2009
Et dydigt liv – Trin for trin
Maj 2009


Et dydigt liv – Trin for trin

Ungdommen er en skelsættende tid, hvor I kan anlægge jer dydige vaner, som kan hjælpe jer med at tage de nødvendige skridt mod et evigt liv.

Billede
Mary N. Cook

Et af de mest udsøgte øjeblikke i en mors liv er, når hun får sit nyfødte barn i sine arme og mærker, at denne rene ånd kommer lige fra vor himmelske Fader. Det er en sødmefuld påmindelse om, at vi er døtre af en himmelsk Fader, og lige ankommet fra hans nærhed kommer der et barn til jorden, ren og rede til at lære og udvikle sig.

Da jeg tog hjemmefra for at læse på universitet, modtog jeg et brev fra min mor på Mors dag, som mindedes denne usigelige oplevelse:

»Denne Mors dag er noget særligt, fordi jeg tænker på, at jeg nu har været ›mor‹ for dig i 21 år, og hvilket privilegium det har været. Vi følte, at du var gemt særligt til os. Vi kaldte dig Mary. Vi ønskede, at du ville forblive ren og god, som navnet antyder.

Din tante med samme navn elskede dig meget, meget højt og syede, næsten udelukkende i hånden, en smuk lille kjole, som du kunne blive velsignet i, så du kunne få dit navn ved det allerførste nadvermøde, efter du var kommet hjem – så lille bitte.«

Da jeg læste dette brev, indså jeg, at min mors største håb var, at jeg forblev ren og dydig. Dyd »er et tanke- og adfærdsmønster, som er baseret på høje moralske standarder« (Forkynd mit evangelium, 2005, s. 118). Min mor vidste, at dette liv ville blive svært, og at forblive dydig ville være en livslang udfordring. Hun ønskede, at evangeliets velsignelser ville lede og hjælpe mig med at møde den udfordring.

I, mine kære unge piger, har allerede truffet mange gode valg. Nu må I danne jer et adfærdsmønster af dyd, som vil bevare jer på denne sti gennem hele jeres liv. Udvælg jer »et forbillede for de troende« (se 1 Tim 4:12), som kan være ved jeres side og støtte og hjælpe jer med at leve et dydigt liv.

Hvorfor er det så vigtigt ikke bare for vore jordiske forældre, men også for vor Fader i himlen, at vi er dydige? Dyd bringer fred, karakterstyrke og glæde i dette liv. Vor himmelske Fader vidste, at vi ville møde mange valg og udfordringer, og et dydigt liv bereder os på fremgang.

For mange af jer, var den dag, hvor I blev velsignet det første skridt på en dydig rejse gennem livet. Jeres valg om at blive døbt, bekræftet og modtage Helligåndsgaven og jeres bestræbelser på at tage værdigt del i nadveren og forny jeres dåbspagter hver uge, er vigtige trin i et dydigt liv.

Jeres næste trin på rejsen er at forberede jer på at være værdige til at træde ind i templet, hvor I vil indgå flere hellige pagter og modtage hellige tempelordinancer, deriblandt celestialt ægteskab. Det fordrer at I er dydige.

Ungdommen er en skelsættende tid, hvor I kan anlægge jer dydige vaner, som kan hjælpe jer med at tage de nødvendige skridt mod et evigt liv.

I det velkendte syn i 1 Nefi kapitel 8 bliver vi mindet om vanskeligheden ved at forblive på den lige og snævre sti, som fører til evigt liv. Fader Lehi beskrev de udfordringer for sine sønner, som forskellige grupper af mennesker ville møde, som stræbte efter træet, »hvis frugt var ønskværdig til at gøre én lykkelig« (v. 10). Dette træ repræsenterede Guds kærlighed. (se 1 Ne 11:21-22).

