2005
Han helbreder dem som har et sønderknust hjerte
Juli 2005


BUDSKAP FRA DET FØRSTE PRESIDENTSKAP

Han helbreder dem som har et sønderknust hjerte

Jeg vil gjerne forsikre dere om at det finnes et sikkert botemiddel mot hjertesorg, skuffelse, plager, kvaler og fortvilelse. Salmisten sa: «Han helbreder dem som har et sønderknust hjerte, og forbinder deres smertefulle sår.»1 Helbredelsen er et guddommelig mirakel, mens sårene er noe alle mennesker får. Shakespeare har sagt: «Den som aldri har hatt et sår, driver gjøn med arr.»2 Det synes som ingen går fri for denne verdens vanskeligheter, utfordringer og skuffelser.

I våre dagers overbelastede samfunn later det til at noen av de botemidler som våre foreldre benyttet seg, av, ikke virker for oss. Stadig færre er i stand til å lindre stress ved å arbeide med sine hender og ved å dyrke jorden. Stigende krav, et mangfold av oppfatninger, sterke ønsker om å sette nye salgsrekorder, gjennomtrengende lyder og de mange personlige forhold vi vikler oss inn i, kan berøve vår sjel for den fred den trenger for å fungere og overleve. Når vi i vår travelhet ubarmhjertig må henge i klokkestrengen, blir noe av vår indre fred revet bort. Konkurransepresset og kampen for å overleve er betydelig. Vår appetitt på personlige eiendeler synes å være enorm. De stadig sterkere krefter som ødelegger individet og familien, gjør oss triste og gir oss hjertesorg.

En årsak til vårt samfunns åndelige sykdom er at så mange ikke kjenner eller bryr seg om hva som moralsk sett er riktig eller galt. Mye blir rettferdiggjort med utgangspunkt i hva som er hensiktsmessig, og for å skaffe penger og materielle ting. I nyere tid har de få enkeltpersoner og institusjoner som har vært modige nok til å stå frem og heve sin røst mot hor, uærlighet, vold og andre former for ugudelighet, ofte blitt gjort til latter. Mye er bare rett og slett galt, enten det er ulovlig eller ikke. De som vedblir å følge denne verdens onder, kan ikke ha den «Guds fred, som overgår all forstand».3

På en eller annen måte må vi finne den helbredende innflytelse som bringer sjelen lindring. Hvor finnes denne balsam? Hvor finner vi den lindring vi så sårt trenger for å overleve verdens press? Den trøst som setter dette i gang, kan i stor grad komme ved bedre kontakt med Guds ånd. Dette kan føre til åndelig helbredelse.

Et eksempel på åndelig helbredelse finner vi i beretningen om Warren M. Johnson, som var den første fergemann ved Lee’s Ferry i Arizona. Som ung reiste Warren Johnson sommeren 1866 vestover for å lete etter gull og bli rik. Han ble svært syk, og hans kamerater lot ham ligge igjen under et tre i haven til en familie i Bountiful i Utah. En av døtrene fant ham og fortalte at det lå en død mann ute i haven. Selv om han var en fullstendig fremmed, tok denne gode familien ham inn og pleiet ham til han ble frisk. De underviste ham i evangeliet, og han ble døpt. Han ble til sist fergemann ved Lee’s Ferry.

I 1891 ble Warren Johnsons familie rammet av en stor tragedie. I løpet av ganske kort tid mistet de fire barn på grunn av difteri. Alle fire ble gravlagt ved siden av hverandre. I et brev til president Wilford Woodruff, datert 29. juli 1891, fortalte Warren hva som hadde hendt:

«Kjære bror

I mai 1891 kom en familie som bodde i Tuba City, hit fra Richfield Utah, hvor de hadde tilbragt vinteren hos venner. I Panguitch begravde de et barn, og uten å desinfisere vognen eller seg selv, uten engang å stanse for å vaske det døde barnets klær, kom de hjem til oss og ble over natten sammen med mine små barn…

