Algemene conferentie
Een volgeling van Christus zijn
Algemene oktoberconferentie 2021


Een volgeling van Christus zijn

Om een volgeling van Christus te zijn, streven wij ernaar onze daden, gedrag en levenswijze in overeenstemming te brengen met die van de Heiland.

Bij mijn persoonlijke Schriftstudie was ik onder de indruk van de bekering van Saulus van Tarsus, die later Paulus werd, zoals beschreven staat in de Bijbel.

Paulus vervolgde actief christenen en de kerk. Maar door de hemelse macht en de verzoening van Jezus Christus werd hij volledig veranderd, en werd hij een van de grote dienstknechten van God. Zijn grote voorbeeld was de Heiland Jezus Christus.

In een van Paulus’ leringen aan de Korinthiërs moedigde hij ze aan om hem te volgen, zoals Hij een volgeling van Christus was (zie 1 Korinthe 11:1). Deze oprechte en krachtige aanmoediging die Paulus in zijn tijd deed, geldt nog steeds: om een volgeling van Christus te zijn.

Ik overdacht wat het betekent om een volgeling van Christus te worden. En nog belangrijker was dat ik me begon af te vragen: hoe kan ik zijn voorbeeld volgen?

Om een volgeling van Christus te zijn, streven wij ernaar onze daden, gedrag en levenswijze in overeenstemming te brengen met die van de Heiland. Het betekent dat we deugden verkrijgen. Het betekent dat we een waar discipel van Jezus Christus zijn.

Ik heb enkele aspecten van het leven van de Heiland bestudeerd, en heb voor mijn toespraak vier van zijn eigenschappen genoteerd die ik probeer te ontwikkelen. Ik zal ze voor u uiteenzetten.

De eerste eigenschap van de Heiland is nederigheid. Jezus Christus was al vanaf het voorsterfelijk leven erg nederig. Bij de raadsvergadering in de hemel erkende Hij Gods wil en liet die de overhand krijgen in het heilsplan voor de mensheid. Hij zei: ‘Vader, uw wil geschiede en de heerlijkheid zij de uwe voor eeuwig’ (Mozes 4:2).

We weten dat Jezus Christus anderen leerde om nederig te zijn, en dat Hij Zich verootmoedigde om zijn Vader te verheerlijken.

Laten we een nederig leven leiden, want dat brengt vrede (zie Leer en Verbonden 19:23). Nederigheid gaat aan heerlijkheid vooraf, waarna we Gods gunst genieten: ‘Wees met nederigheid bekleed, want God keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (1 Petrus 5:5). Nederigheid leidt tot een zacht antwoord. En is de bron van een rechtschapen karakter.

Ouderling Dale G. Renlund heeft gezegd:

‘Wie ootmoedig met God wandelen, bedenken wat onze hemelse Vader en Jezus Christus voor hen hebben gedaan.’

‘We gaan eerbaar met God om door ootmoedig met Hem te wandelen.’ (‘Recht doen, goedertierenheid liefhebben en ootmoedig met God wandelen’, Liahona, november 2020, 111, 109.)

De tweede eigenschap van de Heiland is moed. Als ik denk aan Jezus Christus toen Hij 12 jaar was, dat hij tussen de wetgeleerden in Gods tempel zat en ze in de zaken van God onderwees, merk ik dat Hij al jong een zekere moed had. Hoewel de meesten zouden verwachten dat de jongen door de wetgeleerden werd onderricht, was Hij hen aan het onderwijzen: ‘Zij hoorden naar Hem en stelden Hem vragen’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Lukas 2:46).

Wij vervulden van 2016 tot en met 2019 een voltijdzending in het zendingsgebied Mbuji-Mayi (Democratische Republiek Congo). Van de ene naar de andere zone reizen vindt in dat zendingsgebied over de weg plaats. Er is in dat gebied een fenomeen ontstaan waarbij met messen gewapende bandieten de weg op rennen en reizigers lastigvallen.

Vijf zendelingen die wegens een overplaatsing van de ene naar de andere zone reisden, werden slachtoffer van een van deze incidenten. Omdat wij zelf al een paar keer zoiets hadden meegemaakt, begonnen we te vrezen voor ons aller leven en onze veiligheid, en aarzelden we om over deze wegen te reizen voor onze bezoeken aan de zendelingen en om zoneconferenties te houden. We wisten niet hoelang die situatie zou duren. Ik stelde een verslag op voor het gebiedspresidium en sprak onze angst voor het reizen uit, omdat wegtransport de enige manier was om onze zendelingen te bereiken.

