2009
Ældste Neil L. Andersen
Maj 2009


Ældste Neil L. Andersen

De Tolv Apostles Kvorum

Billede
Elder Neil L. Andersen

I de 16 år, som ældste Neil Linden Andersen har virket som generalautoritet, har han ofte hørt præsident Monson undervise i, at »den, som Herren kalder, gør Herren egnet« (Thomas S. Monson citerer Harold B. Lee, »Den, som ærer Gud, ham vil Gud ære«, Liahona, jan., 1996, s. 48). Nu mere end nogensinde før holder ældste Andersen godt fast ved de ord.

Ældste Andersen, som har tjent som seniorpræsident i De Halvfjerds, forklarer: »Ingen er forberedt på en kaldelse som denne. Det er overvældende, og jeg føler mig meget utilstrækkelig. Jeg beder til, at Herren finder mig ydmyg og formbar nok til, at han kan forme mig til det, som jeg skal være.«

Ældste Andersen er født den 9. august i Logan i Utah i USA som søn af Lyle P. og Kathryn Andersen og takker de år, hvor han arbejdede sammen med sin familie for at indgyde de vigtige værdier. »På en lille familiegård hjælper alle i familien til. Det er en velsignelse at lære, at arbejde er en tilfredsstillende del af livet tidligt.«

Da ældste Andersen var 19, blev han kaldet på en mission til Frankrig, hvor medlemmernes dybe hengivenhed og den omvendende kraft af Mormons Bog styrkede hans voksende vidnesbyrd.

Efter at være vendt hjem fra sin mission udmærkede ældste Andersen sig ved Brigham Young University ved at blive betegnet som en Hinckley-student og valgt som elevrådets næstformand.

Det var der, at ældste Andersen mødte den person, som nok har haft den største indflydelse på hans liv – hans kommende hustru, Kathy Sue Williams. De to blev viet i templet i Salt Lake City den 20. marts 1975.

»Da jeg blev gift med hende,« siger ældste Andersen med et varmt smil, »blev standarderne i mit liv meget højere – fuldstændig konsekvente mht. bøn og skriftstudium og i at holde befalingerne. Hendes indflydelse på mig og vore børn er fænomenal. Hun har en ren og disciplineret tro.«

Efter at have afsluttet sin uddannelse fra BYU i 1975 fik ældste Andersen en magistergrad i virksomhedsledelse fra Harvard University i 1977. Han og Kathy vendte tilbage til Kathys barndomshjem i Florida, hvor han plejede sin karriere inden for reklamebranchen, byggeplanlægning og sundhed. Senere tjente han som stavspræsident for Tampa Stav i Florida.

Som 37-årig blev ældste Andersen i 1989 kaldt tilbage til Frankrig – denne gang som præsident for Bordeaux-missionen. »Vore fire børn var modige i mødet med en ny kultur og et nyt sprog, og vi var vidner til Herrens hånd i arbejdet med at opbygge hans rige,« siger han.

Ældste Andersen blev kaldet til De Halvfjerds’ Første Kvorum i april 1993 som 41-årig. Med sine år som missionspræsident har han i de sidste 20 år virket 10 år uden for USA på kirkeopgaver. »Vi har elsket de vidunderlige mennesker i Kirken over hele verden,« siger han. »Troen, hengivenheden og vidnesbyrdet i ethvert land har været et lysende eksempel for os.«

I fire år boede ældste og søster Andersen i Brasilien og så Herrens værk blomstre som aldrig før og fik venner for livet fra et nyt kontinent. Senere assisterede ældste Andersen De Tolv i tilsynet med Mexico og Centralamerika. Da han virkede ved Kirkens hovedsæde, stod han for ledelsen af Kirkens audiovisuelle afdeling og førte tilsyn med indspilningen af Vidner om én fold og én hyrde samt den første udvikling af Mormon.org i 2001.

Ældste Andersen anerkender taknemligt, at han har haft en ekstraordinær mulighed for at lære under Det Første Præsidentskabs og De Tolv Apostles vejledning i de sidste 16 år. »Præsident Monson har været en vidunderlig lærer for mig og så mange andre, når han underviste os i at række ud til andre, ligesom Frelseren ville have gjort,« siger han. »Han har konstant lagt vægt på, at der ikke findes nogen større glæde end at vide, man har været et instrument i Herrens hænder for at besvare en oprigtig bøn.«

Skønt han er meget ydmyg over kaldelsen til det hellige apostelembede, udtrykte ældste Andersen ved generalkonferencen sit faste vidnesbyrd om Frelseren. »Jeg finder trøst i,« sagde han, »at i en kvalifikation til det hellige apostelembede, hvor der ikke kan være noget spillerum, har Herren velsignet mig rigt. Jeg ved med fuldkommen og sikker klarhed gennem Helligåndens kraft, at Jesus er Kristus, Guds elskede Søn« (»Kom til ham«, Liahona, maj 2009, s. 78).