Algemene conferentie
Een huis van orde en volgorde
Algemene oktoberconferentie 2021


Een huis van orde en volgorde

‘De juiste volgorde’ is een eenvoudige, natuurlijke en doeltreffende manier waarop de Heer ons als zijn kinderen belangrijke beginselen bijbrengt.

In mijn beroepsleven en in mijn kerkwerk heb ik dit duizenden keren gedaan – maar nog nooit voor de vijftien mannen die vlak achter me zitten. Ik voel uw en hun gebeden.

Broeders en zusters, ik ben geboren in het koninkrijk Tonga in de Zuidelijke Stille Oceaan, maar ik ben in Noord-Amerika opgegroeid. Door de gesloten grenzen heeft de pandemie honderden, misschien wel duizenden jonge Tongaanse zendelingen over de hele wereld belemmerd om naar hun geliefde vaderland terug te keren. Sommige Tongaanse ouderlingen zijn al drie jaar op zending en sommige zusters al meer dan twee jaar! Zij wachten geduldig af met het geloof waar ons volk om bekend staat. Maak u dus niet al te ongerust als sommige zendelingen in uw wijk en ring net als ik ouder en grijzer aan het worden zijn. We zijn alle zendelingen overal dankbaar voor hun toegewijde inzet, ook als die vanwege de pandemie langer of korter duurt dan verwacht.

Toen ik op een zondag eens als diaken in de hal met een schaal water in de hand het avondmaal ronddiende, kwam er net een vrouw het gebouw binnenlopen. Ik hield haar plichtsgetrouw de schaal voor. Ze knikte, glimlachte en nam een bekertje water. Ze was te laat voor het brood. Kort na dit voorval maakte mijn huisonderwijzer, Ned Brimley, me duidelijk dat veel aspecten en zegeningen van het evangelie van Jezus Christus in een bepaalde volgorde aan ons gegeven worden.

Later die week gaven Ned en zijn collega bij ons thuis een gedenkwaardige les. Ned vertelde dat God de aarde ordelijk in opeenvolgende fasen had geschapen. De Heer legde Mozes zorgvuldig uit hoe Hij bij de schepping van de aarde te werk was gegaan. Eerst scheidde Hij het licht van de duisternis, daarna het water van het droge land. Hij voegde flora en fauna toe voordat hij de nieuwe planeet van zijn grootste schepping voorzag: het mensdom, te beginnen met Adam en Eva.

‘En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. […]

‘En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed’ (Genesis 1:27, 31).

De Heer was tevreden. En Hij rustte op de zevende dag.

De volgorde waarin de aarde is geschapen, geeft ons niet alleen een idee van wat voor God het belangrijkst is, maar ook waarom en voor wie Hij de aarde heeft geschapen.

Afbeelding
Ned Brimley met gezin

Ned Brimley onderstreepte zijn geïnspireerde les met deze eenvoudige woorden: ‘Vai, Gods huis is een huis van orde. Hij verwacht dat je leven ordelijk verloopt. In de juiste volgorde. Hij wil dat je op zending gaat voordat je trouwt.’ Onze kerkleiders leren ons momenteel: ‘De Heer verwacht van iedere capabele jonge man dat hij zich voorbereidt om te dienen. […] Jonge vrouwen […] die graag willen dienen, bereiden zich ook voor.’ (Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 24.0, ChurchofJesusChrist.org.) Broeder Brimley zei vervolgens: ‘God wil dat je trouwt voordat je kinderen krijgt. En Hij wil dat je je talenten blijft ontplooien en een opleiding volgt.’ Als we een afwijkende volgorde voor ons leven verkiezen, zal het moeizamer en chaotischer verlopen.

Broeder Brimley zei ook dat de Heiland ons door zijn zoenoffer helpt om ons leven op orde te brengen, als dat door onze eigen of andermans slechte keuzes door chaos of een afwijkende volgorde wordt gekenmerkt.

Ik heb sindsdien een fascinatie voor ‘orde en volgorde’. Ik let inmiddels uit gewoonte op patronen in het leven en het evangelie waarin volgorde een rol speelt.

Ouderling David A. Bednar heeft dit beginsel uitgelegd: ‘Als we het evangelie van Jezus Christus bestuderen, leren en naleven, is de volgorde van gebeurtenissen vaak veelbetekenend. We leren bijvoorbeeld iets over geestelijke prioriteiten uit de volgorde van de belangrijkste gebeurtenissen bij de herstelling van het volle evangelie van de Heiland in deze laatste dagen.’

Ouderling Bednar vermeldde het eerste visioen en Moroni’s eerste bezoek aan Joseph Smith, waarbij de jonge profeet eerst inzicht in de aard en het karakter van God kreeg, gevolgd door de rol die het Boek van Mormon en Elia in deze laatste bedeling zouden spelen bij de vergadering van Israël aan beide zijden van de sluier.

Ouderling Bednar concludeert: ‘Deze inspirerende volgorde leert ons veel over de geestelijke zaken die voor de Godheid de hoogste prioriteit hebben.’ (‘Het hart der kinderen zal zich wenden’, Liahona, november 2011, 24.)

