Til styrke for de unge
Til styrke for de unge: Frelserens budskab til jer
Marts 2024


»Til styrke for de unge: Frelserens budskab til jer«, Til styrke for de unge, mar. 2024.

En vejledning til hans styrke

Til styrke for de unge: Frelserens budskab til jer

Denne vejledning kan være en hjælp til at knytte jeres valg til Jesus Kristus og hans lære.

Billede
Jesus Kristus

Jeg står ved døren og banker på [I Stand at the Door and Knock], af J. Kirk Richards

Forestil jer, at I bor i Galilæa for 2.000 år siden. I og jeres venner er blevet inviteret til et foredrag for unge i den lokale synagoge med en særlig gæstetaler: Jesus fra Nazaret. Og på et vist tidspunkt i sit budskab opfordrer Jesus de unge, der er til stede, til at stille ham spørgsmål.

Hvilke slags spørgsmål tror I, at I ville høre?

Jeg formoder, at nogle af spørgsmålene ville afspejle datidens kultur og omstændigheder. Men jeg tror i sandhed også, at mange af dem ville lyde som de spørgsmål, vi stiller i dag.

I Det Nye Testamente stillede folk for eksempel Frelseren spørgsmål som disse:

  • Hvad skal jeg gøre for at opnå evigt liv?1

  • Bliver jeg accepteret? Hører jeg til?2

  • Hvis min bror synder mod mig, hvor mange gange skal jeg så tilgive ham?3

  • Hvad vil der ske med denne verden i fremtiden? Vil jeg være i sikkerhed?4

  • Kan du helbrede min kære?5.

  • Hvad er sandhed?6

  • Hvordan ved jeg, om jeg bevæger mig i den rigtige retning?7

Spekulerer vi ikke alle over det samme fra tid til anden? I hundredvis af år har spørgsmålene ikke ændret sig meget. Og det har Frelserens medfølelse med dem, der stiller dem, heller ikke. Han ved, hvor bekymrende og forvirrende livet kan være. Han ved, hvor let det er at fare vild. Han ved, at vi sommetider bekymrer os om fremtiden. Og han siger til jer og mig, ligesom han sagde til sine tilhængere for længe siden:

  • »Jeres hjerte må ikke forfærdes.«8

  • »Jeg er vejen og sandheden.«9

  • »Følg mig.«10

Når I har vigtige valg at træffe, er Jesus Kristus og hans gengivne evangelium det bedste valg. Når I har spørgsmål, er Jesus Kristus og hans gengivne evangelium det bedste svar.

Det er derfor, jeg elsker Til styrke for de unge: Vejledning til at træffe valg. Den peger os til Jesus Kristus, så vi kan modtage hans styrke. Jeg har altid et eksemplar i min lomme. Når jeg møder folk rundt om i verden, der ønsker at vide, hvorfor vi som medlemmer af Jesu Kristi Kirke gør det, vi gør, deler jeg denne vejledning med dem.

Til styrke for de unge lærer os evige sandheder om Frelseren og hans vej. Den opfordrer jer til at træffe valg ud fra disse sandheder. Og den fortæller om lovede velsignelser, som han giver dem, der følger ham. Læs, tænk over og del denne vejledning!

Luk ham ind

Jesus Kristus ønsker at være en del af jeres liv – en konstant, daglig tilstedeværelse, i gode og dårlige tider. Han står ikke blot for enden af stien og venter på, at I indhenter ham. Han går med jer hvert et skridt på vejen. Han er vejen!

Men han vil ikke tvinge sig på. I lukker ham ind gennem jeres valg. Det er derfor, at en vejledning til at træffe valg, som Til styrke for de unge, er så dyrebar. Hver gang I træffer et retfærdigt valg baseret på Frelserens evige sandheder, viser I, at I ønsker at have ham i jeres liv. Disse valg åbner himlens porte, og hans styrke strømmer ind i jeres liv.11

Skab en stærk forbindelse

I husker måske, at Frelseren sammenlignede dem, der hører og gør hans ord, med den vise mand, der »byggede sit hus på klippen«. Han forklarede:

»Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og ramte det hus. Men det faldt ikke, for dets grund var lagt på klippen.«12

Et hus klarer sig ikke i en storm, fordi huset er stærkt. Det klarer sig heller ikke, bare fordi klippen er stærk. Huset klarer sig i stormen, fordi det er fast forbundet til den stærke klippe. Det er styrken i forbindelsen til klippen, der betyder noget.

På samme måde er det vigtigt at træffe gode valg, når vi opbygger vores liv. Og det er vigtigt at forstå Frelserens evige sandhed. Men den styrke, vi har brug for til at modstå livets storme, kommer, når vi forbinder vores valg til Jesus Kristus og hans lære. Det er det Til styrke for de unge hjælper os til at gøre.

Jeres venner ved for eksempel, at I forsøger ikke at bruge stødende eller sårende sprog. De ser måske, at I rækker ud til den person i skolen, som de fleste bare ignorerer eller måske endda mobber. Men ved de, at I træffer disse valg, fordi Jesus Kristus sagde, at »alle mennesker er jeres brødre og søstre – deriblandt … mennesker, der er anderledes end jer«?13

Jeres venner ved måske, at I går i kirke hver søndag. De lægger måske mærke til det, når I slukker for en bestemt sang eller siger nej til en invitation til at se en bestemt film. Men ved de, at I træffer disse valg, fordi I har »et glædeligt pagtsforhold med vor himmelske Fader og Jesus Kristus«, og at I som en del af den forpligtelse til at følge Frelseren er taknemmelige for at »have Helligånden som jeres konstante ledsager«?14

Folk ved måske, at I ikke drikker, ryger eller bruger andre skadelige stoffer. Men ved de, at I træffer disse valg, fordi Jesus Kristus belærte om, at »jeres legeme er helligt«, og er »en fantastisk gave fra vor himmelske Fader«, der er skabt i hans billede?15

Jeres venner ved måske, at I ikke snyder eller lyver, og at I tager uddannelse alvorligt. Men ved de, at det er, fordi Jesus Kristus belærte om, at »sandheden vil sætte jer fri«?16

Ved jeres venner mest af alt, at I sommetider træffer upopulære valg for at forblive tro mod Kristi standarder, fordi I ved, at »Jesus Kristus er jeres styrke«?17

Han er jeres styrke

Jeg bærer mit sikre vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er vejen til en strålende og herlig fremtid – jeres fremtid. Og han er også vejen til en lysende og herlig nutid. Gå på hans vej, så vil han gå med jer. I kan klare det!

Mine kære unge venner, Jesus Kristus er jeres styrke. Bliv ved med at gå med ham, så vil han hjælpe jer til at svæve med »vinger som ørne«18 mod den evige glæde, han har beredt for jer.