2005
JEG VIL ALLTID VELGE DET RETTE
Oktober 2005


SAMLINGSSTUNDEN

JEG VIL ALLTID VELGE DET RETTE

«Velg i dag hvem dere vil tjene … Men jeg og mitt hus, vi vil tjene Herren» (Josva 24:15).

Tenk på valgene du tar hver dag. Velger du hva du vil ha på deg, hva du vil si, hva du vil lese og se på og hvordan du vil oppføre deg? Evnen til å ta valg er en gave fra vår himmelske Fader. Det kalles handlefrihet . Bruk av vår handlefrihet er en viktig del av vår himmelske Faders plan for oss. Hva hjelper deg å velge det rette?

Vår himmelske Fader vil hjelpe deg å velge det rette. Du er Guds barn, og han vil at du skal komme tilbake og bo sammen med ham igjen. Husk at du kan be til din himmelske Fader når som helst og hvor som helst, og han vil velsigne deg med mot til å velge det rette.

Jesus Kristus vil hjelpe deg å velge det rette. Han er «veien og sannheten og livet» (Johannes 14:6) og det fullkomne forbilde for deg. Du vil velge det rette når du spør deg selv: «Hva vil Jesus at jeg skal gjøre?»

Den hellige ånd vil hjelpe deg å velge det rette. Når du blir døpt og når du tar nadverden, inngår du en pakt (eller lover) å holde budene. Når du gjør dette, lover vår himmelske Fader at Den hellige ånd vil være med deg. Den hellige ånd vil tilskynde deg til å gjøre det som er riktig, advare deg og velsigne deg med fred når du velger det rette.

Profeter hjelper deg å velge det rette. Skriftene inneholder Guds ord som hans profeter forkynner. De kan hjelpe deg å vite hva du skal gjøre. I dag er vår profet og andre ledere Guds tjenere. Lytt når de taler på generalkonferanser. Når du følger deres råd, vil du velge det rette.

«Velg det rette»-labyrint

Følg labyrinten på side B4. Velg bildene som forestiller gode avgjørelser. Når du tar riktige valg, vil labyrinten føre deg til Jesus Kristus.

Idéer til samlingsstunden

  1. 1. Undervis om Visdomsordet og normen for sømmelighet ved å lage papirstrimler med følgende tekst på: fra L&p 89, vers 7, 8, 9, 10, 11, 12 og 14, og følgende sitater fra president Gordon B. Hinckley: «Hvor vakker er ikke en velstelt ung kvinne som er ren på kropp og sinn.» «Hvor kjekk er ikke en ung mann som er velstelt. Han er en Guds sønn som er funnet verdig til å ha Guds hellige prestedømme.» «[En Guds sønn] trenger ikke tatoveringer eller øreringer på eller i kroppen.» «Jeg lover deg at hvis du har tatoveringer, vil tiden komme da du vil angre dine handlinger.» «Og dere unge kvinner … et beskjedent par øreringer er nok.» «Ingen siste-dagers-hellig gutt eller pike … trenger så mye som å prøve [narkotika].» (Se «En profets rettledning og bønn for ungdom», Liahona , apr. 2001, 30-41.) Forklar at både sømmelighet og Visdomsordet har å gjøre med at vi skal ta vare på kroppen vår. Legg papirstrimlene i en pose. La så posen går rundt mens barna synger. Stopp sangen, og be et barn velge og lese en henvisning fra posen. Drøft og undervis om prinsippene i Visdomsordet og for sømmelighet i påkledning.

  2. 2. Sett opp på tavlen åtte til ti bilder av Kristus som gjør gode gjerninger for andre, fra bildepakken «Kunst inspirert av evangeliet». Lær barna at Jesus er vår venn, og ved sitt eksempel lærte han oss hvordan også vi skal være en venn. La hver klasse velge ett bilde og lese historien om bildet fra Skriftene eller fra baksiden av bildet. Etter hvert som hver klasse rollespiller historien, drøfter dere hvordan Jesu eksempel hjelper oss å være en venn.