2007
Alle dingen getuigen van Hem
Januari 2007


Alle dingen getuigen van Hem

Hij is de weg, het licht, het brood des levens, het levende water, de hoeksteen. Tijdens zijn zending, zoals beschreven in het Nieuwe Testament, vertelt de Heiland over zijn goddelijke rol en leringen in termen die de mensen kunnen begrijpen.

Deze jongvolwassenen in Duitsland hebben ook geleerd dat ‘alle dingen [van Jezus Christus] getuigen’ (Mozes 6:63). Hier vertellen zij over hun getuigenis van Hem.

De weg

‘Tomas zeide tot Hem: Here, wij weten niet, waar Gij heengaat; hoe weten wij dan de weg?

‘Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij’ (Johannes 14:5–6).

René Cyron:

‘Ik ben opgegroeid in een gezin waar niet allen lid zijn. Ik moest al van jongs af aan beslissen welke weg ik zou kiezen. Ik was altijd onder de indruk van de bijbelverhalen die mijn moeder vertelde. Ik zag hoe mijn moeder leefde. Ik zag hoe de familie van mijn vader leefde. Ik zag hoe de leden van de kerk leefden die ik bewonderde. Ik wist dat zij het voorbeeld van de Heiland volgden en ik besloot me te laten dopen.

‘Als ik nu beslissingen moet nemen, overweeg ik wat ik over Hem geleerd heb en probeer ik zijn voorbeeld te volgen. Hij heeft me een volmaakte manier laten zien. Hij kan ons helpen bij het ontwikkelen en toepassen van onze talenten. Ik zou me heel ellendig voelen als ik me niet kon veranderen. Maar ik weet dat veranderingen door middel van Hem mogelijk zijn.’

‘Ik sta aan de deur en Ik klop’

‘Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij’ (Openbaring 3:20).

René Cyron:

‘De Heiland klopt omdat Hij ons liefheeft. Hij heeft ons zoveel te bieden, maar Hij heeft me de vrijheid gegeven om die deur al dan niet open te doen. Hij kan me onderwijzen en me helpen met mijn sterke en zwakke punten.

‘Ik kan de deur opendoen door zachtmoedig en ontvankelijk te zijn. Ik kan de deur opendoen door te accepteren wat mij wordt geleerd, en te erkennen wat ik moet veranderen.

‘Ik hoop dat ik Hem altijd aan de deur zal herkennen, omdat er ook anderen op de deur kloppen. En van mij wordt hetzelfde verwacht, om anderen te vinden en hen uit te nodigen tot Hem te komen. Via ons kunnen zij een glimp van Hem opvangen.’

De rots van onze Verlosser

‘Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots.

‘En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest’ (Matteüs 7:24–25).

‘Bedenkt, het is op de rots van onze Verlosser, die Christus is, de Zoon Gods, dat gij uw fundament moet bouwen; (…) die een vast fundament is; en als de mensen op dat fundament bouwen, kunnen zij niet vallen’ (Helaman 5:12).

Maike Adler:

‘Ik ben als lid van de kerk opgegroeid, maar toen ik veertien was, moest ik beslissen hoe toegewijd ik was — wat voor richting mijn leven zou opgaan. Zou ik met mijn vrienden naar de feestjes gaan waarvoor zij mij uitnodigden, of zou ik naar het seminarie gaan? Ik praatte met mijn ouders en ik ging in gebed. Ik kreeg een getuigenis en ik wist dat ik naar het seminarie hoorde te gaan.

‘Zonder de Heiland zou mijn leven heel anders zijn — mijn vrienden en mijn normen. Dan zou ik niet weten waarom ik hier ben. Er zijn veel mensen die raad willen geven, maar de waarden en normen van de wereld veranderen voortdurend. Als ik ergens op bouw wat niet stevig is, moet ik steeds opnieuw bouwen. Om te kunnen bouwen, hebben we iets nodig wat onveranderlijk is. Christus is onveranderlijk. Zijn recht is altijd recht. We kunnen op Hem steunen. Hij zal ons nooit laten vallen.’

Het licht der wereld

‘Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben’ (Johannes 8:12).

Jan-David Wohlleben:

‘Zijn evangelie is een licht dat ons leidt, een richting die ik kan opgaan. Door zijn leringen gaan we begrijpen waarom we hier op aarde zijn. Door middel van zijn verzoening en onze bekering kunnen we bij God terugkeren. Ik sta nu bedachtzamer tegenover alles wat ik doe en ik ben voorzichtiger met wat ik zeg.

‘Als lid van de kerk van Christus sta je er nooit alleen voor. Er is altijd hulp beschikbaar. Hij troost mij, Hij helpt mij met mijn problemen en Hij helpt mij met mijn beslissingen als ik daar met een oprecht hart om vraag. Mijn leven is veranderd nu ik Hem volg.’

Levend water

Jezus antwoordde en zeide tot haar: Indien gij wist van de gave Gods en wie het is, die tot u zegt: Geef Mij te drinken, gij zoudt het Hem gevraagd hebben en Hij zou u levend water hebben gegeven. (…)

‘Wie gedronken heeft van het water, dat Ik hem zal geven, zal geen dorst krijgen in eeuwigheid, maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden tot een fontein van water, dat springt ten eeuwigen leven’ (Johannes 4:10,14).

Jasmin Zanardo:

‘Ik ben dankbaar voor de gave van het evangelie. Ik heb veel vriendinnen die geen lid van de kerk zijn. Zij zeggen: “Ik weet niet veel over God, maar als ik zie hoe jij leeft, heb ik daar alleen maar bewondering voor.” Ik ben zo dankbaar dat ik iets heb om me aan vast te houden, want zij hebben dat niet. Zij hebben nog steeds dorst.

‘Wij moeten van Christus getuigen, zodat andere mensen Hem ook leren kennen en van het levende water kunnen drinken.’

De hoeksteen

‘Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus. (…)

‘Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods,

‘gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is.

‘In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here’ (Efeziërs 2:13, 19–21).

Jasmin Zanardo:

‘De wereld is in de war want wat hij te bieden heeft, volstaat niet. Er zijn veel godsdiensten met waarheid. Maar ons evangelie is volledig. Ons fundament is stabiel.’

Het brood des levens

‘Jezus zeide tot hen: Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten’ (Johannes 6:35).

Jasmin Zanardo:

‘Ik ben als lid van de kerk opgegroeid, maar iedereen moet op enig moment zelf een getuigenis van de waarheid van het evangelie ontwikkelen. Ik was twaalf toen ik het verlangen kreeg om zelf een getuigenis te ontvangen, en dat gebeurde. Door de verzoening van Jezus werd ik geïnspireerd. Tijdens enkele moeilijke beproevingen ben ik getroost door de kennis wie de Heiland is en wat Hij voor ons heeft gedaan. Zijn liefde voor ons is zo groot. Hij heeft Zichzelf voor ons opgeofferd. Hij is mijn leven.’