Generalkonferanse
Kraften i åndelig momentum
Generalkonferansen april 2022


Kraften i åndelig momentum

Jeg vil foreslå fem konkrete tiltak vi kan gjøre for å hjelpe oss å opprettholde positivt åndelig momentum.

Mine kjære brødre og søstre, jeg er glad i dere. Jeg setter stor pris på anledningen til å tale til dere i dag. Jeg ber daglig om at dere må bli beskyttet mot motstanderens voldsomme angrep og ha styrke til å gå fremover gjennom de utfordringer dere enn står overfor.

Noen prøvelser er svært private byrder som ingen andre kan se. Andre utspilles på verdensscenen. Den væpnede konflikten i Øst-Europa er en av disse. Jeg har vært i Ukraina og Russland mange ganger. Jeg elsker disse landene, menneskene og deres språk. Jeg gråter og ber for alle som er rammet av denne konflikten. Som en kirke gjør vi alt vi kan for å hjelpe dem som lider og strever for å overleve. Vi oppfordrer enhver til å fortsette å faste og be for alle dem som blir skadet av denne katastrofen. All krig er en grusom krenkelse av alt Herren Jesus Kristus står for og underviser.

Ingen av oss kan kontrollere nasjoner, eller andres handlinger, eller til og med medlemmer av vår egen familie. Men vi kan kontrollere oss selv. Min oppfordring i dag, kjære brødre og søstre, er å få slutt på konflikter som raser i deres hjerte, deres hjem og deres liv. Begrav alle tilbøyeligheter til å såre andre – enten disse tilbøyelighetene er et temperament, en skarp tunge eller bitterhet mot noen som har såret deg. Frelseren befalte oss å vende det andre kinnet til,1 å elske våre fiender og be for dem som forfølger oss.2

Det kan være smertelig vanskelig å gi slipp på sinne som føles så berettiget. Det kan virke umulig å tilgi dem hvis destruktive handlinger har skadet de uskyldige. Likevel formante Frelseren oss til å “[tilgi] alle mennesker”.3

Vi følger Fredsfyrsten. Nå, mer enn noensinne, trenger vi den fred bare han kan gi. Hvordan kan vi forvente at det skal finnes fred i verden når vi hver for oss ikke søker personlig fred og harmoni? Brødre og søstre, jeg vet at det jeg foreslår, ikke er lett. Men Jesu Kristi etterfølgere skulle sette eksempelet som hele verden kan følge. Jeg ber deg inntrengende om å gjøre alt du kan for å få slutt på personlige konflikter som for tiden raser i ditt hjerte og i ditt liv.

La meg understreke denne oppfordringen til handling ved å drøfte et konsept jeg nylig ble minnet på da jeg så en basketballkamp.

I denne kampen var første halvdel en jevn kamp, frem og tilbake. Så, i løpet av de siste fem sekundene av første halvdel, satte en guard på ett av lagene et vakkert trepoengsskudd. Med bare ett sekund igjen stjal lagkameraten hans den innkommende pasningen og scoret enda et mål i siste øyeblikk! Så dette laget gikk inn i garderoben med fire poengs ledelse, med en merkbar bølge av momentum. De klarte å bringe dette momentumet inn i andre halvdel og vinne kampen.

Momentum er et kraftfullt konsept. Vi har alle opplevd det i en eller annen form – for eksempel i et kjøretøy som øker hastigheten eller i en uoverensstemmelse som plutselig blir til en krangel.

Så jeg spør, hva kan tenne åndelig momentum? Vi har sett eksempler på både positivt og negativt momentum. Vi kjenner etterfølgere av Jesus Kristus som ble omvendt og vokste i sin tro. Men vi kjenner også til en gang forpliktede troende som falt fra. Momentum kan gå begge veier.

