2008
Tro mot pakten – Enkel innsikt i evangeliets prinsipper
Oktober 2008


Tro mot pakten – Enkel innsikt i evangeliets prinsipper

Når Robert Lund, biskop i Kaysville, Utah, kommer ut for evangelierelaterte spørsmål eller bekymringer, er Tro mot pakten en ressurs han alltid bruker.

«Hvis noen kommer til meg med et spørsmål, sier jeg: “La oss se hva som står i Tro mot pakten,”» sier biskop Lund, idet han henviser til oppslagsboken som kan brukes som et supplement til skriftstudium og læresetningene til profeter i de siste dager.

Tro mot pakten, som ble utgitt første gang i 2004, forklarer emne for emne i evangeliet på en enkel måte. Selv om oppslagsboken først og fremst ble utarbeidet med tanke på ungdom, unge enslige voksne og nye konvertitter, er det underliggende målet med Tro mot pakten å hjelpe alle lesere å styrke sin innsats for å «komme nærmere Frelseren og følge hans eksempel», sa Det første presidentskap i innledningen.

Biskop Lund er ikke alene om å være entusiastisk i forhold til denne boken. Medlemmer over hele verden finner måter å bruke Tro mot pakten til å styrke sitt personlige studium av evangeliet, bygge et sterkere grunnlag av kunnskap i evangeliet, anvende evangeliets prinsipper i sitt eget liv og forberede seg til å dele evangeliet med andre.

Den forbedrer studium av evangeliet

Donna Heßling fra Münster gren, Dortmund Tyskland stav, bruker Tro mot pakten til å skaffe seg en bredere forståelse av den gjenopprettede Kirke og dens læresetninger.

«Artiklene er tydelige og intense, og hvert emne har utvidet og underbygget mitt vitnesbyrd om at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er sann,» sier søster Heßling.

Tro mot pakten inneholder ca. 170 artikler om emner i alfabetisk rekkefølge fra abort til åpenbaring. I tillegg til å forklare evangeliets prinsipper på en enkel, men inspirerende måte, inneholder hver artikkel også skriftstedshenvisninger for ytterligere studium av et emne.

Mark Ellison og hans familie fra Saratoga Springs, Utah, bruker ofte Tro mot pakten til å fokusere på et emne mens de studerer evangeliet hjemme.

«Når våre barn deltar i familiens hjemmeaften ved å holde leksjonen, velger de et emne og bruker Tro mot pakten som en god oppsummering,» sier bror Ellison. «Noen ganger velger vi et emne og ber hvert medlem av familien om å si én ting de vet om dette emnet. Så går vi til Tro mot pakten og ser hva som står der og hva vi har oversett.»

Barna hans er fra 7 til 18 år gamle, men likevel sier bror Ellison at Tro mot pakten har informasjon som dekker interessene og nivået av kunnskap om evangeliet til hvert av familiemedlemmene.

«Den er enkel, men inneholder den viktigste informasjonen,» sier bror Ellison. «Jeg tror familien min virkelig forstår at det er en evangelieressurs de kan gå til når de har spørsmål eller skal forberede seg til å undervise eller dele tanker om et hvilket som helst emne.»

Den bygger en grunnvoll av kunnskap

Gjennom hele 2007 deltok 17 år gamle Jake McKell i Grandview 21. menighet, Provo Utah Grandview stav, sammen med sine jevnaldrende og ledere i en utfordring som ble gitt dem av deres biskop, om å lese Tro mot pakten fra perm til perm i løpet av året. David Tueller, Unge menns president i menigheten, sier at menigheten kunne se en positiv respons på Tro mot pakten.

«Det har vært en storartet velsignelse å lese læresetningene i denne boken på en slik likefrem, ren og lettforståelig måte,» sier bror Tueller. «I hele menigheten har bevisstheten om denne bokens kraft økt, og den brukes i større grad til taler, personlig skriftstudium og til å dele evangeliet med andre.»

I Allentown gren, Reading Pennsylvania stav, brukte Tracy Norton, Unge kvinners president, og de unge kvinnene Tro mot pakten mens de studerte Trosartiklene, et prosjekt de håpet ville gi dem selvtillit til å dele evangeliet med andre ved å skaffe seg en mer fullstendig forståelse av Kirkens grunnleggende trosoppfatninger.

«Jeg prøver å bruke Tro mot pakten til mine leksjoner så mye som mulig, og jeg oppfordrer de unge kvinnene til å bruke den når de har spørsmål,» sier søster Norton. «Tro mot pakten dekker mange emner som er relevante for de vanskeligheter ungdom møter og forklarer Kirkens standpunkt om disse og andre viktige emner. Jeg tror det er viktig å kunne gi dem en kilde de kan vende seg til for å få svar.»

Søster Norton tror at fordi de fokuserte på individuelle emner, ble de unge kvinnene hun underviser bedre i stand til å forstå hvert prinsipp.

«Ved å bruke Tro mot pakten har jeg fått større forståelse av evangeliet og et sterkere vitnesbyrd,» sier 14 år gamle Genesis Felix, et medlem av Allentown gren. «Jeg har boken sammen med Skriftene nå, og jeg bruker den ofte til å slå opp emner jeg ikke helt forstår.»

