Vägledning för de unga
Det underverk vi behöver varje dag
Mars 2024


”Det underverk vi behöver varje dag”, Vägledning för de unga, mars 2024.

Styrka att övervinna synd

Det underverk vi behöver varje dag

Om Gud älskar oss, varför ber han oss att förändras och omvända oss? Här är några sanningar om synd och Jesu Kristi försoningsoffer.

Bild
tvätt av ett fönster

Illustration: Adam Howling

Tänk om du kunde bevittna de underverk som Jesus Kristus utförde under sitt liv på jorden? Se honom bota sjuka och uppväcka döda? Vi kan inte gå tillbaka i tiden för att se de här underverken, men det finns ett av Jesu Kristi underverk som vi kan se varje dag. Och det är ett av de viktigaste av alla: Han övervann synden.

Sanningen om synd

En del kanske undrar varför det är så viktigt. För även om vi gör ett misstag här och där så älskar Gud oss fortfarande, eller hur? Jodå, både vår himmelske Fader och Jesus Kristus älskar oss djupt. Men eftersom de älskar oss så mycket finns det mer att berätta.

När Frälsaren besökte nephiterna lärde han oss varför det är så viktigt att övervinna synd: ”Inget orent kan komma in i [Guds] rike” (3 Nephi 27:19).

Han sa inte ”inget orent förutom några små misstag”. Han lärde att all slags synd (att avsiktligt inte lyda Guds bud) hindrar oss från att leva med honom igen.

Det är ett problem. Vi kan inte följa Guds bud på ett fullkomligt sätt än. Det gäller alla människor – den rättfärdigaste profeten, den ogudaktigaste syndaren och alla däremellan. Eftersom vi inte kan radera våra misstag på egen hand skulle synd hindra oss från att komma in i Guds rike.

Underverket som är Kristi försoning

Tack och lov visste vår himmelske Fader och Jesus Kristus att vi behövde hjälp. I Getsemane trädgård och på korset tog Jesus Kristus på sig alla våra smärtor, sjukdomar, lidanden, svagheter och synder (se Alma 7:11–13). Eftersom han var både Guds fullkomlige Son och Marias jordiske son, kunde han betala syndens pris som ingen annan kunde betala.

Det var därför han kunde säga till nephiterna: ”Därför kommer ingenting in i [Guds] vila utom de som har tvättat sina kläder i mitt blod genom sin tro och omvändelse från alla sina synder och genom sin trofasthet intill änden” (3 Nephi 27:19).

Vilket underverk det är att vi tack vare Jesus Kristus kan bli renade från våra synder! När vi inser att Frälsarens försoningsoffer är nödvändigt för oss, kan vi förlita oss på hans styrka när vi har tro på honom, omvänder oss från våra synder och fortsätter att följa honom i trofasthet intill änden. Det är ett underverk som kan ske varje dag när vi litar på hans kraft och handlar i tro!