2005
Hopp ut i Seminar
Oktober 2005


Hopp ut i Seminar

Tenåringer i Tahiti fordyper seg i skriftstudium.

På en vakker tropisk øy et sted midt ute i havet, der brisen kan dufte som blomster og palmetrærne strekker seg mot himmelen, oppdager siste-dagers-hellige tenåringer kraften i Skriftene.

På øya Tahiti, et ord som betyr «samlingsstedet», kommer mange av disse unge mennene og kvinnene sammen hver morgen så tidlig som 5.15 for å studere Skriftene og lære hvordan evangeliet kan forandre deres liv.

Seminar på Tahiti, så vel som på flere av de andre 117 øyene som utgjør Fransk Polynesia, er godt besøkt. Det er nok en utfordring å stå opp så tidlig, men disse unge oppdager at velsignelsene oppveier offeret.

«Det er ikke lett,» sier Vaitiare Timo, 17, fra Mahina menighet, Arue Tahiti stav. «Men det går ikke an å lure seg unna. Jeg må komme. Jeg må tjene Herren etter alt han har gjort for meg.»

Hver enkelt av de unge har sine egne grunner for å komme. De kommer for å lære, for å forstå, for å anvende, for å finne venner, for å få daglig hjelp med livets problemer, for å forberede seg til misjon og ekteskap, for å bli omvendt, for å tjene Herren, for å føle godt og for å finne trygghet. De oppdager at Seminar hjelper dem med alt dette og mer.

Kom i gang med Skriftene

«Jeg kommer for å lære,» sier Raymonde Chapman, 15, fra Orofero menighet, Paea Tahiti stav, «for å få vite mer om Skriftene og profetenes liv. Jeg ønsker å forstå.»

Hvis Raymonde ønsker å lære mer om Skriftene, er Seminar det rette stedet. Det er ikke uvanlig å høre en Seminar-lærer si noe slikt som: «Vi prøver å få elevene interessert i Skriftene slik at Skriftene blir en del av deres liv.»

Det er tydelig at disse elevene er interessert i Skriftene og at Skriftene blir en del av deres liv.

18 år gamle Karere Teihos nyeste yndlingsskriftsted er L&p 10:5: «Be alltid så du kan seire, ja, så du kan seire over Satan og at du kan unnslippe Satans tjeneres hender som støtter hans verk.»

«Satan er svært sterk,» sier Karere, medlem av Mahina menighet. «Hver morgen før Seminar ber jeg for å motta hjelp til å bli beskyttet mot fristelser. Det virker.» Han trekker på skuldrene. «Jeg er ikke fullkommen, men hittil har jeg blitt velsignet med styrke til å stå imot.»

Når elever som Karere begynner å praktisere det de har lært, begynner kraften i Skriftene virkelig å forandre liv.

«Seminar hjelper oss å anvende evangeliet,» sier Benjamin Tuahiva, 14, fra Orofero menighet. «Profetenes liv er et eksempel for oss.»

«Jeg likte beretningen om Josef som tilga sine brødre,» sier Benjamins klassevenninne Rumia Temauri, 14, og snakker om da Josef ble solgt til Egypt. «Det er et godt eksempel på hvordan vi kan ha et godt forhold til familien vår. Det har hjulpet meg.»

Søster Ariiotima Mahirava, Benjamins og Rumias Seminar-lærer, ber sine elever lære ett Kjenn Skriftene-skriftsted hver uke. På baksiden av hvert skriftstedkort står et forslag til hvordan eleven kan anvende det skriftstedet underviser om. Søster Mahirava utfordrer elevene til å etterleve dette gjennom uken og så bære vitnesbyrd i klassen og fortelle hvordan det har vært en velsignelse for dem.

«Jeg tror elevene innser at evangeliet ikke er noe man bare etterlever på søndager,» sier søster Mahirava. «Det er fint å se hvordan det går et lys opp for dem.»

Seminars velsignelser

Seminar-elevene i Fransk Polynesia er takknemlige for anledningen til å gå i Seminar. De ser hvor mange velsignelser de mottar for sin trofasthet.

«Det er en stor velsignelse å vite at Mormons bok er Guds ord,» sier Karere. «Den er hjørnestenen i vår religion. Den vil hjelpe oss å bli omvendt til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Jeg har lært å elske dem så høyt.»

Elevene har også kommet til å verdsette profetenes ord og erfaringer.

«Historiene i Skriftene som vi lærer om, hjelper oss hver dag,» sier Vaitiare. «Det som profetene gjorde da, kan hjelpe oss i dag. Erfaringer som profeter i nyere tid har hatt, hjelper meg også, spesielt Joseph Smith.»

«Jeg vet at Seminar vil hjelpe meg,» sier Karere. «Jeg vet at når jeg hver morgen går til Seminar for å lære om evangeliet, så vil det hjelpe meg å vite hvordan jeg skal undervise og bære vitnesbyrd når jeg reiser på misjon.»

Finn noen å støtte deg til

Seminar bidrar ikke bare til å styrke elevene individuelt, men elevene finner også styrke sammen.

«Et par klasser møter samtidig,» sier Vaitiare. «Derfor blir vi kjent med elever fra andre klasser og andre menigheter. Fordi de fleste av oss går på samme skole, hjelper det oss å finne venner på skolen som er medlemmer.»

Å ha venner som har de samme normene, hjelper disse som studerer Skriftene, å stå frem for sin tro på skolen.

«Vi gjør mye sammen med venner som ikke er medlemmer,» sier Vaitiare. «Men noen ganger er det godt å ha noen å støtte seg til som du vet har samme tro som deg selv.»

Trygghet i de siste dager

Vaitiare har også et yndlingsskriftsted. I hvert fall til hun finner et annet i sine studier som hjelper henne like mye. Det er Johannes’ åpenbaring 1:3: «Salig er den som leser og de som hører det profetiske ord og tar vare på det som der står skrevet. For tiden er nær.»

«Skriftene vil lære oss sannheten hvis vi vil lese dem,» sier hun. «Det profetene sier er en rettesnor for oss. Hvis vi følger Skriften og profetenes ord, vil vi være trygge i disse siste dager.»

Det er enda en grunn til å komme til Seminar og bli interessert i Skriftene.

SEMINARVENNER

«Takk for at dere går inn for å … ta Institutt og Seminar og få del i de velsignelsene dere kan motta der, ikke bare på grunn av undervisningen i evangeliet, men også ved den omgangskretsen dere har der. Jeg har lyst til å si til dere: Søk venner blant Kirkens medlemmer. Hold sammen og styrk hverandre. Når så fristelsens time kommer, har dere noen dere kan regne med, som kan velsigne dere og gi dere styrke når dere trenger det.»

President Gordon B. Hinckley, «Den levende profets ord», Lys over Norge , aug.1998, 16.