2005
Wist je?
Juli 2005


Wist je?

Het gebeurde in juli

8 juli 1775: Lucy Mack Smith, de moeder van de profeet, wordt in Gilsum (New Hampshire, VS) geboren.

10 juli 1804: Emma Hale Smith, vrouw van de profeet Joseph en eerste presidente van de ZHV, wordt in Harmony (Pennsylvania, VS) geboren.

8 juli 1912: Alma Richards wint als eerste heilige der laatste dagen op de Olympische Spelen een gouden medaille, namelijk bij het hoogspringen.

31 juli 1920: President James E. Faust, tweede raadgever in het Eerste Presidium, wordt geboren in Delta (Utah, VS).

Van Australië tot Japan

Ammon Arvidson en Brooke Noble uit de wijk Maitland, ring Newcastle (Australië), kregen de eer om Port Stephens (Australië) te vertegenwoordigen op de eerste Wereldtop voor Kinderen die afgelopen zomer in Kushiro (Japan) is gehouden. Het thema was ‘De natuurlijke omgeving en onze toekomst’.

Over zijn presentatie die hij op de top heeft gegeven, zegt Ammon (12): ‘Ik heb meer waardering gekregen voor de prachtige wereld die de Heer voor ons heeft geschapen.’ En in het licht van al die mensen, talen en culturen die de Heer heeft geschapen, voegt Ammon eraan toe: ‘Ik kijk ernaar uit om op zending te gaan naar de plek waar mijn hemelse Vader mij naar toe stuurt.’

Brooke (15) meldt dat haar getuigenis van het evangelie zo ver van huis gegroeid is: ‘Ik kwam erachter dat het evangelie met je meegaat waar je ook naar toe gaat. Het was heel fijn om neer te knielen en te bidden tot mijn Vader in de hemel.’

Tip voor leidinggevenden

Kijk verder dan de taken die je te doen hebt in je quorum of klas en denk aan de mensen die je dient. ‘Het leiderschap van de Heiland was onbaatzuchtig’, heeft president Spencer W. Kimball (1895–1985) gezegd. ‘Hij zette zichzelf en zijn behoeften op de tweede plaats en diende anderen bovenmatig, onvermoeibaar, liefdevol en met succes. Zoveel problemen in de wereld komen voort uit zelfzucht en egocentrisme. Te veel mensen stellen harde eisen aan het leven en aan anderen om aan hun eigen eisen te kunnen voldoen. Dat is een rechtstreekse ommekeer van de beginselen en gebruiken die zo volmaakt werden nagestreefd door ons volmaakte voorbeeld van leiderschap, Jezus van Nazaret.’ (‘Jezus: de volmaakte leider’, zie De Ster, Augustus 1983, p. 8.)

De pioniers eren

‘Integriteit, betrokkenheid, samenwerking, eenheid, onzelfzuchtigheid, opoffering en gehoorzaamheid (…) zijn nu van even wezenlijk belang als in de tijd waarin zij richting gaven aan onze voorouderlijke pioniers, zowel de vroege als hedendaagse. Ter ere van die pioniers moeten wij de eeuwige beginselen eren en toepassen die hen leidden. President Hinckley heeft ons eraan herinnerd: (…) “We eren onze voorvaders het beste als we de zaak van de waarheid met hart en ziel dienen.” Die zaak van de waarheid is de zaak van onze Heer en Heiland, Jezus Christus, wiens dienstknechten zij waren, en wiens dienstknechten wij moeten proberen te zijn. Ik getuig hiervan en bid dat ook wij “trouw [mogen zijn] aan ’t geloof dat onz’ ouders beleden”.’

Zie ouderling Dallin H. Oaks van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘De pioniers volgen’, De Ster , januari 1998, p. 74.