Ouderling Kevin Hamilton, die president van het gebied Afrika-Zuidoost was, schreef terug: ‘Mijn raad is om te doen wat u kunt. Wees verstandig en bid erover. Breng uzelf of uw zendelingen niet willens en wetens in gevaar, maar ga tevens voorwaarts in geloof. “Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid” (2 Timotheüs 1:7).’

Deze aansporing gaf ons kracht, en stelde ons in staat om vol moed tot het eind van onze zending te blijven reizen en dienen, want wij kregen door die Schrifttekst leiding van onze Vader in de hemel.

In hedendaagse Schriftuur lezen we de geïnspireerde woorden van de profeet Joseph Smith met deze aanmoediging van de Heer aan ons: ‘Broeders, zullen wij niet voorwaarts gaan in zo’n groot werk? Ga voorwaarts en niet achterwaarts! Houd moed, broeders; en op, op naar de overwinning!’ (Leer en Verbonden 128:22.)

Laten we de moed hebben om het goede te doen, ook als dat niet populair is: de moed om ons geloof te verdedigen, en in geloof te handelen. Laten we de moed hebben om ons dagelijks te bekeren, de moed om Gods wil te aanvaarden en zijn geboden te onderhouden. Laten we de moed hebben om rechtschapen te leven en te doen wat er in onze taken en functies van ons wordt verwacht.

De derde eigenschap van de Heiland is vergeving. De Heiland verhinderde tijdens zijn aardse bediening de steniging van een overspelige vrouw. Hij droeg haar op: ‘Ga heen en zondig niet meer’ (Johannes 8:11). Hierdoor kreeg ze een zetje om zich te bekeren en uiteindelijk vergeving te ontvangen, want er staat in de Schriften dat de vrouw van dat moment af aan God verheerlijkte en in zijn naam geloofde. (Zie Joseph Smith Translation, John 8:11 [in John 8:11, voetnoot c].)

Onze geliefde president Russell M. Nelson sprak in december 2018 tijdens een kerstdevotional over de vier geschenken die we van de Heiland hebben gekregen. Hij zei dat een daarvan het vermogen is dat de Heiland ons biedt om te vergeven.

‘Door zijn oneindige verzoening kunt u vergeven wie u hebben gekwetst en mogelijk nooit zullen erkennen dat ze u wreed hebben behandeld.

‘Als iemand ons oprecht en nederig om vergeving vraagt, is het vaak makkelijk om te vergeven. Maar de Heiland zal u de kracht geven om iedereen te vergeven die u op wat voor manier dan ook verkeerd heeft behandeld.’ (‘Vier geschenken die Jezus Christus u aanbiedt’ [kerstdevotional met het Eerste Presidium, 2 december 2018], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.)

Laten we elkaar oprecht vergeven om de vergeving van onze Vader te krijgen. Vergeving maakt ons vrij, en maakt ons waardig om op zondag aan het avondmaal deel te nemen. Vergeving is van ons vereist als we ware discipelen van Jezus Christus willen zijn.

De vierde eigenschap van de Heiland is offerande. Dit maakt deel uit van het evangelie van Jezus Christus. De Heiland heeft voor ons het grootste offer gebracht, namelijk zijn leven, zodat wij verlost zouden worden. Hij voelde hoe pijnlijk opoffering is en vroeg zijn Vader om de beker weg te nemen, maar Hij volbracht zijn eeuwige offer. Dat is de verzoening van Jezus Christus.

President M. Russell Ballard heeft gezegd: ‘Offervaardigheid is een uiting van zuivere liefde. De mate van onze liefde voor de Heer, voor het evangelie en voor onze medemens kan worden afgemeten aan onze bereidheid om voor hen te offeren.’ (‘De zegeningen van offervaardigheid’, De Ster, juli 1992, 71.)

We kunnen onze tijd opofferen om onze bediening te doen, anderen te dienen, goed te doen, familiegeschiedenis te doen, en onze kerkroeping groot te maken.

We kunnen geld geven door tiende, vastengaven en andere bijdragen te betalen voor de opbouw van Gods koninkrijk op aarde. We moeten ons opofferingen getroosten om onze verbonden met de Heiland na te leven.

Het is mijn gebed dat wij door Jezus Christus te volgen en gebruik te maken van de zegeningen van zijn verzoening steeds nederiger zullen worden, steeds moediger, steeds vergevensgezinder, en dat we meer voor zijn koninkrijk zullen opofferen.

Ik getuig dat onze hemelse Vader leeft en dat Hij ieder van ons kent, dat Jezus de Christus is, en dat president Nelson momenteel Gods profeet is. Ik getuig dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen Gods koninkrijk op aarde is, en dat het Boek van Mormon waar is. In de naam van Jezus Christus, onze Verlosser. Amen.