Vägledning för de unga
När kommer jag att sluta känna skuld och skam?
Mars 2024


”När kommer jag att sluta känna skuld och skam?” Vägledning för de unga, mars 2024.

Styrka att övervinna synd

När kommer jag att sluta känna skuld och skam?

Ibland kan det verka lättare att känna dig hopplös angående dig själv än att känna den kärlek Frälsaren har för dig – men som Nephi visste så behöver det inte vara på det sättet.

Bild
Nephi skriver på plåtar

När du gör något som är fel så kanske du börjar tänka att du är misslyckad. Att du borde ha vetat bättre. Att du inte är värd att bli älskad.

Innerst inne vet du att inget av det är sant. Du har fått lära dig om ditt värde som son eller dotter till Gud, och du vet att omvändelse är verklig och möjlig. Men när du har syndat eller gjort ett misstag kan du ändå frestas att straffa dig själv mer än någon annan skulle ha gjort med skuldkänslor och skamkänslor.

Till och med några av våra favoritpersoner i skrifterna kände så ibland.

Till och med Nephi?

Efter att ha skrivit om sin fars död skrev Nephi: ”Ändå, trots Herrens stora godhet i det att han visat mig sina stora och förunderliga gärningar, utropar mitt hjärta: ’O, jag arma människa!’ Ja, mitt hjärta sörjer för mitt kötts skull. Min själ bedrövas för min ondskas skull. Jag är omringad av de frestelser och de synder som så lätt ansätter mig. Och när jag vill glädjas suckar mitt hjärta för mina synders skull” (2 Nephi 4:17–19).

Det här är Nephi vi pratar om – samma person som hämtade mässingsplåtarna från Laban, tillverkade en båge i vildmarken och byggde ett fartyg utan att ha byggt ett tidigare. Han hade ett vittnesbörd om Herrens godhet, men trots det kände han sig otillräcklig på grund av sina synder och svagheter.

Så vad kan vi göra? Om vår hjälte i Mormons bok kämpade med skuldkänslor och otillräcklighet, vad kan vi göra när vi känner på samma sätt?

Nyckeln är att fokusera på Jesus Kristus

Nephis berättelse slutade inte där. Nyckeln för Nephi var att flytta fokus från sig själv till Jesus Kristus.

Medan Nephi sörjer säger han: ”Dock vet jag vem jag har anförtrott mig åt. Min Gud har varit mitt stöd” (2 Nephi 4:19–20).

Efter sin förändrade inställning fokuserar inte vår skrifthjälte längre på den ångest han känner på grund av sina misstag. I stället gläds han över sin Frälsare! Nephi säger: ”Gläds, o mitt hjärta, och ropa till Herren och säg: ’O Herre, jag ska prisa dig för evigt.’ Ja, min själ ska glädjas i dig, min Gud och min frälsnings klippa” (2 Nephi 4:30).

Liksom Nephi kan du finna barmhärtighet, förlåtelse och frid genom Jesus Kristus. Du kanske inte känner att du kan visa dig själv nåd, men det finns en som gör det. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Således möjliggör Kristi nåd inte bara vår frälsning från sorg, synd och död, utan också frälsning från vår ständiga självkritik.”1

Så när du känner dig så låg att du inte ser ett sätt att besegra dina synder och misstag, vet då att din himmelske Fader och Jesus Kristus aldrig har slutat älska dig. Fokusera på din Frälsare så kan han hjälpa dig besegra både dina synder och din skuld.