Den første gruppe begyndte at følge den lige og snævre sti, men de greb ikke fat om jernstangen, som kunne holde dem på stien, og de fór vild i en stor tåge af mørke (se 1 Ne 8:21-23).

Noget af den tåge af mørke eller de fristelser, som Satan bruger til at hindre vejen til det evige liv, er decideret rettet mod kvinder. Han får kyskhed og moralsk renhed til at virke gammeldags. Han har fået moderskabet til at virke mindre vigtigt. Han har haft held til at forvirre kvinder om deres rolle i Herrens guddommelige plan.

For at kunne navigere gennem disse tåger af mørke har vi brug for jernstangen, som repræsenterer Guds ord (se 1 Ne 15:23-24). Vi må studere og forstå de sandheder og befalinger, der findes i skriften. Vi må lytte omhyggeligt til profeternes ord i vores tid, hvis belæringer vil vejlede, lede og beskytte os. Og vi må holde fast i standarderne, som findes i Til styrke for de unge.

Den anden gruppe af de folk, Lehi så, holdt fast i jernstangen. De fortsatte i den rigtige retning, og de var i stand til at tage del af frugten. De smagte sand glæde, men desværre varede deres glæde ikke længe, fordi de så til siden og fik øje på dem, der gjorde nar af dem (se 1 Ne 8:24-27). De skammede sig og gav efter for gruppepres.

Dette er en af Satans største strategier mod ungdommen. Unge piger, vi må være forenet i retfærdighed, så vi kan stå stærkt, når andre gør nar af vores handlinger og overbevisninger.

En måde, vi kan modstå verdens pres på er, ved at »stå … på hellige steder og lad jer ikke flytte« (L&P 87:8). Hold jer væk fra situationer, hvor I sandsynligvis vil blive fristet, drillet og hånet. En fast beslutning om at forblive dydig vil give jer styrke til at modstå gruppepres. Som vi bliver rådet til i Til styrke for de unge: »Hav mod til at forlade en film eller et videoparty, slukke for en computer eller et fjernsyn, skifte radiokanal eller lægge et blad fra dig, hvis det, der vises, ikke lever op til vor himmelske Faders standarder« (s. 2001, s. 19).

Vi bør undgå upassende materiale på internettet og på mobiltelefonen, såvel som anstødelig musik og udfordrende dans. I bliver måske drillet, der peges måske fingre ad jer, I står måske alene, men hav modet til at modstå disse prøvelser.

Hvad kan hjælpe jer til at gå fremad og holde fast i jernstangen? Centrér jeres liv om Frelseren og anlæg jer et retfærdigt livs daglige vaner.

Kom til kundskab om Frelseren og alt det, han har gjort for jer. Jeg synes, det er interessant, at da den sidste gruppe kom hen til træet, faldt de ned. De var ydmyge. De indså, at de ikke ville være nået frem uden Frelserens hjælp.

Husk, at det er forsoningens rensende kraft, som gør det muligt for os at være dydige. Vi begår alle fejl, men »fordi Frelseren elsker jer og har givet sit liv for jer, kan vi omvende os. Omvendelse er en handling, der bygger på tro på Jesus Kristus … Frelserens sonoffer har muligtgjort, at du kan blive tilgivet for dine synder … Beslut dig for at deltage værdigt i nadveren hver uge og fyld dit liv med dydige aktiviteter, der vil give dig åndelig styrke. Når du gør det, styrkes din evne til at modstå fristelser, holde befalingerne [være ren] og blive Jesus Kristus mere lig« (se indstik fra 2009 om Dyd i Personlig Fremgang, s. 3).

Daglige vaner med et retfærdigt levned vil også hjælpe jer til fortsat at holde fast i jernstangen. Som hovedpræsidentskab for Unge Piger har vi bedt alle unge piger over hele verden om at anlægge sig tre daglige vaner:

For det første, bed til vor himmelske Fader hver dag, morgen og aften.

For det andet, læs Mormons Bog hver dag i mindst fem minutter.