Vi visste ikke noe om hva slags sykdom dette var, men hadde tro på at Gud ville spare våre barn, ettersom vi var her for å utføre en meget vanskelig oppgave og hadde gjort alt som sto i vår makt for å etterleve Visdomsordet, ivareta våre øvrige plikter i vår religion, som å betale tiende, holde familiebønn osv., osv. Men dessverre, 4 1/2 dag senere ble [den eldste gutten] kvalt og døde i mine armer. To til ble rammet av sykdommen, og vi fastet og ba så mye vi mente det var klokt å gjøre, for vi hadde mange oppgaver å utføre her. Vi fastet i omkring 24 timer og en gang fastet jeg i 40 timer, men alt til ingen nytte, for begge mine småpiker døde også. Omkring en uke etter deres død ble min femten år gamle datter Melinda rammet, og vi gjorde alt vi kunne for henne, men hun fulgte de andre, og tre av mine kjære piker og en gutt [er] blitt tatt fra oss, og det er ikke slutt ennå. Min eldste pike, som er 19 år gammel, er nå sengeliggende på grunn av sykdommen, og vi faster og ber for henne… Hva har vi gjort ettersom Herren har forlatt oss, og hva kan vi gjøre for å gjenvinne hans velvilje[?]

Deres i evangeliet

Warren M. Johnson»4

I et senere brev til sin venn Warren Foote fortalte bror Johnson at han hadde funnet åndelig fred:

«Jeg kan imidlertid forsikre deg om at dette har vært den største [prøvelse] i hele mitt liv, men jeg tok sikte på frelse og er fast bestemt på at jeg med min himmelske Faders hjelp skal holde fast i jernstangen uansett hvilke prøvelser jeg kan komme til å møte. Jeg har ikke slappet av når det gjelder å utføre mine plikter, og jeg håper og stoler på at jeg, ved mine brødres tro og bønner, skal kunne leve slik at jeg mottar de velsignelser som du ga meg da du med myndighet la dine hender på mitt hode.»5

I den 7. trosartikkel står det at vi, foruten andre åndelige gaver, tror på helbredelsens gave. Jeg tror at denne gaven gjelder helbredelse av både legeme og ånd. Ånden taler fred til sjelen. Denne åndelige lindring kommer når vi nedkaller åndelige gaver, som vi gjør krav på og som blir tilkjennegitt på mange måter. De er kostelige og fullstendige og finnes i rikt monn i Kirken i dag. De er et resultat av ydmyk og riktig bruk av et vitnebyrd. De gjør seg også gjeldende når man velsigner syke etter å ha salvet dem med innviet olje. Kristus er den store lege som sto opp fra de døde «med legedom i sine vinger»,6 mens helbredelsen formidles ved Talsmannen, eller Trøsteren.

Herren har gitt oss mange midler til å motta denne helbredende innflytelse. Jeg er takknemlig for at han har gjengitt tempelarbeidet til jorden. Det utgjør en viktig del av arbeidet med å frelse både de levende og de døde. Våre templer er tilfluktssteder hvor vi kan gå for å legge til side mange av verdens bekymringer. Våre templer er steder hvor vi kan finne fred og ro. På disse hellige tilfluktssteder «helbreder [Gud] dem som har et sønderknust hjerte, og forbinder deres smertefulle sår».

Stor trøst kan vi også finne ved å lese og studere Skriften. President Marion G. Romney (1897-1988), førsterådgiver i Det første presidentskap, sa:

«Jeg er helt sikker på at hvis foreldre ydmykt og regelmessig vil lese i Mormons bok i sitt hjem, både på egen hånd og sammen med sine barn, vil ånden i denne gode boken gjennomstrømme våre hjem og alle som bor der. Ærbødighetens ånd vil tilta, og alle vil få stadig større gjensidig respekt og omtanke for hverandre. Stridens ånd vil forsvinne. Foreldre vil gi sine barn råd med større kjærlighet og visdom. Barna vil være mer mottakelige for disse rådene og lettere følge dem. Rettferdigheten vil tilta. Tro, håp og kjærlighet – Kristi rene kjærlighet – vil være rikelig tilstede i vårt hjem og i vårt liv, og i kjølvannet av alt dette vil det følge fred, glede og lykke.»7

Da jeg var ung, var de sunnhetsmessige fordeler ved Visdomsordet, som bl.a. går ut på å avstå fra tobakk, alkohol, te og kaffe, ikke så godt kjent som de er i dag. Men de åndelige fordeler har lenge vært akseptert. Visdomsordet lover at de som husker å følge dette råd og vandrer i lydighet mot budene, «skal få helse i sin navle og marg i sine ben».8

Marg har lenge vært et symbol på et livskraftig og sunt liv. Men i en tid da benmarg transplanteres for å redde liv, får uttrykket «marg i sine ben» ekstra stor betydning som en åndelig pakt. Løftene for dem som holder Visdomsordet, fortsetter. De som etterlever denne loven, «skal finne visdom og kunnskapens store skatter, til og med skjulte skatter,

og skal løpe og ikke bli trette, og skal gå og ikke bli matte.

