Vägledning för de unga
Få tillgång till hans styrka – nu och alltid
Mars 2024


”Få tillgång till hans styrka – nu och alltid”, Vägledning för de unga, mars 2024.

Styrka i alla tider

Få tillgång till hans styrka – nu och alltid

Du är värdig Jesu Kristi styrka och hjälp.

Bild
ung man i törnbuske

Illustrationer: Alex Nabaum

Föreställ dig att du promenerar genom skogen och stöter på en ung pojke som har snubblat och blivit helt insnärjd i döda grenar. En av grenarna är för tung för att han ska kunna lyfta bort den själv.

Hjälper du till? Eller sätter du dig ner först och avgör om han ens förtjänar din hjälp?

Självklart hjälper du till! Tanken att du skulle vägra ge din hjälp tills pojken har förtjänat den låter kanske till och med absurd. Och ändå tänker vi så om oss själva – men i det här fallet är det vi som är barnet som behöver hjälp.

Du är värd att räddas

Oavsett ålder är du ett barn jämfört med din himmelske Fader och Jesus Kristus. (Du är faktiskt bokstavligen ett barn till vår himmelske Fader.) Och din styrka – fysisk, känslomässig, andlig eller psykisk – är ingenting jämfört med deras. De flesta av oss förstår det begreppet rätt bra. Men när vi snubblar av någon anledning känner vi alltför ofta att vi inte kan be om hjälp förrän vi har förtjänat det. Det är helt enkelt inte sant.

President Dieter F. Uchtdorf, dåvarande andre rådgivare i första presidentskapet, talade en gång om liknelsen om det förlorade fåret i Lukas 15.

”Behöver fåret veta hur man använder en komplicerad sextant för att räkna fram sina koordinater? Behöver det kunna använda en GPS för att ange sin position? Behöver det ha expertkunskap för att kunna skapa en app som tillkallar hjälp? Behöver fåret få uppbackning av en sponsor innan den gode herden kommer till undsättning?

Nej. Verkligen inte! Fåret är värt gudomlig undsättning helt enkelt för att den gode herden älskar det.

Jag tycker att liknelsen om det förlorade fåret är ett av de mest hoppfulla avsnitten i skrifterna.”1

Var och en av oss kan gå vilse av många olika anledningar. Och gudomlig hjälp kanske redan söker efter var och en av oss.

Bild
Herrens hand sträcks ut till ung mans hand i törnbuske

Hjälp finns alltid tillgänglig

Vi har inte bara tillgång till hjälp när vi syndar utan också när vi lever så gott vi kan. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

”Jag undrar om vi kanske inte helt erkänner denna stärkande aspekt av försoningen i våra liv utan felaktigt tror att vi måste bära vår börda ensamma – genom envishet, viljestyrka och disciplin och med vår uppenbart begränsade förmåga.

Det är en sak att veta att Jesus Kristus kom till jorden för att för oss. Men vi behöver också inse att Herren genom sin försoning och genom den Helige Andens kraft önskar ge oss liv – inte bara vägleda oss utan också stärka och hela oss.”2

Du är värdig hans hjälp! Oavsett vilken väg du har vandrat nyligen, står Jesus Kristus redo att gå nästa sträcka med dig.

Bild
ung man och Jesus Kristus går bort från taggiga grenar