Vägledning för de unga
Du och Frälsaren mot världen
Mars 2024


”Du och Frälsaren mot världen”, Vägledning för de unga, mars 2024.

Styrka att övervinna världen

Du och Frälsaren mot världen

Distraktioner, frestelser, förföljelse – Jesus Kristus har övervunnit det som hör världen till och kan stärka dig så att du också kan övervinna det.

Bild
kvinna som håller världen på sina axlar, med Herrens armar som sträcker sig ut mot henne

Illustration: Alex Nabaum

Jesus Kristus övervann världen och han uppmanar oss att göra detsamma. Men vad är ”världen” och vad innebär det för oss att övervinna den?

President Russell M. Nelson uttryckte det så här: ”[Att övervinna världen] innebär att övervinna frestelsen att bry sig mer om det som hör denna värld till än det som hör Gud till.”1

”Det som hör världen till” kan innefatta ägodelar, popularitet, makt, beröm, nöje eller något annat som den naturliga människan åtnjuter som en del av jordelivet. Även om en del av de här sakerna inte alltid är dåliga, stöter vi på långsiktiga problem när vi förlorar vårt fokus på Gud eftersom vi bryr oss mer om världsliga ting.

Jesus Kristus lärde att vi kommer att möta motstånd och förföljelse när vi övervinner världen (se Johannes 15:18–21). Men vi kan fortfarande finna frid och ”vara frimodiga” eftersom han övervann världen först (Johannes 16:33).

De här ungdomarna fann styrka i Jesus Kristus att övervinna världsliga hinder, och det kan du också göra!

Världsliga distraktioner

Bild
ung kvinna

Jag tillbringade timmar med att spela dataspel varje dag i flera år. Jag fick vänner och jag kände mig betydelsefull. Men när jag hade spelat kände jag mig tom, som om något fattades. Jag var inte riktigt lycklig.

Jag ville fokusera på sådant som faktiskt skulle göra mig glad och hjälpa mig bli bättre. Jag började be ofta. När jag uttryckte det som fanns i mitt hjärta till min himmelske Fader kände jag en stark kärlek.

Jag ville göra sådant som skulle få mig att komma närmare Kristus, så jag fokuserade på enkla saker som dagliga skriftstudier och bön, att umgås med människor som hade Anden och att försöka att inte bli distraherad av sådant som skulle få den Helige Anden att försvinna. Mitt liv förändrades. Det är mer glädjefyllt för mig.

När jag kommer närmare Kristus vet jag att det finns viktigare saker än dataspel om jag vill vara verkligt lycklig. Det finns saker som är eviga.

Alina U., 18 år, Litauen

Världsliga omständigheter

Bild
ung kvinna

Jag blev mobbad i skolan och hånad för min tro. På grund av det och andra utmaningar kändes det som om världen rasade omkring mig. Men mamma uppmuntrade mig att förlita mig på Jesu Kristi försoning eftersom han förstår min smärta och kan ge mig frid och tröst (se Läran och förbunden 19:23).

Jag bestämde mig för att lova min himmelske Fader att jag skulle fasta regelbundet. Jag bad honom hjälpa mig med mina svagheter och svårigheter, och han har gjort det ända sedan dess.

Fasta har fört mig närmare min himmelske Fader och Jesus Kristus. Jag vet att de alltid står vid min sida och ger mig styrka att övervinna mina utmaningar och finna sann lycka. Jesus Kristus helar mina sår och hjälper mig återvända till min himmelske Fader.

Vera R., 17 år, Brasília, Brasilien