Og jeg, Herren, gir dem et løfte at ødeleggelsens engel skal gå dem forbi, likesom med Israels barn og ikke slå dem i hjel».9

Hvis vi skal bli spart, trenger vi i sannhet å bli styrket mot alle de ødeleggende krefter som er i virksomhet i verden i dag.

Men for mange av oss finner den åndelige helbredelse sted på våre egne nadverdsmøter, og ikke på verdens store arenaer. Det er trøst i å tilbe og ta del i nadverden sammen med og bli undervist i ydmykhetens ånd av vår neste og våre nære venner som elsker Herren og forsøker å holde hans bud. Vår kjære biskop gir talerne i oppdrag å behandle et emne eller prinsipp i evangeliet. De taler alltid med Den hellige ånds kraft og åpner sitt hjerte så tilhørerne kan se hvilke juveler som finnes der. Budskapene gis som et ydmykt vitnesbyrd og med gode råd. Vi som er tilhørere, forstår det som blir sagt ved sannhetens ånd og bekrefter de vitnesbyrd som ledsager dette.

Våre nadverdsmøter skulle være fylt av tilbedelse og helbredelse og gjengi alle som er tilstede, åndelig sunnhet. En del av denne helbredelsesprosessen finner sted når vi tilber gjennom sang og musikk. Å synge våre vakre og åndelige salmer er føde for vår sjel. Vi blir ett av hjerte og ett sinn når vi priser Herren i sang. Å tilbe Gud gjennom sang har blant annet også den virkning at det åndelig sett forener dem som er tilstede, og gir dem en ærbødig holdning.

Åndelig helbredelse skjer også når vi bærer og hører ydmyke vitnesbyrd. Et vitnesbyrd som gis med en angrende ånd, i takknemlighet for guddommelig forsyn og med vilje til å innordne seg under guddommelig veiledning, er et mektig botemiddel mot hjertets kvaler og bekymringer.

Jeg tviler på at oppriktige medlemmer av denne kirke kan oppnå full åndelig helbredelse uten å være i harmoni med Kirkens grunnvoll, som apostelen Paulus sa er «apostlene og profetene».10 Dette er kanskje ikke så populært, sett på bakgrunn av alle de mange år som verden har forkastet profetene og deres budskap. Ikke desto mindre er de Guds talerør på jorden og er de som er kalt til å lede verket i vår tid. Det er også viktig at vi oppholder våre biskoper, grenspresidenter og stavs- og distriktspresidenter.

Opplysninger av nyere dato synes å bekrefte at den største åndelige helbredelse skjer når man glemmer seg selv. En gjennomgang av beretningene tyder på at de som har greid seg best som fanger og gisler, er de som har vært opptatt av sine medfanger og vært villige til å dele sin mat og sine midler for å holde liv i andre. Dr. Viktor Frankl har sagt: «Vi som var i konsentrasjonsleirer, husker de menneskene som gikk gjennom brakkene, trøstet andre og ga fra seg sitt siste stykke brød. Det var kanskje ikke så mange av dem, men de utgjør et tilstrekkelig bevis for at alt kan bli tatt fra et menneske, bortsett fra én ting, som er den siste av menneskets friheter, nemlig retten til å velge sin egen holdning under alle gitte omstendigheter og selv bestemme hvordan man ønsker å leve.»11 Verdens Frelser sa det så enkelt: «Og den som mister sitt liv, skal bevare det.»12

Av alt vi kan gjøre for å finne lindring, er bønn kanskje det som gir størst trøst. Vi har lært at vi skal be til Faderen i hans Sønns, Jesu Kristi navn, og ved Den hellige ånds kraft. Bønn til Gud er i seg selv en tilfredsstillelse for sjelen, og det til tross for at Gud i sin visdom kanskje ikke gir oss det vi ber om. President Harold B. Lee (1899-1973) lærte oss at alle våre bønner blir besvart, men av og til sier Herren nei.13 Profeten Joseph sa at «den beste måte å tilegne seg sannhet og visdom på… er å gå til Gud i bønn».14 Bønn er til stor hjelp i helbredelsesprosessen.

