2005
Vraag & antwoord
December 2005


Vraag & antwoord

‘Mijn vriend zegt dat hij best lid van de kerk zou willen worden als hij dat verhaal van Joseph Smith maar niet hoefde te geloven. Wat kan ik daar op antwoorden?’

LIAHONA

Wat voor kerk zou dit zijn zonder Joseph Smith? Zouden we dan het priesterschap of een profeet hebben? Zouden we het Boek van Mormon hebben, of tempels, eeuwige gezinnen, hedendaagse openbaring, of begrip van de aard van de Godheid?

Het lijkt erop dat je vriend enkele aspecten van de kerk waardeert en gelooft. Herinner hem eraan dat als hij gelooft dat de kerk goed is en van God komt, dat Joseph Smith van God geroepen moet zijn. Zonder de profeet Joseph zouden we de kerk niet hebben en zou die ons niet tot zegen kunnen zijn.

Begrijpt je vriend de afval en de noodzaak tot een herstelling van de kerk, het priesterschap en het evangelie van Jezus Christus? Begrijpt hij dat de kerk altijd door profeten zoals Mozes en Abraham geleid wordt? Zo ja, getuig dan tot hem dat Joseph Smith de profeet was van wie de Heer zei ‘hem zal Ik macht geven om mijn woord […] voort te brengen’ (2 Nephi 3:11), en die de kerk ‘uit de donkerheid en uit de duisternis’ tevoorschijn zou brengen, ‘de enige ware en levende kerk’ (LV 1:30).

Het Boek van Mormon is ook bewijs van de goddelijke roeping van Joseph Smith. Je vriend kan zich bij het lezen onder gebed afvragen: ‘Heeft Joseph Smith het Boek van Mormon zelf geschreven, of heeft hij het met de macht van God vertaald?’ De Heer heeft gezegd dat Hij Joseph Smith ‘de macht [om] het Boek van Mormon te vertalen’ (LV 1:29) heeft gegeven. Als het Boek van Mormon waar is, dan was Joseph Smith een waar profeet.

Je vriend kan zijn getuigenis versterken door naar dat van anderen te luisteren. Je zou hem kunnen vragen of hij eens met de zendelingen wil praten, als hij dat niet al heeft gedaan. Je vriend kan het getuigenis van de profeet Joseph Smith in de Geschiedenis van Joseph Smith (in de Parel van grote waarde) lezen. Die getuigenissen kunnen de Geest uitnodigen om aan je vriend de waarheid te bevestigen van de ervaringen van Joseph Smith.

Ten laatste: vraag je vriend om er in geloof over te bidden, net als Joseph Smith. Als hij oprecht naar de waarheid zoekt, zal hij een bevestiging van de Geest krijgen.

LEZERS

Ik geloof dat onze kerk bestaat vanwege Joseph Smith en zijn fantastische visioen van God de Vader en zijn Zoon Jezus Christus. Bid dat het hart van je vriend verzacht mag worden. Zeg hem met heel zijn hart te bidden. God zal zijn gebed verhoren en zijn gebed beantwoorden.

Katlyn Birdwell (19), wijk Naches, ring Selah (Washington)

Wie lid wil worden van deze kerk, moet eerst een sterk getuigenis van het werk van Joseph Smith hebben. We moeten inzien dat het evangelie van Jezus Christus hersteld is door middel van de profeet Joseph en dat de waarheid van de kerk gebaseerd is op het eerste visioen. Ik stel voor dat je je vriend helpt door hem je eigen getuigenis van Joseph Smith te geven en hem een goed voorbeeld van liefde en vriendschap te geven.

Anna Lavrentijeva (18), gemeente St.-Petersburg-Midden, district St.-Petersburg (Rusland)

De zending van Joseph Smith is een van de fundamenten van ons getuigenis als leden van de kerk, want de herstelling is door middel van hem tot stand gekomen. Als het verhaal niet klopt, is onze kerk niet waar. Aan de andere kant: als het wél waar is, dan is de conclusie dat onze kerk en haar leringen wél waar zijn. Daarom kan een onderzoeker pas lid van de kerk worden als hij het verhaal van Joseph Smith aanvaardt.

Christina E. Baliao (21), wijk Baguio-University, ring Baguio (Filipijnen)

God heeft een profeet in onze tijd gebruikt om het evangelie van Christus te herstellen. Daarmee heeft Hij ons getoond dat Hij dezelfde God is, vandaag, morgen en voor eeuwig.

Wijk Ballerup, ring Kopenhagen (Denemarken)

Geef hem eens je eigen getuigenis dat het verhaal van Joseph Smith waar is. Het zal je verbazen welke uitwerking een getuigenis op je vrienden kan hebben. Laat je vriend de Geschiedenis van Joseph Smith lezen en God vragen of het waar is. Bovendien — als je vriend gelooft dat het Boek van Mormon het woord van God is, dan moet het verhaal van Joseph Smith waar zijn. Joseph Smith moet het Boek van Mormon met de macht van God hebben vertaald. Als je vriend gelooft dat andere leringen van de kerk waar zijn, dan betekent het dat het verhaal van Joseph Smith waar is.

Jordi Hunt (13), wijk Sugar City 3, ring Sugar City (Idaho)

Het is onmogelijk om te geloven dat dit de ware kerk is als je geen getuigenis hebt van het eerste visioen, van de herstelling van de ware kerk en van Joseph Smith als profeet van God. Als er iemand twijfelt, moet hij het aan God vragen. Hij zal zijn gebed verhoren, zoals in Jakobus 1:5 en Moroni 10:3–5 staat.

Ouderling Javier Pulido (21), zendingsgebied Fort Lauderdale (Florida)

Ons geloof in het herstelde evangelie is gebaseerd op de waarheid van het visioen van Joseph Smith. Zonder Joseph Smith zouden we het Boek van Mormon en de kerk niet hebben, want de Heer heeft door hem de kerk hersteld. Als je vriend er niet in gelooft en er geen getuigenis van heeft, moet hij erover bidden.

Fabiola Erlacher (15), wijk Linz-Urfahr, ring Salzburg (Oostenrijk)

Geef je vriend jouw getuigenis van het Boek van Mormon. Laat hem zelf het verhaal lezen en erover bidden. Dan krijgt hij antwoord, net als Joseph Smith.

Rebecca Burk (16), wijk Globe 1, ring Globe (Arizona)

De herstelling van het evangelie van Jezus Christus door middel van de profeet Joseph Smith is het middelpunt van onze godsdienst. Zonder die herstelling zou het gezag dat nodig was om de kerk van Christus te stichten niet op aarde zijn. God verandert niet. Hij heeft altijd profeten geroepen en zal ze blijven roepen opdat zijn doeleinden worden bereikt.

Stephan Cerqueira Levita (18), gemeente Ilhéus-Midden, ring Itabuna (Brazilië)

De antwoorden van zowel de lezers als de Liahona gelden als leidraad en niet als officiële uitspraak over de leerstellingen van de kerk.

‘Wij verklaren ondubbelzinnig dat God, de Vader, en zijn Zoon, de Heer Jezus Christus, aan de jonge Joseph Smith zijn verschenen. (…)

‘Onze hele kracht schuilt in de waarheid van dat visioen. Het is gebeurd, of het is niet gebeurd. Als het niet gebeurd is, dan is dit werk bedrog. Als het wél is gebeurd, dan is dit het belangrijkste en wonderbaarlijkste werk onder de hemelen.’

President Gordon B. Hinckley, ‘Het wonderbaarlijke fundament van ons geloof’, Liahona, november 2002, p. 78.