Anvend evangeliets prinsipper

Det å lese, lære og så etterleve evangeliet, har blitt en velkjent prosess for Daniel Jauslin fra Pratteln menighet, Bern Sveits stav, som sier at Tro mot pakten er en av hans favorittbøker.

«Jeg har hatt enormt stor nytte av denne boken,» sier bror Jauslin. «Når man leser den, får man eller styrker man sitt vitnesbyrd om det som står der, og man får noe ut av det. Dette er en håndbok i å etterleve evangeliet.»

Som et eksempel, nevner bror Jauslin artikkelen om Skriftene og rådet om å studere dem individuelt og sammen med de andre familiemedlemmene.

«Jeg vet at det å lese i Skriftene kan være vanskelig for mange medlemmer over hele verden, men … Tro mot pakten forteller oss at vi trenger å gjøre det hver dag, vi trenger å legge en plan, og vi trenger å fortsette å finne mening i det vi leser,» sier han.

Legrand Laing, en Seminar-lærer i Springville, Utah, sier han har sett Tro mot pakten spille en verdifull rolle når det gjelder å hjelpe enkeltpersoner å lære og så anvende evangeliet i sitt eget liv.

«Tro mot pakten gir oss ideer og oppmuntring til å anvende læresetningene og prinsippene i hverdagen,» sier bror Laing. «Dette finnes naturligvis i mange andre ressurser vi får fra Kirken, og ikke minst i selve Skriftene, men Tro mot pakten gir oss disse tingene på en likefrem, enkel og tydelig måte – alt på ett sted.»

Forberedelse til å dele evangeliet med andre

I 2004 ble Tro mot pakten en offisiell del av misjonærenes bibliotek, sammen med Forkynn mitt evangelium.

«Under utarbeidelsen av Forkynn mitt evangelium ble det besluttet av misjonærbiblioteket skulle forenkles og oppdateres,» sier Greg Droubay fra Kirkens misjonæravdeling. «Tro mot pakten ble utvalgt som en enkel, kort og lettanvendelig oppslagsbok som ville hjelpe en misjonær i hans eller hennes studium av evangeliet.»

Selv om Tro mot pakten som ressurs kommer i annen rekke, etter Skriftene og Forkynn mitt evangelium, har misjonærer over hele verden funnet den nyttig når de skal studere og forkynne evangeliet.

«På min misjon brukte jeg ofte Tro mot pakten til å forberede taler og leksjoner,» sier Paul Epperson fra Woodbridge, Virginia, som var på misjon i Belgia, Brussel/Nederland misjon. «Forkynn mitt evangelium var et glimrende utgangspunkt for et studium av emnene, men jeg så også i Tro mot pakten etter mer detaljerte, men fortsatt enkle forklaringer, på forskjellige termer og begreper.»

Tro mot pakten har også funnet sin plass i elevhåndbøker som brukes i Institutt- og religionsklasser.

«Vi oppdaterer kontinuerlig Institutt- og Seminar-håndbøkene, og mener at Tro mot pakten er en utmerket kilde fordi den ikke bare er godkjent, men også anbefales og er veldig lett å forstå,» sier Brian Garner, leder for utvikling av Kirkens pensummateriale på collegenivå.

Under utarbeidelsen av håndbøkene til Institutt- og religionsklasser, sier bror Garner at én ting forfatterne sikter mot er et internasjonalt fokus – å skape noe som hvem som helst kan finne og slå opp i.

«Nesten alle har tilgang til Tro mot pakten,» sier han. «Folk kan se henvisningen, slå opp i boken og lese informasjonen. Den er tilgjengelig og pålitelig.»

Tro mot pakten er publisert på 46 språk og når medlemmer fra Spania til Finland til Kambodsja. Man kan få tak i boken gjennom Kirkens distribusjonstjeneste på ldscatalog.com eller gjennom lokale prestedømsledere. En engelsk versjon kan lastes ned på lds.org ved å velge Gospel Library, Media Formats, PDF, for så å velge True to the Faith.

Å holde seg tro mot pakten

Selv om biskop Lund spøkte da han sa han skulle ønske at Tro mot pakten var festet bakpå standardverkene, føler han seg trygg på at ressursen kan brukes på en rekke måter og tilbyr noe for alles spørsmål og bekymringer.

«Dåp, ordinasjon til prestedømmet, sømmelighet, tilgivelse, omvendelse – alt sammen finnes der,» sier biskop Lund, idet han ramser opp noen av emnene som omhandles i Tro mot pakten.

Som det står i innledningen, håper Det første presidentskap at medlemmene vil bruke denne ressursen mens de studerer og anvender evangeliets prinsipper, og fortsetter å styrke sitt vitnesbyrd.

«Etter hvert som du lærer sannheter i evangeliet, vil du få større forståelse av vår himmelske Faders evige plan,» sa de. «Med grunnlag i denne forståelsen vil du kunne ta kloke avgjørelser, leve i harmoni med Guds vilje og finne glede i livet. Ditt vitnesbyrd vil bli sterkere. Du vil holde deg tro mot pakten.»