De sår vi blir påført av andre, blir helbredet gjennom «helbredelsens kunst». President Joseph F. Smith (1838-1918) sa: «Men å lege et sår er en kunst som ikke oppnås ved øvelse alene, men ved den kjærlige ømhet som kommer fra en almen velvilje og medfølende interesse for andres velferd og lykke.»15

Gjennom omvendelse og lydighet kan alle ha håp om å bli helbredet. Profeten Jesaja sa at «om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø».16 Profeten Joseph Smith sa: «Ikke på noe tidspunkt blir ånden for gammel til å tre frem for Gud. Alle befinner seg innenfor rekkevidden av den tilgivende barmhjertighet.»17

Etter full omvendelse er formelen herlig enkel. Herren har faktisk gitt oss den i følgende ord: «Vil dere ikke nå vende tilbake til meg og angre deres synder og omvende dere så jeg kan helbrede dere?»18 Ved å gjøre det er vi blitt lovet at «han helbreder dem som har et sønderknust hjerte, og forbinder deres smertefulle sår».

Vi finner trøst i Kristus gjennom Talsmannen (Trøsteren), og Frelseren gir oss følgende innbydelse: «Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!»19 Apostelen Peter sier det slik: «Kast all deres bekymring på ham, for han har omsorg for dere.»20 Når vi gjør det, finner helbredelse sted nøyaktig slik Herren lovet gjennom profeten Jeremia da han sa: «Jeg vil vende deres klage til fryd og trøste dem og glede dem som sørget… For jeg vil styrke den trette sjel, og hver sjel som sulter vil jeg mette.»21

Og vi har fått vite at i den celestiale herlighet «skal [Gud] tørke bort hver tåre fra deres øyne. Og døden skal ikke være mer, og ikke sorg, og ikke skrik, og ikke pine skal være mer».22 Da vil hjertesorg, skuffelse, plager, kvaler og fortvilelse vike plassen for tro og håp, og Herren vil gi oss styrke, slik Mormon sier, så vi «ikke skulle ha noen lidelse som ikke ble oppslukt i gleden over Kristus».23

IDEER FOR HJEMMELÆRERE

Etter at du har studert dette budskapet ydmykt, gir du det ved å benytte en metode som oppmuntrer dem du underviser, til å delta. Her følger noen eksempler:

  1. Vis hva du bruker eller be familiemedlemmene vise hva de bruker til behandling av mindre sår, som såpe, vann og bandasje. Drøft prosessen for fysisk helbredelse. Hvorfor trenger vi åndelig helbredelse i dag, ifølge president Faust? (Se de første fire avsnittene av artikkelen.) Drøft noen av president Fausts «botemidler» som vi kan benytte for å få helbredelsens gave. Bær vitnesbyrd om Jesu Kristi helbredende kraft.

  2. Les høyt eller fortell med egne ord beretningen om Warren M. Johnson. Hva kan vi lære av denne historien om åndelige sår og helbredelse?

  3. Les hva president Faust sier om nadverdsmøter. Be familiemedlemmene fortelle hvordan tilstedeværelse på nadverdsmøtet har hjulpet dem å føle Den hellige ånd og bli helbredet.

  4. Forklar at president Faust bruker Guds ord i viktige skriftsteder som hjelp til å helbrede sårede sjeler (se Jakobs bok 2:8). Finn frem og del med hverandre de skriftstedene som gjør inntrykk på dere.

NOTER

  1. Salme 147:3.

  2. Romeo og Julie, 2.2.1.

  3. Filipperne 4:7.

  4. Sitert i P. T. Reilly, «Warren Marshall Johnson, Forgotten Saint», Utah Historical Quarterly, vinter 1971, 19; rettskrivning modernisert.

  5. Warren Foote Autobiography, Kirkens arkiver (5 bind), 2:260-61.

  6. 2. Nephi 25:13.

  7. Conference Report, apr. 1960, 112-13.

  8. L&p 89:18.

  9. L&p 89:19-21.

  10. Efeserne 2:20.

  11. Man’s Search for Meaning (1959), 86.

  12. Lukas 17:33.

  13. Se The Teachings of Harold B. Lee, red. Clyde J. Williams (1996), 127.

  14. Profeten Joseph Smiths læresetninger, red. Joseph Fielding Smith, 144.

  15. Læresetninger i evangeliet, 227.

  16. Jesaja 1:18.

  17. Profeten Joseph Smiths læresetninger, 144

  18. 3. Nephi 9:13.

  19. Matteus 11:28.

  20. 1. Peter 5:7.

  21. Jeremia 31:13, 25.

  22. Johannes’ åpenbaring 21:4.

  23. Alma 31:38.