2005
Förenade hjärtan
Maj 2005


Förenade hjärtan

När du döptes, såg dina förfäder ner på dig med hopp. … De gladdes när de såg en av sina efterkommande sluta förbund om att finna dem.

Mitt budskap är riktat till de medlemmar som inte är födda in i kyrkan. Mer än hälften av kyrkans medlemmar i dag valde att döpas efter åtta års ålder. Så ni utgör inte undantaget i kyrkan. Till er önskar jag säga hur mycket Herren älskar er och litar på er. Och än mer vill jag säga er hur mycket han behöver er.

Ni kände hans kärlek åtminstone i någon grad när ni döptes. För en del år sedan förde jag en ung man, 20 år gammal, ner i dopets vatten. Min kamrat och jag hade undervisat honom om evangeliet. Han var den förste i sin släkt att höra budskapet om det återställda evangeliet. Han bad att få bli döpt. Andens vittnesbörd fick honom att vilja följa Frälsarens exempel, vilken döptes av Johannes Döparen fastän han var utan synd.

När jag tog upp den unge mannen ur dopets vatten, förvånade han mig genom att lägga armarna om min hals och viska i mitt öra, med tårar strömmande utefter kinderna: ”Jag är ren, jag är ren.” Samme unge man sade till mig, efter det att vi lagt händerna på hans huvud med melkisedekska prästadömets myndighet och förlänat honom den Helige Anden: ”När du sade de orden kände jag någonting som liknade eld gå genom min kropp från huvudet ända ner till fötterna.”

Din egen upplevelse var unik, men i någon mån kände du storheten i den välsignelse som kom till dig. Sedan dess har du känt verkligheten i de löften du mottog och de löften du själv gav. Du har känt den rening som kom genom dopet, tack vare Jesu Kristi försoning. Och du har känt förändringen i hjärtat då den Helige Anden blev din följeslagare. Dina önskningar har börjat förändras.

När någon berättar för mig att de omvänts till kyrkan frågar jag: ”Har någon mer i din släkt accepterat evangeliet?” När svaret är ”ja” följer så en glädjefylld beskrivning av det glädjande undret i en förälders, en brors eller systers eller farförälders liv. Det finns glädje i att veta att någon i släkten delar deras förmån och glädje. När svaret är ”nej, hittills är jag den enda medlemmen”, talar de nästan alltid om sina föräldrar. De säger kanske: ”Nej, inte än. Men vi försöker fortfarande.” Och man hör av tonfallet att de aldrig kommer att sluta försöka, aldrig någonsin.

Herren visste att du skulle ha sådana känslor när han tog dig ut ur världen för att ta emot de förbund som välsignar ditt liv. Han visste att du skulle känna en önskan att din släkt skulle få del av de välsignelser som du kände när du kom in i kyrkan. Dessutom visste han hur denna önskan skulle öka när du lärde känna glädjen i de löften han ger oss i heliga tempel. Där låter han dem av oss som gjort sig värdiga, ingå förbund med honom. Vi lovar att lyda hans bud. Och han lovar oss, om vi är trofasta, att vi ska få leva med honom i härlighet i familjer för evigt i den tillkommande världen.

I sin kärlek och godhet visste han att du skulle ha en önskan att för evigt vara bunden till dina föräldrar och deras föräldrar. Du kanske har haft en farfar som min, som alltid verkade värdesätta mina besök. Jag trodde jag var hans älsklingsbarnbarn tills mina kusiner berättade att de kände likadant. Han är borta nu. Alla mina far- och morföräldrar och deras förfäder har dött. Många av era förfäder dog utan att ha fått chansen att acceptera evangeliet och ta emot de välsignelser och löften som du har fått. Herren är rättvis och kärleksfull. Så han beredde en väg för dig och mig att få vårt hjärtas önskan, att erbjuda våra förfäder alla de välsignelser han erbjudit oss.

Planen för att göra detta möjligt har funnits på plats från begynnelsen. Herren gav löften till sina barn för länge sedan. Den allra sista boken i Gamla testamentet är profeten Malakis bok. Och de sista orden är ett vackert löfte och en sträng varning:

”Se, jag skall sända till er profeten Elia, innan HERRENS dag kommer, den stora och fruktansvärda.

Han skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, så att jag inte kommer och slår landet med tillspillogivning”1.

