Algemene conferentie
Denk aan uw lijdende heiligen, o onze God
Algemene oktoberconferentie 2021


Denk aan uw lijdende heiligen, o onze God

Als u zich aan uw verbonden houdt, ontsluit u de macht van het zoenoffer van Jezus Christus, dat u in uw lijden kracht en zelfs vreugde geeft.

Het geluksplan van onze hemelse Vader omvat een sterfelijk stadium waarin al zijn kinderen beproevingen en bezoekingen meemaken.1 Vijf jaar geleden kreeg ik te horen dat ik kanker had. Ik heb de lichamelijke pijn van operaties, bestralingstherapie en de bijwerkingen van medicijnen gevoeld, en voel die nog steeds. Ik heb emotionele worstelingen doorgemaakt in kwellende slapeloze nachten. Medische statistieken geven aan dat ik dit sterfelijk leven waarschijnlijk eerder dan verwacht zal verlaten. En dan laat ik een gezin achter dat heel veel voor me betekent.

Waar u zich ook bevindt, lichamelijk of emotioneel lijden door verscheidene beproevingen en sterfelijke zwakheden was, is nu, of wordt ooit, een onderdeel van uw leven.

Lichamelijk lijden kan ontstaan door het natuurlijke verouderingsproces, onverwachte ziekten en ongelukken; honger of dakloosheid; of mishandeling, geweld en oorlog.

Emotioneel lijden kan voortkomen uit angst of depressie; het verraad van een huwelijkspartner, een ouder of vertrouwde leider; werkloosheid of financiële tegenslagen; een onrechtvaardig oordeel geveld door anderen; de keuzen van vrienden, kinderen of andere familieleden; mishandeling en misbruik in zijn vele vormen; onvervulde dromen van een huwelijk of kinderen; de ziekte of dood van dierbaren; of zo veel andere oorzaken.

Hoe kunt u het unieke en soms slopende lijden doorstaan dat ieder van ons doormaakt?

Gelukkig vinden we in het evangelie van Jezus Christus hoop, en die kan ook deel van uw leven uitmaken. Vandaag bespreek ik vier beginselen van hoop uit de Schriften, leringen van profeten, veel bedieningsbezoeken, en mijn eigen gezondheidsproblemen. Deze beginselen zijn niet alleen breed toepasbaar, maar ook uiterst persoonlijk.

Allereerst betekent lijden niet dat God niet tevreden is met uw leven. Tweeduizend jaar geleden zagen Jezus’ discipelen een blinde man bij de tempel en vroegen: ‘Rabbi, wie heeft er gezondigd, hij of zijn ouders, dat hij blind geboren zou worden?’

Zijn discipelen namen onterecht aan, net als veel mensen in deze tijd, dat alle ontbering en lijden het gevolg van zonde zijn. Maar de Heiland antwoordde: ‘Hij heeft niet gezondigd en zijn ouders ook niet, maar dit is gebeurd, opdat de werken van God in hem geopenbaard zouden worden.’2

Het is Gods werk om onze onsterfelijkheid en ons eeuwig leven tot stand te brengen.3 Maar hoe kunnen beproevingen en lijden – met name lijden dat we ondergaan omdat iemand anders zijn keuzevrijheid op zondige wijze gebruikt4 – uiteindelijk Gods werk bespoedigen?

De Heer heeft tegen zijn verbondsvolk gezegd: ‘Zie, Ik heb u gelouterd […]; Ik heb u beproefd in de smeltkroes van ellende.’5 Wat de oorzaak van uw lijden ook mag zijn, uw liefdevolle hemelse Vader kan er uw ziel mee zuiveren.6 Gezuiverde zielen kunnen andermans lasten met ware empathie en medeleven dragen.7 Gezuiverde zielen die ‘uit de grote verdrukking komen’ zijn bereid om vreugdevol voor altijd in Gods aanwezigheid te leven, en ‘God zal alle tranen van hun ogen afwissen’.8

Ten tweede is onze hemelse Vader volledig op de hoogte van uw lijden. Als we beproevingen doormaken, kunnen we ten onrechte denken dat God ver weg is, en dat het Hem niet kan schelen dat we lijden. Zelfs de profeet Joseph Smith uitte dat gevoel toen hij een dieptepunt had bereikt. Toen Joseph in Liberty gevangen zat, terwijl duizenden heiligen uit hun woning werden verdreven, probeerde hij er in gebed wijs uit te worden: ‘O God, waar bent U? En waar is de tent die uw schuilplaats bedekt?’ Hij besloot met deze smeekbede: ‘Denk aan uw lijdende heiligen, o onze God.’9

Het antwoord van de Heer was een geruststelling voor Joseph en voor allen die lijden:

‘Mijn zoon, vrede zij uw ziel; uw tegenspoed en uw ellende zullen slechts van korte duur zijn;

‘en dan, indien u het goed doorstaat, zal God u ten hemel verhogen; u zult over al uw vijanden zegevieren.’10

Veel lijdende heiligen hebben mij verteld hoe het was om in hun beproevingen Gods liefde te voelen. Ik herinner me nog heel goed hoe het in mijn strijd tegen de kanker was toen de artsen nog niet de oorzaak van mijn hevige pijn hadden gevonden. Ik zat met mijn vrouw aan het middagmaal en wilde de gebruikelijke zegen over het eten uitspreken. In plaats daarvan kon ik alleen maar huilen: ‘Hemelse Vader, help me alstublieft. Ik ben zo ziek.’ De daaropvolgende twintig tot dertig seconden werd ik omgeven door zijn liefde. Ik kreeg geen reden voor mijn ziekte, geen indicatie van de uiteindelijke uitkomst, en geen verlichting van de pijn. Ik voelde alleen zijn zuivere liefde, en dat was en is genoeg.

