2005
JEG KAN OMVENDE MEG OG BLI DØPT
Juli 2005


SAMLINGSSTUNDEN

JEG KAN OMVENDE MEG OG BLI DØPT

«Og han befaler alle mennesker at de må omvende seg og bli døpt i hans navn og ha fullkommen tro på Israels Hellige, ellers kan de ikke bli frelst i Guds rike» (2. Nephi 9:23).

Har du noen gang vært så glad at du har klappet i hendene av glede? Mormons bok forteller om noen som gjorde nettopp det!

Fordi kong Noah og hans prester ikke holdt budene, sendte Herren Abinadi for å advare dem og be dem omvende seg. Abinadi lærte dem også om Jesus Kristus. Kong Noah lot Abinadi bli drept. Men en av kong Noahs prester, Alma, trodde alt Abinadi hadde forkynt.

Alma «omvendte seg fra sine synder og misgjerninger og gikk omkring blant folket i all hemmelighet og begynte å undervise i Abinadis ord» (Mosiah 18:1). Alma visste at dette ville gjøre kong Noah sint, så Almas folk skjulte seg.

Alma lærte folket at de kunne bli døpt, og at hvis de holdt budene, ville Gud gi dem sin Ånd. «Da folket hadde hørt disse ord, klappet de i hendene av glede» (Mosiah 18:11).

Dåp er den første pakten vi inngår. Vi fornyer pakten hver uke når vi tar nadverden. Når vi holder vår dåpspakt, lover Herren oss at vi «kan få evig liv» (Mosiah 18:9).

Min dåpspakt-diorama

  1. Ta side B4 ut av bladet, og lim den på tykt papir. Klipp ut det store rektanglet.

  2. Brett rektanglet langs den stiplede linjen, og klipp opp langs de ni heltrukne linjene.

  3. Klipp ut figurene. Putt fliken på dåpsfiguren i sprekken i dåpsscenen (se illustrasjonen).

  4. Lim baksiden av nadverdsfigurene på fliken som brettes ut fra nadverdsscenen (se illustrasjonen).

  5. Klipp ut skriftstedrutene og les henvisningene. Putt flikene inn i sprekkene som er igjen.

Idéer til samlingsstunden

  1. 1. Hjelp barna å lære utenat L&p 58:42. Vis deretter til trinnene i omvendelse som står i Primær 3, leksjon 10: (1) være bedrøvet, (2) be om tilgivelse, (3) rette på det gale, (4) ikke gjenta det gale. Tegn en stor sirkel, og del den i fire. Skriv ett prinsipp i hver del. Legg sirkelen på gulvet. Lag situasjonsstudier med situasjoner som krever omvendelse. For eksempel: «Du ser en ny pike, men du ber henne ikke være sammen med deg.» Be et barn kaste en liten gjenstand på en av de fire delene, lese en situasjonsstudie og fortelle hva han eller hun ville gjøre på det trinnet av omvendelse. Fortsett leken med andre barn. Les 3. Nephi 9:22. Bær vitnesbyrd om hvilken rolle Frelserens forsoning har med hensyn til omvendelse.

  2. 2. Snakk om Kristi dåp (se Matteus 3:13-17) og om å følge hans eksempel (se 2. Nephi 31:4-13). Forklar følgende: (1) Du må være minst åtte år gammel. Syng en sang eller salme om dåp. (2) Du må ha et intervju med biskopen eller grenspresidenten. Be et medlem av biskopsrådet eller grenspresidentskapet snakke om intervjuet. (3) Du kler deg i hvitt tøy. Om mulig kan du vise noe dåpstøy. (4) Dåpen må utføres av en verdig prest eller bærer av Det melkisedekske prestedømme. Se aktivitet for nr. 5. (5) Dåp foregår ved nedsenkning, så du vil bli helt dekket av vann. Be en prest eller hjemvendt misjonær forklare hvordan en dåp utføres. (6) Du vil også bli bekreftet som medlem av Kirken . Be barna fortelle om da de ble døpt og bekreftet (noen blir bekreftet rett etter dåpen, mens andre blir bekreftet på et nadverdsmøte). (7) Du vil motta Den hellige ånds gave. Så kan du få syndenes forlatelse. Syng en sang eller salme om Den hellige ånd.