Til styrke for de unge
Det mirakel vi har brug for hver dag
Marts 2024


»Det mirakel vi har brug for hver dag«, Til styrke for de unge, mar. 2024.

Styrke til at overvinde synd

Det mirakel vi har brug for hver dag

Hvis Gud elsker os, hvorfor beder han os så om at ændre og omvende os? Her er nogle sandheder om synd og Jesus Kristi sonoffer.

Billede
vasker et vindue

Illustration: Adam Howling

Hvad nu hvis I kunne vidne de mirakler Jesus Kristus udførte i løbet af sit liv på jorden? Se ham helbrede de syge og opvække de døde? Selvom vi ikke kan gå tilbage i tiden for at se disse mirakler, er der et af Jesus Kristi mirakler, vi kan se hver dag. Og det er et af de vigtigste af dem alle: Han overvandt synd.

Sandheden om synd

Nogle kan undre sig over, hvorfor det er så vigtigt. Når alt kommer til alt, så elsker Gud os stadig, selvom vi begår en fejl her og der, ikke sandt? Jo, det er korrekt, både vor himmelske Fader og Jesus Kristus elsker os højt. Men bare fordi de elsker os så højt, så slutter historien ikke der.

Da han besøgte nefitterne, lærte Frelseren os, hvorfor det er så vigtigt at overvinde synd: »Intet urent kan komme ind i [Guds] rige« (3 Ne 27:19).

Han sagde ikke »intet urent bortset fra et par små fejl.« Han lærte os, at enhver synd (det med vilje at være ulydig overfor Guds befalinger) forhindrer os i at leve med ham igen.

Det er et problem. Vi kan endnu ikke følge Guds befalinger perfekt. Dette gælder for alle mennesker – den mest retfærdige profet og den mest ugudelige synder og alle der imellem. Da vi ikke selv kan slette vores synder, forhindrer synd os i at komme ind i Guds rige.

Miraklet som er Kristi forsoning

Vi kan være taknemmelige for, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus vidste, at vi havde brug for hjælp. I Getsemane have og på korset påtog Jesus Kristus sig alle vores smerter, sygdomme, lidelser, svagheder og synder (se Alma 7:11-13). Fordi han både var Guds fuldkomne søn og Marias dødelige søn, kunne han betale syndens pris, som ingen andre kunne betale.

Derfor kunne han sige til nefitterne: »Derfor går intet ind til hans hvile, undtagen de, der har vasket deres klæder i mit blod på grund af deres tro og omvendelse fra alle deres synder og deres trofasthed til enden« (3 Ne 27:19).

Sikke et mirakel, at vi på grund af Jesus Kristus kan blive renset for vores synder! Når vi anerkender, at Frelserens sonoffer er nødvendigt for os, kan vi stole på hans styrke, idet vi tror på ham, omvender os fra vores synder og fortsætter med at følge ham i trofasthed til det sidste. Det er et mirakel, der kan ske hver dag, når I stoler på hans magt og handler i tro.