Og for det tredje, smil! Hvorfor? Vi har Jesu Kristi gengivne evangelium, hvilket giver sand glæde.

Nu må I huske, at I ikke er alene på denne rejse. Da I blev døbt og bekræftet, fik I Helligåndsgaven til at vejlede jer på alle områder af jeres liv. I har brug for denne vejledning. Dydig levevis »til alle tider og i alle ting og på alle steder« (Mosi 18:9) gør jer værdige til konstant at være ledsaget af Helligånden.

Nogle gange kan man føle, at man er den eneste, der går på denne sti. Akkurat som jeres kære stod om jer, da I kom til denne verden, er der mange rundt om jer nu, som kan påvirke jer i god retning – jeres forældre, søskende, ledere i Unge Piger, præstedømmeledere, gode venner og endog »engle rundt omkring jer til at styrke jer« (L&P 84:88).

Se jer omkring i aften efter dem, som kan hjælpe jer på stien. Det er venner, som holder fast i jernstangen til trods for, hvad verden fortæller dem, som kender og efterlever Guds ord og Guds profeters ord, som står på hellige steder og ikke lader sig rokke af verdens pres, som centrerer sit liv om Frelseren og hans sonoffer og som dagligt stræber efter at leve retfærdigt. Det er jeres forbillede for de troende. Lær af dem, og unge piger, I kan også være et forbillede for de troende for dem og andre.

Lad mig fortælle jer om et lysende forbillede ved navn Hillary, en bikubepige i Lagos i Nigeria. Nogle af hendes klassekammerater hånede hendes standarder, især hendes sømmelige påklædning. Hun traf en beslutning om altid at have to små udgaver af Til styrke for de unge på sig. Når nogen er efter hende, giver hun dem et eksemplar og forklarer standarderne, og hvorfor hun følger dem. Det andet eksemplar beholder hun som en personlig påmindelse om at holde standarderne.

Vi må være forenede og hjælpe hinanden med at fylde vores liv med det, der er »dydigt, elskeligt, værd at tale godt om« (TA 1:13). Vi opfordrer alle unge piger, mødre og faktisk alle kvinder, som ønsker at støtte op om dydens sag, til at færdiggøre den nye Personlig Fremgang og projektet under værdinormen dyd.

For et par uger siden bad jeg min 86-årige gamle mor om at arbejde sammen med mig om værdinormen dyd. Det har været en sød velsignelse for os begge. Da vi arbejdede på værdinormen, fortalte hun mig om hendes beslutning om som ung pige i 1930’erne at leve mere dydigt. Vi studerede skriften om dyd, »Familien: En proklamation til verden« og endda Til styrke for de unge – sammen. Vi skrev hver især i vores dagbog om de velsignelser, vi havde modtaget ved at stræbe efter at leve et dydigt liv. En vigtig velsignelse, som vi begge pegede på, var at være værdig til at komme i templet. Unge piger, det er jeres næste skridt.

Ligesom det tog 40 år at bygge templet i Salt Lake City, sten på sten, så opbygger I et dydigt liv, trin for trin. I har indgået pagter om at være lydige. I har truffet gode valg. De dydige vaner, I udvikler nu, vil hjælpe jer til fortsat at holde fast i jernstangen. I vil aldrig være alene på rejsen, for Frelseren vil altid være med jer, og I kan omvende jer. I er blevet velsignet med Helligånden, som trøster og vejleder jer. Find nogle personlige forbilleder for de troende og stræb efter at hjælpe andre på deres rejse.

Jeg bærer vidnesbyrd om, at vi er døtre af vor himmelske Fader. Han elsker os og er opmærksom på hver eneste af os uanset vore omstændigheder. Uanset om vi er 16 eller 86, så er hans største ønske vores evige lykke. Dette bærer jeg ydmygt vidnesbyrd om i Jesu Kristi navn. Amen.