2005
JESUS KRISTUS ER MIN FRELSER
Marts 2005


FÆLLESTID

JESUS KRISTUS ER MIN FRELSER

»For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv« (Joh 3:16).

Føler du nogensinde en fred, når du beder? Føler du dig taknemlig, når du tænker på dine velsignelser? Når du synger en primarysang, føler du dig så nær til vor himmelske Fader og Jesus Kristus? Disse åndelige følelser er begyndelsen til dit vidnesbyrd.

En vigtig del af et vidnesbyrd er at tro på, at Jesus Kristus spillede en central rolle i vor himmelske Faders plan for os. Han blev født af Maria. Han »gik frem i visdom og vækst« (Luk 2:52). Han blev døbt som et eksempel for os. Han oprettede sin kirke, kaldte tolv apostle og forkyndte evangeliet. Han helbredte de syge og opvækkede de døde. Og han led for vore synder, døde og opstod. Takket være Jesus Kristus skal vi alle opstå. Takket være ham kan vi omvende os og vende tilbage og leve sammen med ham og vor himmelske Fader igen.

Dit eget vidnesbyrd om Frelseren bliver styrket, når du hører mere om ham og læser profeternes vidnesbyrd. Du kan læse nogle af disse vidnesbyrd i skrifterne. Præsident Gordon B. Hinckley bar sit vidnesbyrd for børnene: »Jesus er min ven. Han er mit forbillede. Han er min lærer. Han er min heler. Han er min leder. Han er min Frelser og min Forløser. Han er min Gud og min Konge. Med taknemlighed og kærlighed bærer jeg vidnesbyrd om dette« ( »Mit vidnesbyrd«, Liahona, juli 2000, s. 85).

Skriftstedsleg

Mange profeter har set Jesus Kristus og er blevet undervist af ham. Skriftstederne på side L5 fortæller lidt af disse profeters beretninger. Slå skriftstedet op, så du kan se, hvem profeten er, og læs så resten af hans historie. Sæt profeterne sammen med de rigtige skriftsteder.

Forslag til fællestid

  1. 1. Bed tre eller fire voksne medlemmer om at forberede sig på at fremlægge en historie fra skrifterne om Jesu eksempel og fortælle, hvordan de har anvendt hans eksempel. Ved hjælp af billeder fra Evangelisk Kunst 240 (Jesus Kristus) og 212 (Bjergprædikenen) kan du lære børnene, at Jesus var et eksempel for os. Hæng billederne op. Forklar betydningen af ordet eksempel. Bed de voksne medlemmer om at fortælle deres historier. Giv børnene et fodaftryk klippet ud i papir. Lad dem tegne eller skrive, hvordan de kan følge Jesus. Anbring fodsporene i en sti, der fører hen til billederne af Kristus.

  2. 2. Gennemgå den tredje trosartikel. Forklar, at vi kan mindes forsoningen, når vi tager nadveren. Fortæl historien om den sidste nadver fra Matthæus 26:17-30. Læs eller fortæl beretningen om, hvordan Jesus gav nadveren til nephiterne (se 3 Nephi 18). Forklar, at når vi tager nadveren, lover vi »altid at ihukomme« Jesus. En måde at huske Jesus på under nadveren er ved at tænke på de historier, som vi kender om ham. Lad børnene sætte sig i en rundkreds. Læg flere billeder, der skildrer historier fra Jesu liv, med billedsiden nedad. Lad en bold eller lignende gå fra hånd til hånd i kredsen, mens pianisten spiller stille. Når musikken stopper, skal det barn, som sidder med bolden, vælge et billede. Barnet kan enten fortælle historien eller udpege andre børn, der kan hjælpe vedkommende med at fremføre historien som en lille sketch. Bliv ved, så længe tiden tillader. Vis forsiden til Tro på Gud-hæftet . Mind de ældre børn om, at når de husker at tage deres hæfte med i kirke, kan billederne af Jesus hjælpe dem med at huske på ham under nadveren og resten af ugen.