Ik getuig dat onze hemelse Vader, die er zelfs nota van neemt als er een musje valt, van uw lijden afweet.11

Ten derde biedt Jezus Christus u zijn instaatstellende kracht waarmee u uw lijden goed kunt doorstaan. Die instaatstellende kracht wordt door zijn verzoening mogelijk gemaakt.12 Ik ben bang dat veel kerkleden denken dat ze hun lijden zelf wel kunnen doorstaan als ze gewoon wat flinker zijn. Dat is echter heel moeilijk. De kracht die u eventjes kunt opbrengen, is niet te vergelijken met de oneindige bron van kracht waarmee de Heiland uw ziel versterkt.13

In het Boek van Mormon staat dat Jezus Christus onze pijnen, ziekten en zwakheden ‘op Zich zal nemen’ zodat Hij ons kan steunen.14 Hoe kunt u een beroep doen op de kracht die Jezus Christus u biedt om u in uw lijden te steunen en te sterken? De manier om dat te doen, is een goede band met de Heiland ontwikkelen door u aan de verbonden te houden die u met Hem hebt gesloten. Wij sluiten die verbonden als we priesterschapsverordeningen ontvangen.15

Het volk van Alma ging het verbond van de doop aan. Later leden zij in slavernij, en was het ze verboden om in het openbaar te aanbidden of zelfs hardop te bidden. Toch hielden ze zich zo goed mogelijk aan hun verbonden door de Heer stilletjes in hun hart aan te roepen. Als gevolg daarvan kregen ze goddelijke kracht. ‘De Heer versterkte hen, zodat zij hun lasten met gemak konden dragen.’16

In onze tijd moedigt de Heer ons aan: ‘Vertrouw op Mij bij iedere gedachte; twijfel niet, vrees niet.’17 Als we ons avondmaalsverbond naleven om Hem altijd indachtig te zijn, belooft Hij dat zijn Geest altijd bij ons zal zijn. De Geest geeft ons de kracht om beproevingen te doorstaan en te doen wat we onmogelijk alleen kunnen. De Geest kan ons genezen, hoewel president James E. Faust heeft gezegd: ‘Die genezing kan ten dele in een andere wereld plaatsvinden.’18

Wij worden ook gezegend door tempelverbonden en -verordeningen waarin ‘de macht der goddelijkheid kenbaar’ is.19 Ik bezocht een vrouw die in een vreselijk ongeluk haar tienerdochter had verloren, waarna ze haar man aan kanker verloor. Ik vroeg hoe ze dergelijke verliezen en lijden kon verduren. Ze antwoordde dat ze kracht ontleende aan de geestelijke verzekeringen van een eeuwig gezin die ze tijdens regelmatige aanbidding in de tempel had ontvangen. Zoals beloofd hadden de verordeningen van het huis des Heren haar met Gods macht gewapend.20

Ten vierde, kies ervoor om dagelijks vreugde op te doen. Zij die lijden, menen vaak dat de nacht maar door blijft gaan en dat het daglicht nooit komt. U mag gerust huilen.21 Maar als u een duistere nacht vol lijden meemaakt, en u ervoor kiest om te geloven, kunt u ontwaken op een heldere ochtend van vreugde.22

Ik bezocht bijvoorbeeld een jonge moeder die voor kanker werd behandeld. Ze zat ondanks de pijn en haar kale hoofd breed te glimlachen. Ik ontmoette een echtpaar van middelbare leeftijd dat zelf geen kinderen kon krijgen maar in de jeugdleiding diende. Ik bezocht een lieve vrouw – een jonge grootmoeder, moeder en echtgenote – die binnen enkele dagen zou heengaan. Maar tussen de tranen van de familie door was er ook gelach en werden er fijne herinneringen opgehaald.

Deze lijdende heiligen zijn een voorbeeld van wat president Russell M. Nelson heeft gezegd:

‘De vreugde die we voelen, heeft weinig te maken met onze omstandigheden in het leven, en alles met waar we ons in het leven op richten.

‘Als ons leven gericht is op Gods heilsplan […] en Jezus Christus en zijn evangelie, kunnen we vreugde voelen ongeacht wat er in ons leven gebeurt – of niet gebeurt.’23

Ik getuig24 dat onze hemelse Vader Zich zijn lijdende heiligen herinnert, dat Hij u liefheeft, en dat Hij volledig van u op de hoogte is. Onze Heiland weet hoe u zich voelt. ‘Waarlijk, Hij heeft ons leed op Zich genomen en onze smarten gedragen.’25 Ik weet – als dagelijkse ontvanger26 – dat u die lijdt door naleving van uw verbonden de macht van het zoenoffer van Jezus Christus ontsluit, waardoor u kracht en zelfs vreugde ontvangt.

Voor allen die lijden, bid ik: ‘God geve u […] dat uw lasten licht zullen zijn door de vreugde in zijn Zoon.’27 In de naam van Jezus Christus. Amen.