En del av de här orden är nödvändiga att förstå. Herrens stora och fruktansvärda dag är världens ände. Jehova, Messias, ska komma i härlighet. De ogudaktiga ska alla förgöras. Vi lever i de sista dagarna. Tiden kanske inte räcker till för oss att göra det vi lovat att göra.

Det är viktigt att veta varför Herren lovade att sända Elia. Elia var en stor profet med stor makt given av Gud. Han innehade den största makt Gud ger sina barn: han innehade beseglingsmakten, makten att binda på jorden och låta det vara bundet i himlen. Gud gav den till aposteln Petrus. Och Herren höll sitt löfte att sända Elia. Elia kom till profeten Joseph Smith den 3 april 1836, alldeles efter invigningen av templet i Kirtland, det första tempel som byggdes efter evangeliets återställelse. Joseph beskrev det heliga ögonblicket:

”[Vi] sågo … en annan stor och härlig syn, ty profeten Elia, som upptogs till himlen utan att smaka döden, stod framför oss och sade:

Se, tiden är kommen, om vilken Malaki talade, vittnande att han (Elia) skulle sändas, förrän Herrens stora och fruktansvärda dag kom

för att vända fädernas hjärtan till barnen och barnen till fäderna på det att icke hela jorden skulle hemsökas med förbannelse.

Därför hava denna utdelnings nycklar överlämnats i edra händer och härigenom kunnen I veta, att Herrens stora och fruktansvärda dag är nära, ja, står för dörren”2.

När du kom in i kyrkan kände du hjärtat vändas till släkten, både till dem som lever och dem som är i andevärlden. Herren gav en annan syn för att hjälpa dig veta vad du ska göra åt dessa känslor.

Efter Joseph Smith kallade Herren andra profeter att leda hans kyrka. En var Joseph F Smith. Han såg i en syn vad som hände i andevärlden när Frälsaren kom dit, mellan tiden för sin död och sin uppståndelse. 3 President Smith såg glädjen bland andarna när de fick veta att Frälsaren hade brutit dödens band och att de tack vare hans försoning kunde få uppstå. Och han såg Frälsaren organisera sina tjänare bland andarna till att predika hans evangelium för alla andar och erbjuda dem chansen att välja de förbund och de välsignelser som erbjuds dig och som du vill att dina förfäder ska få. Alla skulle få den möjligheten.

President Smith såg också de ledare som Frälsaren kallade att föra evangeliet till vår himmelske Faders barn i andevärlden. Han nämnde några av dem: Fader Adam, moder Eva, Noa, Abraham, Hesekiel, Elia, profeter vi känner från Mormons bok samt några från de sista dagarna, däribland Joseph Smith, Brigham Young, John Taylor och Wilford Woodruff. Tänk på dessa missionärers kraft att undervisa om evangeliet och beröra dina förfäders hjärtan. Det är inte förvånande att Wilford Woodruff sade medan han levde att han trodde att få, om ens några av de sista dagars heligas förfäder i andevärlden skulle välja att förkasta frälsningens budskap när de hörde det4.

Många av våra avlidna förfäder kommer att ha fått ett vittnesbörd om att missionärernas budskap är sant. När du fick det vittnesbördet kunde du be missionärerna att få bli döpt. Men de som är i andevärlden kan inte det. De förrättningar du värde- rar så högt erbjuds endast i denna värld. Någon i den här världen måste besöka ett heligt tempel och ta emot förrättningarna till förmån för personen i andevärlden. Det är därför vi har ansvaret att finna namnen på våra förfäder och se till att de genom oss erbjuds det de inte kan få där utan vår hjälp.

För mig vänder denna vetskap mitt hjärta inte bara till mina förfäder som väntar utan också till de missionärer som undervisar dem. Jag kommer att träffa dessa missionärer i andevärlden, och det gör du också. Tänk dig en profet stående där tillsammans med dem han älskat och undervisat, som är dina förfäder. Föreställ dig liksom jag ansiktet på en profet när du går fram till honom och dina förfäder som han omvänt men varken kunde döpa eller besegla som familj förrän du kom till deras räddning. Jag vet inte hur det går till på en sådan plats, men jag kan tänka mig armar om din hals och tårar av tacksamhet.

