2009
Profeter lærer meg hvordan jeg kan styrke familien min
September 2009


Samlingsstunden

Profeter lærer meg hvordan jeg kan styrke familien min

«Det jeg, Herren, har talt, har jeg talt, … enten ved min egen røst eller ved mine tjeneres røst, det være det samme» (L&p 1:38).

Familien er forordnet av Gud. Før vi ble født, levde vi som vår himmelske Faders åndelige sønner og døtre. Da tiden var inne til at vi skulle komme til jorden, planla vår himmelske Fader at vi skulle komme til en familie. Han visste at familier var den beste måten å hjelpe oss å forberede oss til å vende tilbake til ham på.

Vår himmelske Fader kaller profeter som vitner om Jesus Kristus og forkynner hans evangelium. Profeter hjelper familier å vite hva de må gjøre for å kunne være lykkelige og vende tilbake for å bo hos ham.

Vi kan lese om profetenes læresetninger i Skriftene. Vi kan lytte til profeten på generalkonferansene. Hvis vi hører godt etter, kan vi finne ut hva vår himmelske Fader ønsker at vi skal gjøre. Når vi adlyder profetens råd, vil vår tro vokse. Vi vil bli i stand til å styrke vår familie.

Aktivitet

Ta side B8 ut av bladet, og lim den på tykkere papir. Når du lytter til profeten under generalkonferansen neste måned, kan du prøve å få med deg hva han sier som kan være med på å styrke familien din. I bilderammene tegner du bilder av deg selv og din familie som gjør det profeten har sagt. Plasser bildene på et sted hvor de kan minne deg og din familie på det profeten sa.

Ideer til samlingsstunden

  1. Profetene i Mormons bok lærer meg hvordan jeg kan styrke familien min. Forklar barna at profetene i Mormons bok så vår tid og farene våre familier står overfor. Profetene i Mormons bok lærer oss hva vi kan gjøre for å beskytte og styrke familien vår. Bruk navneskilt eller enkle kostymer, og la barna rollespille beretninger om profeter i Mormons bok som forklarer prinsipper som vil styrke familien (se «Dramatiseringer», Undervisning, intet større kall [2000], 164). For eksempel: Historien om Lehi som drar fra Jerusalem med sin familie, med vekt på Lehis lydighet til Herrens befalinger (se 1. Nephi 2:1–7). Be barnet som spilte Lehi, lese 2. Nephi 1:4, og snakk med barna om resultatet av Lehis lydighet. Spør: Hvis Herren beskyttet og velsignet Lehis familie fordi han var lydig, hva vil Herren gjøre når din familie er lydig? (Han vil beskytte og velsigne din familie.) Rollespill beretningen om Alma som ber for sin sønn Alma den yngre (se Mosiah 27:8–37). Snakk om hvordan det å be for familiemedlemmer kan bidra til å styrke våre familier. Oppfordre barna til å se etter eksempler på andre profeter i Mormons bok de kan følge.

  2. Profeten i dag lærer meg hvordan jeg kan styrke familien min. Hjelp barna å lære seg følgende utenat: «Det jeg, Herren, har talt, har jeg talt, … enten ved min egen røst eller ved mine tjeneres røst, det være det samme» (L&p 1:38); se «Utenatlæring», Undervisning, intet større kall,181–82). Fortell barna at du kommer til å beskrive en av Herrens tjenere. Be dem rekke opp hånden når de tror de vet hvem det er. Han jobbet i trykkeri-bransjen. Mellomnavnet hans begynner med S, som står for Spencer. Han er Kirkens 16. president. Han er den levende profet på jorden i dag. Vis et bilde av president Thomas S. Monson. Understrek at når han taler, er det akkurat som om Herren taler. Skriv på tavlen, og be barna gjenta: «President Monson lærer meg hvordan jeg kan styrke min familie.» Gi hver klasse et eget sitat av president Monson som lærer oss hvordan vi kan styrke vår familie (se konferansenumrene av Liahona). Be barna snakke med læreren sin om ting de kan gjøre for å etterleve nettopp den læresetningen. Be et barn fra hver klasse om å presentere læresetningen. Syng «Ha takk for profeten du sendte» (Salmer, nr. 17). Bær vitnesbyrd om at når vi følger den levende profet, følger vi Herren.