Vägledning för de unga
Hjälpa andra att komma till Kristus på ett enkelt och kraftfullt sätt
Mars 2024


”Hjälpa andra att komma till Kristus på ett enkelt och kraftfullt sätt”, Vägledning för de unga, Mars 2024.

Hjälpa andra att komma till Kristus på ett enkelt och kraftfullt sätt

Du har oräkneliga sätt att visa kärlek, berätta om din tro och inbjuda andra att komma till Jesus Kristus.

Bild
Jesus Kristus

En dag under mitt andra år på high school frågade min vän Nedra mig: ”Russ, varför kommer du inte till seminariet?”

Vid den tiden gick mina föräldrar inte i kyrkan. Jag kom bara då och då med mina vänner och deltog inte i seminariet. Dagen därpå var jag med på seminariet halv sju på morgonen. Efter det var jag med varje dag – även kalla, snöiga vintermorgnar.

Det jag lärde mig i seminariet berörde mig. Mitt vittnesbörd växte när jag lärde mig mer om Jesus Kristus och hans återställda evangelium. Detta förberedde mig för att verka som missionär i England och fortsätta tjäna Herren och hans kyrka under hela mitt liv.

Nedras inbjudan till seminariet hjälper mig att på ett personligt sätt se att det finns oräkneliga tillfällen för dig att hjälpa andra att komma till Herren Jesus Kristus. På enkla men kraftfulla sätt kan du visa din kärlek, berätta om din tro och inbjuda människorna omkring dig att uppleva den glädje och frid som Frälsaren och hans evangelium ger.

Lär känna Frälsaren

För att verkligen hjälpa andra att komma till Kristus behöver du först förstå vem han är. Jesus Kristus är Guds Son och den enda som kunde vara världens Frälsare och Återlösare.

Endast han kunde leva ett fullkomligt liv, sona dina synder, lida för all din ”smärta och [alla dina] bedrövelser och frestelser” (Alma 7:11) och sedan ge sitt liv och ta det tillbaka igen. Tack vare Jesus Kristus kommer alla Guds barn att uppstå igen och få möjlighet att ta emot hans allra heligaste och härligaste välsignelser.

När du förstår vem Frälsaren är – och vilken din eviga bestämmelse kan vara tack vare honom – vill du leva ditt liv på ett sätt som behagar honom. Och det behagar honom verkligen när du förkunnar hans evangelium, i ord och handling, för dem du umgås med varje dag.

Nå ut med kärlek

Allteftersom du lär känna och börjar älska Frälsaren får du en önskan att följa honom och hans lärdomar mer noggrant, bland annat hans bud att vi ska ”älska varandra” (Johannes 13:34).

När Ammon kom till lamaniterna för att predika evangeliet erbjöd han sig att vara kung Lamonis tjänare. Ammon visade uppriktig kärlek och hängivenhet när han skyddade kungens får. Ammons handlingar mjukade upp kung Lamonis hjärta. När Ammon undervisade om evangeliet berördes kung Lamoni starkt av Anden och blev omvänd (se Alma 17–19).

Att vara en sann lärjunge till Jesus Kristus innebär att man älskar sin nästa som sig själv (se Matteus 22:36–40). Om andra kan känna att du älskar och bryr dig om dem är de troligen mer villiga att låta dig berätta om det du vet är sant.

Finn modet att berätta

Genom profeten Joseph Smith återställde Frälsaren prästadömet till jorden med alla de förrättningar och förbund som är nödvändiga för vår eviga utveckling. När återställelsens underbara budskap väl berör ditt hjärta borde du vilja ropa ut det från hustaken! Du borde verka med iver för att dela med dig av den dyrbara kunskapen om det återställde evangeliet till alla. Jag älskar att göra det!

En del kanske oroar sig för att andra inte är intresserade eller kommer att förkasta det de delar med sig av. Ja, det kan hända. När Abish sprang från hus till hus och berättade för folket att Guds makt hade kommit över kung Lamoni och hans hushåll, trodde några, men många andra valde att inte lyssna (se Alma 19:17–31).

Oavsett om det tas emot eller inte är Jesu Kristi evangelium den största gåva du någonsin kan ge en vän eller familjemedlem – eller till och med en fiende. Be om mod och berätta sedan, när det är lämpligt, det du vet är sant.

Var uppriktig i din inbjudan

När jag verkade som president för Kanadamissionen Toronto hjälpte jag flera av mina missionärer att undervisa en framstående affärsman. Efter lektionen bad jag honom be och fråga vår himmelske Fader om vårt budskap är sant.

”Jag vet inte hur man ber”, sa han.

Jag sa att allt han behövde göra var att knäböja och helt enkelt be vår himmelske Fader bekräfta sanningen för honom.

”Du kan göra det!” uppmuntrade jag honom.

Vi knäböjde tillsammans och mannen började be. När han var klar sa han: ”Vad är det som händer? Jag har aldrig känt något liknande förut.”

”Det är så vår himmelske Fader besvarar böner”, sa jag. ”Du har frågat och han har svarat.”

Jag säger alltid till missionärer och medlemmar över hela världen att omvändelse börjar med det man känner. När du inbjuder andra att höra evangeliet inbjuder du dem också att be om att få känna sanningen i sitt hjärta. Om de ber till Gud (se Jakobs brev 1:5) med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och tro på Kristus, kan de få en bekräftelse om sanningen genom den Helige Andens kraft (se Moroni 10:4–5). Det är spännande och roligt att hjälpa andra att själva upptäcka sanningen.

Kom ihåg att varje själ är dyrbar

Man vet aldrig vad som kan hända när man hjälper andra att komma till Kristus genom att älska, dela med sig och inbjuda. Det verkade till exempel helt osannolikt att lamaniterna skulle ta emot evangeliet, men de blev så omvända att de ”aldrig avföll” (Alma 23:6–7).

Du bör inte förvänta dig det här resultatet varje gång du delar med dig av evangeliet. Men du kan på ett enkelt och kraftfullt sätt vittna om sanningen och hjälpa till att presentera det återställda evangeliet för fler av vår himmelske Faders barn.

När du inser hur dyrbar vart och ett av vår himmelske Faders barn är för honom vill du göra allt du kan för att hjälpa andra att komma till Kristus och komma in i hans evangeliums ljus och in på odödlighetens och det eviga livets stig.

Vilken upplevelse kan du ha i livet som är större än denna?