Algemene conferentie
Houd uw licht omhoog
Algemene oktoberconferentie 2021


Houd uw licht omhoog

Mijn opdracht aan u is eenvoudig: deel het evangelie met anderen. Wees uzelf en houd het licht omhoog.

Enkele jaren geleden zat ik op een vlucht naar Peru naast een zelfbenoemde atheïst. Hij vroeg me waarom ik in God geloof. Er volgde een fijn gesprek. Ik zei dat ik in God geloofde omdat Joseph Smith Hem zag – en daar voegde ik aan toe dat ik mijn kennis van God ook door persoonlijke, onmiskenbare geestelijke ervaringen heb opgedaan. Ik vertelde over mijn geloof dat ‘alle dingen erop [wijzen] dat er een God is’.1 Ik vroeg hem hoe de aarde – deze oase van leven in het vacuüm van de ruimte – naar zijn idee ontstaan is. Hij antwoordde dat het door de onnoemelijke eeuwen heen ‘bij toeval’ had kunnen gebeuren. Toen ik uitlegde hoe onwaarschijnlijk het is dat ‘toeval’ zo’n schoonheid en orde teweeg kan brengen, was hij even stil. Toen gaf hij sportief toe: ‘Daar kan ik niets tegen inbrengen.’ Ik vroeg of hij het Boek van Mormon wilde lezen. Dat wilde hij wel, dus stuurde ik hem een exemplaar toe.

Jaren later raakte ik bevriend met iemand op een luchthaven in Lagos (Nigeria). We raakten aan de praat terwijl hij mijn paspoort controleerde. Ik vroeg hem naar zijn geloofsovertuiging, waarna hij over zijn sterke geloof in God vertelde. Ik sprak over de vreugde en dynamiek van het herstelde evangelie van Jezus Christus, en vroeg of hij meer van de zendelingen wilde horen. Hij zei ja, volgde de lessen en liet zich dopen. Toen ik een jaar of twee later door de luchthaven van Liberia liep, hoorde ik iemand mijn naam roepen. Ik keek om en zag diezelfde jonge man met een brede glimlach naar me toekomen. We omhelsden elkaar blij. Hij vertelde dat hij actief was in de kerk en samen met de zendelingen zijn vriendin onderwees.

Ik weet niet of mijn atheïstische vriend het Boek van Mormon ooit gelezen heeft of lid van de kerk is geworden. Mijn andere vriend wel. Voor beiden was mijn taak,2 mijn kans, hetzelfde: het evangelielicht omhooghouden – beiden op een normale, natuurlijke manier liefhebben, iets met ze delen en ze uitnodigen.3

Broeders en zusters, ik heb de geweldige zegeningen van het evangelie delen zelf ondervonden. Dit zijn er een paar:

Het evangelie delen, schenkt vreugde en hoop

U en ik weten dat we als kinderen bij onze hemelse Ouders leefden voordat we naar deze aarde kwamen.4 De aarde is geschapen om ieder de kans te geven een lichaam te krijgen, ervaring op te doen, te leren en te groeien zodat we het eeuwige leven – Gods leven – kunnen ontvangen.5 Onze hemelse Vader wist dat we op aarde zouden lijden en zondigen, daarom zond Hij zijn Zoon. Dankzij zijn onvergelijkbare leven6 en oneindige zoenoffer7 kunnen wij vergeven, genezen en gezond worden.8

Kennis van deze leer verandert ons! Als iemand het heerlijke doel van het leven leert kennen, begrijpt dat Christus vergeving en hulp schenkt aan hen die Hem volgen, en ervoor kiest om Christus in de wateren van de doop te volgen, dan verandert zijn of haar leven ten goede – zelfs als de levensomstandigheden niet veranderen.

Een stralend gelukkige zuster die ik in Onitsha (Nigeria) heb ontmoet, zei nadat ze de waarheid had leren kennen en zich had laten dopen: ‘Alles is in orde met mij. Ik ben gelukkig. Het lijkt wel of ik in de hemel ben.’9 Het evangelie met anderen delen, biedt zowel gever als ontvanger vreugde en hoop voor de ziel. Echt, ‘hoe groot zal dan uw vreugde zijn’10 wanneer u het evangelie uitdraagt! Het evangelie delen, leidt tot een opeenstapeling van vreugde en hoop.11

Het evangelie delen, brengt Gods macht in ons leven

Bij de doop is ieder van ons een eeuwig verbond12 met God aangegaan om ‘Hem [te] dienen en zijn geboden [te] onderhouden,13 wat onder meer inhoudt dat we bereid zijn om ‘te allen tijde en in alle dingen en op alle plaatsen’ als getuige van Hem op te treden.14 Als we ‘in Hem blijven’ door dit verbond na te komen, vloeit de verkwikkende, schragende, heiligende macht der goddelijkheid van Christus in ons leven, zoals een rank voeding van de wijnstok ontvangt.15