Ik heb onder meer gemerkt dat ‘de juiste volgorde’ een eenvoudige, natuurlijke en doeltreffende manier is waarop de Heer ons als zijn kinderen belangrijke beginselen bijbrengt.

We zijn op aarde om te leren en ervaring op te doen die anders niet mogelijk was. Onze individuele groei is uniek en een wezenlijk onderdeel van het plan van onze hemelse Vader. Onze lichamelijke en geestelijke groei begint in fasen en ontwikkelt zich gestaag als we in de juiste volgorde ervaring opdoen.

Alma spreekt krachtig over geloof – gebaseerd op de analogie van een zaadje dat, als het goed verzorgd wordt, tot een jong boompje ontspruit en vervolgens tot een volgroeide, sterke boom die heerlijke vruchten voortbrengt (zie Alma 32:28–43). Hieruit leren we dat ons geloof toeneemt als we plaats in ons hart inruimen voor het zaadje – of Gods woord – en het verzorgen. Uw geloof neemt toe als Gods woord ‘in uw boezem gaa[t] zwellen’ (vers 28). Dat het ‘zwelt en ontspruit en begint te groeien’ (vers 30) is zowel zichtbaar als leerzaam. Bovendien zit er een volgorde in.

De Heer instrueert ons persoonlijk, rekening houdend met ons vermogen en onze manier van leren. Onze groei is afhankelijk van onze bereidwilligheid, onze natuurlijke nieuwsgierigheid, en ons geloofs- en begripsniveau.

Nephi leerde wat Joseph Smith ruim 2300 jaar later in Kirtland (Ohio) te weten zou komen: ‘Want zie, aldus zegt de Here God: Ik zal de mensenkinderen regel op regel geven, voorschrift op voorschrift, hier een weinig en daar een weinig; en gezegend zijn zij die naar mijn voorschriften luisteren en mijn raad het oor lenen, want zij zullen wijsheid leren’ (2 Nephi 28:30).

We leren dus ‘regel op regel […], voorschrift op voorschrift, hier een weinig en daar een weinig’, wederom in een bepaalde volgorde.

Sta eens stil bij de volgende uitspraken die we vast vaak gehoord hebben: ‘Het belangrijkste eerst’ of ‘Geef ze melk vóór vast voedsel.’ En: ‘Je moet eerst leren staan voordat je kunt lopen.’ Al die gezegdes beschrijven iets waarbij een zekere volgorde speelt.

Bij wonderen is er ook sprake van een bepaalde volgorde. Wonderen gebeuren als we eerst geloof oefenen. Geloof gaat aan het wonder vooraf.

Jongemannen worden ook in een bepaalde volgorde tot een ambt in het Aäronisch priesterschap geordend, op grond van de leeftijd van de geordende persoon: diaken, leraar en daarna priester.

De verordeningen van heil en verhoging zijn opeenvolgend van aard. We laten ons dopen voordat we de gave van de Heilige Geest ontvangen. Tempelverordeningen worden ook in een voorgeschreven volgorde verricht. Uiteraard wordt het avondmaal, zoals mijn vriend Ned Brimley me zo wijs duidelijk maakte, in de juiste volgorde bediend – eerst het brood, dan het water.

‘En terwijl zij aten, nam Jezus het brood en toen Hij het gezegend had, brak Hij het en gaf het aan de discipelen en Hij zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam.

‘Hij nam ook de drinkbeker en nadat Hij gedankt had, gaf Hij hun die, en zei: Drink allen daaruit,

‘want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden’ (Mattheüs 26:26–28).

De Heiland stelde het avondmaal in Jeruzalem en op het Amerikaanse vasteland in precies dezelfde volgorde in.

‘Zie, mijn huis is een huis van orde, zegt de Here God, en niet een huis van wanorde’ (Leer en Verbonden 132:8).

Bekering verloopt in een bepaalde volgorde. Het begint met geloof in Jezus Christus, al is het maar een sprankje. Geloof vraagt om ootmoed, essentieel voor ‘een gebroken hart en een verslagen geest’ (2 Nephi 2:7).

De eerste vier beginselen van het evangelie bouwen echt op elkaar voort. ‘Wij geloven dat de eerste beginselen en verordeningen van het evangelie zijn: ten eerste, geloof in de Heer Jezus Christus; ten tweede, bekering; ten derde, doop door onderdompeling tot vergeving van zonden; ten vierde, handoplegging voor de gave van de Heilige Geest’ (Geloofsartikelen 1:4).

Koning Benjamin drukte zijn volk op het hart: ‘En zie toe dat al deze dingen in wijsheid en ordelijkheid worden gedaan, want het is niet nodig dat iemand harder loopt dan hij kracht heeft. En voorts is het noodzakelijk dat hij ijverig is om daardoor de prijs te kunnen behalen; daarom moeten alle dingen ordelijk worden gedaan’ (Mosiah 4:27).

Mogen we ons leven op orde hebben en de volgorde aanhouden die de Heer voor ons heeft vastgesteld. We worden gezegend als we aandacht schenken aan de patronen en volgorde waarin de Heer ons leert wat voor Hem het belangrijkst is. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.