Vi har aldri hatt større behov for positivt åndelig momentum enn vi har nå, for å motvirke den hastighet som ondskap og tidens mørke tegn vokser med. Positivt åndelig momentum vil holde oss gående fremover midt i den frykt og usikkerhet som skapes av pandemier, tsunamier, vulkanutbrudd og væpnede fiendtligheter. Åndelig momentum kan hjelpe oss å motstå motstanderens nådeløse, ugudelige angrep og forpurre hans anstrengelser for å bryte ned vår personlige åndelige grunnvoll.

Mange handlinger kan tenne positivt åndelig momentum. Lydighet, kjærlighet, ydmykhet, tjeneste og takknemlighet4 er bare noen få.

I dag vil jeg foreslå fem konkrete tiltak vi kan gjøre for å hjelpe oss å opprettholde positivt åndelig momentum.

For det første: Kom deg på paktens sti og bli der.

For ikke lenge siden hadde jeg en livaktig drøm der jeg møtte en stor gruppe mennesker. De stilte meg mange spørsmål, det hyppigste var om paktens sti og hvorfor den er så viktig.

I drømmen forklarte jeg at vi går inn på paktens sti ved å bli døpt og inngå vår første pakt med Gud.5 Hver gang vi tar del i nadverden, lover vi igjen å påta oss Frelserens navn, minnes ham og å holde hans bud.6 Til gjengjeld forsikrer Gud oss om at vi alltid kan ha Herrens ånd hos oss.

Senere inngår vi ytterligere pakter i tempelet, hvor vi mottar enda større løfter. Ordinanser og pakter gir oss tilgang til guddommelig kraft. Paktens sti er den eneste veien som fører til opphøyelse og evig liv.

I drømmen min spurte en kvinne om hvordan en som har brutt sine pakter, kan komme seg tilbake på stien. Mitt svar på hennes spørsmål fører til mitt andre forslag:

Oppdag gleden ved daglig omvendelse.

Hvor viktig er omvendelse? Alma underviste at vi ikke skulle “forkynne noe annet enn omvendelse og tro på Herren”.7 Omvendelse kreves av enhver ansvarlig person som ønsker evig herlighet.8 Det finnes ingen unntak. I en åpenbaring til profeten Joseph Smith irettesatte Herren Kirkens tidlige ledere for ikke å ha undervist evangeliet til sine barn.9 Omvendelse er nøkkelen til fremgang. Ren tro holder oss i bevegelse fremover på paktens sti.

Vær så snill å ikke frykte eller utsette omvendelse. Satan fryder seg over din elendighet. Gjør kort prosess. Kast hans innflytelse ut av ditt liv! Begynn i dag å oppleve gleden ved å legge av deg det naturlige menneske.10 Frelseren elsker oss alltid, men spesielt når vi omvender oss. Han lovet at selv om “fjellene skal vike og haugene rokkes … [skal min] miskunnhet ikke vike fra deg”.11

Hvis du føler at du har kommet for langt bort fra paktens sti eller vært borte for lenge og ikke har noen måte å vende tilbake på, er det ganske enkelt ikke sant.12 Vær så snill å ta kontakt med din biskop eller grenspresident. Han er Herrens fullmektig og vil hjelpe deg å oppleve gleden og lindringen ved omvendelse.

Så en advarsel: Å vende tilbake til paktens sti betyr ikke at livet vil bli lett. Denne stien er strikt og vil til tider føles som en bratt stigning.13 Denne oppstigningen har imidlertid til hensikt å prøve og undervise oss, foredle vår natur og hjelpe oss å bli hellige. Det er den eneste stien som fører til opphøyelse. En profet14 beskrev “hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger. For se, de blir velsignet i alle ting, både timelig og åndelig, og hvis de holder trofast ut til enden, blir de mottatt i himmelen for å bo med Gud i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt.”15

Å gå på paktens sti, kombinert med daglig omvendelse, gir næring til positivt åndelig momentum.

Mitt tredje forslag: Lær om Gud og hvordan han arbeider.