Het evangelie delen, beschermt ons tegen verleiding

De Heer gebiedt:

‘Houd uw licht omhoog, opdat het voor de wereld zal schijnen. Zie, Ik ben het licht dat u omhoog zult houden – dat wat u Mij hebt zien doen. […]

‘Ik heb u geboden tot Mij te komen, opdat u zult voelen en zien; zo zult u ook ten opzichte van de wereld doen; en wie dit gebod overtreedt, laat zich in verzoeking leiden.’16

Als we ervoor kiezen om het evangelielicht niet omhoog te houden, komen we in schemerig gebied terecht, waar we vatbaar zijn voor verleiding. Het omgekeerde is gelukkig ook waar: als we ervoor kiezen om het evangelielicht omhoog te houden, krijgen we meer van dat licht en de bescherming die het tegen verleiding biedt. Wat een geweldige zegen in de huidige wereld!

Het evangelie delen, schenkt genezing

Zuster Tiffany Myloan nam de uitnodiging aan om de zendelingen te helpen, hoewel ze het zelf heel moeilijk had en met vragen over haar geloof zat. Ze vertelde me onlangs dat ze door haar hulp aan de zendelingen haar geloof en haar gevoel van welzijn heeft kunnen hernieuwen. Ze zei: ‘Zendingswerk is zo heilzaam.’17

Vreugde. Hoop. Schragende kracht van God. Bescherming tegen verleiding. Genezing. Dit alles – en nog veel meer (waaronder vergeving van zonden)18 – daalt als zegeningen uit de hemel op ons neer als we het evangelie met anderen delen.

Onze grote kans

Broeders en zusters, ‘er zijn er nog velen […] onder alle sekten, genootschappen en gezindten, […] die alleen van de waarheid worden afgehouden omdat zij niet weten waar die te vinden is.’19 Het is meer dan ooit nodig dat we ons licht omhooghouden. En toegang krijgen tot de waarheid is nog nooit zo makkelijk geweest.

Jimmy Ton, die als boeddhist is opgegroeid, was onder de indruk van een gezin dat op YouTube een inkijkje in hun leven gaf. Toen hij erachter kwam dat ze lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen waren, verdiepte hij zich online in het evangelie. Hij las het Boek van Mormon via de app en liet zich dopen nadat hij tijdens zijn studie met de zendelingen had gesproken.20 Ouderling Ton is nu zelf voltijdzendeling.

Hij en zijn medezendelingen over de hele wereld zijn het bataljon van de Heer, zoals onze profeet het noemt.21 Deze zendelingen gaan tegen de trend van de wereld in: hoewel uit onderzoeken blijkt dat Generatie Z zich van God afkeert,22 brengen onze dappere jonge23 ouderlingen en zusters mensen tot God. En steeds meer kerkleden dragen het evangelie in samenwerking met de zendelingen uit. Zij brengen zo steeds meer vrienden tot Christus en zijn kerk.

Onze heiligen der laatste dagen in Liberia hebben 507 vrienden naar de wateren van de doop geleid in de tien maanden dat er geen voltijdzendelingen in hun land waren. Toen een van onze geweldige ringpresidenten in Liberia hoorde dat de voltijdzendelingen misschien terugkwamen, zei hij: ‘Mooi zo, dan kunnen ze ons met ons werk helpen.’

Dat klopt inderdaad: de vergadering van Israël – het grootste werk op aarde24is onze verbondstaak. En dit is onze tijd! Mijn opdracht aan u is eenvoudig: deel het evangelie met anderen. Wees uzelf en houd het licht omhoog. Bid om hemelse hulp en geef gehoor aan geestelijke ingevingen. Vertel op normale en natuurlijke wijze over uw leven; nodig mensen uit om te komen kijken, te komen helpen, en te blijven komen.25 En verheug u dan als uw dierbaren en u de beloofde zegeningen ontvangen.

Ik weet dat deze blijde boodschap in Christus aan de zachtmoedigen wordt gebracht; de gebrokenen van hart in Christus verbonden worden; voor de gevangenen in Christus vrijlating wordt uitgeroepen; en dat de treurenden in Christus, alleen in Christus, sieraad in plaats van as gegeven zal worden.26 Vandaar de grote noodzaak om deze dingen aan iedereen bekend te maken!27

Ik getuig dat Jezus Christus de Bron en Voleinder van ons geloof is.28 Hij voleindigt, Hij voltooit, onze geloofsoefening – hoe onvolmaakt ook – als we het evangelielicht omhooghouden. Hij zal wonderen voor ons verrichten en voor allen die Hij vergadert, want Hij is een God van wonderen.29 In de wonderbare naam van Jezus Christus. Amen.