.

Hvordan kan jeg bedre forstå og etterleve evangeliet?

Eldste Joseph B. Wirthlin (1917–2008) i De tolv apostlers quorum: «Trofaste medlemmer av Kirken skulle være som eiketrærne og feste sine røtter dypt nede i den fruktbare jord som evangeliets grunnleggende prinsipper utgjør. Vi skulle forstå og leve etter de enkle, grunnleggende sannheter og ikke gjøre dem kompliserte. Vårt fundament skulle være solid og godt forankret, slik at vi kan stå imot fristelse, falsk lære, motgang og den ondes angrep uten å svaie eller bli revet opp med røttene …

Åndelig næring er like viktig som et balansert kosthold for å holde oss sunne og sterke. Vi gir oss selv åndelig næring ved å ta del i nadverden hver uke, lese i Skriftene hver dag, daglig holde personlig bønn og familiebønn og regelmessig utføre tempelarbeid. Vår åndelige styrke er som et batteri som trenger hyppig ladning» («Dype røtter», Lys over Norge, jan. 1995, 73).

Barbara Thompson, annenrådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap: «Søstre, nå mer enn noensinne trenger vi kvinner til å stå frem og være sterke. Vi trenger kvinner som forkynner sannheten med styrke, tro og frimodighet. Vi trenger kvinner til å foregå med et rettferdig eksempel. Vi trenger kvinner som vil være ivrig opptatt av en god sak.Vi må leve slik at vår livsførsel vitner om at vi elsker vår himmelske Fader og vår Frelser Jesus Kristus og at vi vil gjøre det de har bedt oss om» («La oss fryde oss», Liahona og Ensign, nov. 2008, 116).

2. Nephi 31:12: «Følg meg, og gjør de ting som dere har sett meg gjøre.»

Hvordan kan det å forstå og etterleve evangeliet være til velsignelse for oss?

President Dieter F. Uchtdorf, annenrådgiver i Det første presidentskap: «Når vi streber etter å forstå, ta til oss og etterleve riktige evangeliske prinsipper, vil vi få større åndelig selvtillit … Som vår Herre Jesu Kristi apostel vitner jeg om at han lever, at dette evangelium er sant og at det gir løsninger på alle personlige og felles utfordringer som Guds barn har på denne jorden i dag» («Kristuslignende egenskaper – vinden under våre vinger», Liahona og Ensign, nov. 2005, 100, 101).

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum: «Planen for lykke er tilgjengelig for alle hans barn. Hvis verden tok imot den og etterlevde den, ville fred, glede og overflod herske på jorden. Mye av lidelsen vi ser i dag, ville blitt eliminert hvis mennesker over hele verden forsto evangeliet og etterlevde det» («Svar på livets spørsmål», Lys over Norge, juli 1995, 22).

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum: «Vi [må] etterleve evangeliet på en slik måte at vi alltid kan ha Ånden hos oss. Hvis vi lever verdig, vil Ånden alltid være med oss. Da kan vi undervise ved Ånden … Grunnen til at vi ber, studerer Skriftene, har gode venner og etterlever evangeliet ved å adlyde budene, er at når – ikke om, men når – prøvelsene kommer, så er vi rede» («Undervis ved tro Liahona, sep. 2003, 10, 14–15; Ensign, sep. 2003, 20, 24–25).

Detalj fra Den tomme graven, av Del Parson; bakgrunn: foto: Jerry Garns