En av våre største utfordringer i dag er å skille mellom Guds sannheter og Satans forfalskninger. Det er derfor Herren advarte oss om å: “Be alltid … så [vi] kan seire over Satan og … unnslippe Satans tjeneres hender som støtter hans verk”.16

Moses ga et eksempel på hvordan å skjelne mellom Gud og Satan. Da Satan kom og fristet Moses, oppdaget han bedraget fordi han nettopp hadde hatt et personlig møte med Gud. Moses skjønte raskt hvem Satan var og befalte ham å forlate ham.17 Da Satan ble værende, visste Moses hvordan han skulle påkalle Gud for å få mer hjelp. Moses mottok guddommelig styrke og irettesatte den onde igjen og sa: “Vik fra meg, Satan, for bare denne ene Gud … vil jeg tilbe.”18

Vi skulle følge dette eksempelet. Kast Satans innflytelse ut av ditt liv! Vær så snill, ikke følg ham ned til hans “elendighetens og … evige pines avgrunn”.19

Med skremmende hastighet kan et vitnesbyrd som ikke gis daglig næring “ved Guds gode ord”20 smuldre bort. Dermed er motgiften mot Satans bedrag klar: Vi trenger daglige opplevelser med tilbedelse av Herren og studium av hans evangelium. Jeg ber deg inntrengende om å la Gud råde i ditt liv. Gi ham en rimelig andel av din tid. Når du gjør det, legg merke til hva som skjer med ditt positive åndelige momentum.

Forslag nummer 4: Søk og forvent mirakler.

Moroni forsikret oss om at “Gud har ikke opphørt å være en Gud som gjør mirakler”.21 Hver bok med hellig skrift viser hvor villig Herren er til å gripe inn i livet til dem som tror på ham.22 Han delte Rødehavet for Moses, hjalp Nephi å hente messingplatene og gjenopprettet sin kirke gjennom profeten Joseph Smith. Hvert av disse miraklene tok tid, og det var kanskje ikke akkurat det disse personene opprinnelig ba Herren om.

På samme måte vil Herren velsigne deg med mirakler hvis du tror på ham, “uten å tvile”.23 Gjør det åndelige arbeidet som skal til for å søke mirakler. Spør Gud på bønnfylt vis om å hjelpe deg å utøve den slags tro. Jeg lover at du selv kan oppleve at Jesus Kristus “gir den trette kraft, og den som ingen krefter har, gir han stor styrke”.24 Få ting vil akselerere ditt åndelige momentum mer enn det å innse at Herren hjelper deg å flytte et fjell i ditt liv.

Forslag nummer 5: Få slutt på konflikter i livet ditt.

Jeg gjentar min oppfordring om å få slutt på konfliktene i ditt liv. Utøv den ydmykhet, det mot og den styrke som kreves både for å tilgi og søke tilgivelse. Frelseren har lovet at “dersom [vi] tilgir menneskene deres overtredelser, da skal også [vår] himmelske Fader tilgi [oss]”.25

To uker fra i dag feirer vi påske. I tidsrommet frem til da oppfordrer jeg deg til å få slutt på en personlig konflikt som har tynget deg. Kan det finnes en mer passende takknemlighetshandling til Jesus Kristus for hans forsoning? Hvis tilgivelse i dag virker umulig, be om kraft gjennom Jesu Kristi forsonende blod for å hjelpe deg. Når du gjør det, lover jeg personlig fred og en økning av åndelig momentum.

Da Frelseren sonet for hele menneskeheten, åpnet han en måte slik at de som følger ham, kan få tilgang til hans helbredende, styrkende og forløsende kraft. Disse åndelige privilegiene er tilgjengelige for alle som ønsker å høre ham og følge ham.

Mine kjære brødre og søstre, med alle mitt hjertes bønner ber jeg dere innstendig om å komme dere på paktens sti og bli der. Opplev gleden ved daglig omvendelse. Mitt tredje forslag: Lær om Gud og hvordan han arbeider. Søk og forvent mirakler. Streb etter å få slutt på konflikter i livet deres.