Om du kan tänka dig missionärens och din förfaders leende, tänkt då på Frälsaren när du möter honom. Du kommer att få uppleva det samtalet. Han betalade priset för dina och alla vår himmelske Faders andebarns synder. Han är Jehova. Han sände Elia. Han förlänade prästadömets makt att besegla och att välsigna, av fullkomlig kärlek. Och han har gett dig ett förtroende genom att låta dig höra evangeliet här i livet och ge dig möjlighet att acceptera plikten att erbjuda det till dem av dina förfäder som inte hade denna ovärderliga förmån. Tänk på den tacksamhet han känner mot dem som betalar priset i arbete och tro för att finna namnen på sina förfäder och som älskar dem och honom tillräckligt för att erbjuda dem evigt liv i familjer, den största av alla Guds gåvor. Han erbjöd ett obegränsat offer. Han älskar och uppskattar dem som betalade det pris de kunde för att låta sina förfäder välja detta erbjudande om evigt liv.

Eftersom ditt hjärta redan vänts till dem, kanske priset inte känns högt. Du börjar med att göra enkla saker. Skriv ner det du redan vet om din släkt. Du kan skriva namnen på dina föräldrar och deras föräldrar med födelse- eller döds- eller vigseldatum. När du kan bör du anteckna orter för händelserna. En del av det här kan du skriva ur minnet. Men du kan också fråga släktingar. De kanske till och med har en del papper på födslar, vigslar eller dödsfall. Ta kopior och organisera upp dem. Om du hör berättelser om deras liv, så skriv ner och spara dem. Det är inte bara namn du samlar. De du aldrig mött i livet blir vänner du älskar. Ditt hjärta binds till deras för evigt.

Du kan börja söka i de första generationerna bakåt i tiden. Därigenom identifierar du namn på många av dina förfäder som behöver hjälp. Någon i din egen församling eller gren i kyrkan har kallats att hjälpa dig förbereda dessa namn för templet. Där kan de erbjudas de förbund som för evigt befriar dem från deras andefängelse och sammanlänkar dem släktvis … din släkt … för evigt.

Dina möjligheter och de förpliktelser de skapar är märkliga i världshistorien. Det finns fler tempel över hela jorden än det någonsin funnits. Fler människor över hela jorden har känt Elias ande mana dem att nedteckna sina förfäders identiteter och fakta om deras liv. Det finns fler resurser för att söka rätt på dina förfäder än någonsin i världens historia. Herren har utgjutit kunskap om hur du får fram den informationen över hela världen genom teknik som för bara några år sedan hade tyckts vara rena underverket.

Med de här möjligheterna följer en större förpliktelse att motsvara Herrens förtroende. Där mycket givits, ska mycket utkrävas5. Sedan du funnit de första få generationerna blir vägen svårare. Priset blir högre. När du kommer längre tillbaka i tiden, blir uppteckningarna mindre fullständiga. Där andra i din släkt söker sina förfäder, kan du upptäcka att den förfader du funnit redan erbjudits templets alla välsignelser. Då har du ett svårt och viktigt beslut att fatta. Du frestas att sluta och lämna arbetet att leta åt andra som är duktigare, eller skjuter upp det till en annan tid i livet. Men du känner också en dragning i hjärtat att fortsätta med arbetet, hur svårt det än är.

När du beslutar dig, så minns att de namn som är så svåra att hitta är namn på verkliga personer, som du är tack skyldig för din existens i den här världen och som du kommer att möta igen i andevärlden. När du döptes, såg dina förfäder ner på dig med hopp. Kanske gladdes de, efter århundradens väntan, över att se en av sina efterkommande sluta förbund att finna dem och erbjuda dem friheten. När ni återförenas kommer du att i deras ögon se antingen tacksamhet eller besvikelse. Deras hjärtan är bundna till dig. Deras hopp är i dina händer. Du har mer än din egen styrka när du väljer att arbeta för att finna dem.

För några nätter sedan hade jag en dröm. Jag såg ett vitt papper med ett namn på som jag inte kände igen, och ett datum som jag bara delvis kunde läsa. Jag steg upp och gick till min familjs uppteckningar. Sista namnet på papperet är från en linje som kom in bland min mors förfäder för tre hundra år sedan på en ort som heter Eaton Bay. Någon är angelägen om ett slut på den långa väntan. Jag har ännu inte funnit den personen. Men jag har återigen fått bekräftat att en kärleksfull Gud sänder hjälp som svar på böner i detta heliga verk att återlösa våra släkter, vilket är hans verk och hans härlighet till vilket vi förpliktat oss. Jag vittnar härom i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Mal 4:5–6.

  2. L&F 110:13–16.

  3. Se L&F 138.

  4. Se ”Discourse by President Wilford Woodruff”, Millennial Star, 21 maj 1894, s 339–340.

  5. Se Luk 12:48.