Når dere handler ifølge disse forslagene, lover jeg dere evnen til å gå videre på paktens sti med økt momentum, til tross for hvilke hindringer dere enn står overfor. Og jeg lover dere større styrke til å motstå fristelse, mer fred i sinnet, frihet fra frykt og større enhet i deres familie.

Gud lever! Jesus er Kristus! Han lever! Han elsker oss og vil hjelpe oss. Dette vitner jeg om i vår Forløser Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Se 3 Nephi 12:39.

  2. Se 3 Nephi 12:44.

  3. Lære og pakter 64:10; se også vers 9.

  4. Som apostelen Paulus sa: “Takk for alt!” (1 Tessalonikerbrev 5:18). En av de sikreste motgiftene mot fortvilelse, motløshet og åndelig sløvhet er takknemlighet. Hva er noe av det vi kan takke Gud for? Takk ham for jordens skjønnhet, for evangeliets gjengivelse og for de utallige måtene han og hans Sønn gjør sin kraft tilgjengelig for oss her på jorden. Takk ham for Skriftene, for engler som svarer på våre bønner til Gud om hjelp, for åpenbaring og for evige familier. Og mest av alt, takk Gud for gaven som hans Sønn og Jesu Kristi forsoning er, som gjør det mulig for oss å utføre den misjon vi har blitt sendt til jorden for.

  5. For å forstå paktens sti er det viktig å forstå at en pakt innebærer en toveis forpliktelse mellom Gud og et av hans barn. I en pakt fastsetter Gud betingelsene, og vi godtar disse betingelsene. Til gjengjeld gir Gud oss løfter. Mange pakter ledsages av ytre tegn – eller hellige ordinanser – der vi deltar med vitner tilstede. Dåp er for eksempel et tegn til Herren på at vedkommende som blir døpt, har inngått en pakt om å holde Guds bud.

  6. Se Moroni 4:3; 5:2; Lære og pakter 20:77, 79.

  7. Mosiah 18:20.

  8. Se Moses 6:50, 57.

  9. Se Lære og pakter 93:40–48.

  10. Se Mosiah 3:19.

  11. Jesaja 54:10; uthevelse tilføyd; se også 3 Nephi 22:10. Vennlighet er oversatt fra det hebraiske ordet hesed, et mektig ord med dyp betydning som omfatter vennlighet, barmhjertighet, paktskjærlighet og mer.

  12. Det er mulig å gi vederlag for noen synder, men ikke andre. Hvis en person misbruker eller utøver vold mot en annen, eller hvis man tar en annens liv, kan man ikke gi fullstendig vederlag. Synderen i slike tilfeller kan bare gjøre så mye, og en stor saldo står igjen. På grunn av Herrens villighet til å tilgi en utestående saldo, kan vi komme til ham uansett hvor langt bort vi har kommet. Når vi oppriktig omvender oss, vil han tilgi oss. Enhver saldo vi skylder som mellomlegg mellom våre synder og vår evne til å gi fullt vederlag, kan bare betales ved å anvende Jesu Kristi forsoning, som kan gi en barmhjertighetens gave. Hans villighet til å tilgi vår utestående saldo er en uvurderlig gave.

  13. Se 2 Nephi 31:18–20.

  14. Den nephittiske profeten kong Benjamin.

  15. Mosiah 2:41.

  16. Lære og pakter 10:5; uthevelse tilføyd.

  17. Se Moses 1:16; se også vers 1–20.

  18. Moses 1:20.

  19. Helaman 5:12.

  20. Moroni 6:4.

  21. Mormon 9:15; se også vers 19.

  22. Apostelen Johannes erklærte at han nedtegnet Frelserens mirakler slik at “[vi] skal tro at Jesus er Messias” (Johannes 20:31).

  23. Mormon 9:21.

  24. Jesaja 40:29.

  25. Matteus 6:14.