Til styrke for de unge
Den positive forskel som Kristi nåde kan gøre
Marts 2024


»Den positive forskel som Kristi nåde kan gøre,« Til styrke for de unge, mar. 2024.

Styrke til at overvinde synd

Den positive forskel som Kristi nåde kan gøre

Når vi forstår, at Frelserens nåde ikke er noget man skal gøre sig fortjent til, og at den altid er tilgængelig, kan der ske fantastiske ting i vores liv.

Billede
ung mand i en labyrint

Illustrationer: Jarom Vogeln

Da jeg tjente som biskop, var det fantastisk at se den lettelse de unge mennesker følte, når de mødtes med mig og bekendte en synd som en del af deres omvendelse. Alligevel kunne jeg ikke undgå at bemærke et tilbagevendende mønster: De unge gik til bekendelse, følte sig bedre tilpas, og derefter kom de – på trods af deres gode hensigter – til at lave kludder i den igen. Så gik de til bekendelse, følte sig bedre tilpas og lavede kludder i det igen. Efter tre eller fire gange gennem denne cyklus, gav de ofte op.

Jeg var taknemmelig for, at disse unge mennesker havde lært, at Jesus Kristus, gennem sin forsoning, giver dem en chance for at omvende sig og starte forfra. Men jeg var også bekymret for, at de måske ikke helt forstod en anden velsignelse som Frelser tilbyder: Sin nåde. Det er den kraft, der gør det muligt,1 den guddommelige hjælp og »styrke, hvorved vi udvikler os fra at være de ufuldkomne og begrænsede væsener, som vi er nu, til at blive ophøjede væsener.«2

Jeg er fast besluttet på med tydelighed at videreformidle det, som præsident Russell M. Nelson har lært os om, at »omvendelse … er en proces«,3 der ofte kræver tid og gentagen indsats.4 Jeg ønskede, at medlemmerne af min menighed skulle vide, at Gud møder os, hvor vi er og tilbyder os nåde for at hjælpe os gennem hele udviklingsprocessen frem mod fuldkommenhed, uanset hvor lang tid den tager.

At forstå nåde kan være en hjælp

For et par år siden viste en undersøgelse af over 600 unge voksne på Brigham Young University, at de, der kendte til og forstod, hvad nåde er, havde en lavere forekomst af depression, angst, skam og perfektionisme.5 En opfølgende undersøgelse viste, at troen på nåde var forbundet med højere forekomst af taknemmelighed, selvværd, mening med livet, tilfredshed med livet og optimisme.6

Med andre ord føler folk mindre skam og mere selvværd, når de forstår, at nåde er tilgængelig lige her og lige nu – ikke efter vi optjener eller gør os fortjent til den. Når vi ved, at Gud hjælper os uanset hvad vi har gjort, eller hvor mange gange vi føler, at vi har svigtet ham, føler vi os inspireret til at blive ved med at prøve.7

»Jeg har svigtet vor himmelske Fader«

For nylig kom en missionær til skade under en sportsaktivitet på en forberedelsesdag og blev sendt hjem for at komme sig. Det var hans klare mål at få den fysiske hjælp han havde brug for, så han kunne vende tilbage til sin mission. Men al for meget ustruktureret tid alene førte hurtigt til, at han faldt tilbage i gamle vaner.

Han hengav sig til synd, som han troede, han havde omvendt sig fra og lagt bag sig før sin mission. Det tog modet fra ham, og han blev irriteret over sin manglende selvkontrol. Jo mere deprimeret han blev, desto mere søgte han tilflugt i de dårlige vaner. Det var en nedadgående spiral, der ingen vegne førte.

»Jeg føler, at jeg har svigtet vor himmelske Fader,« sagde den unge mand til sin præstedømmeleder. »Jeg omvendte mig fra dette tidligere, og Gud tilgav mig. Jeg lovede aldrig at gøre det igen, og alligevel så er jeg her, som om jeg aldrig havde omvendt mig overhovedet. Jeg fortjener ikke Guds tilgivelse eller hjælp. Ikke nu. Aldrig nogensinde.«

Hans præstedømmeleder sagde: »Så er du ikke glad for at vide at nåde er en gave? Du behøver ikke at gøre dig fortjent til den. Du skal blot vælge at tage imod den ved at være villig til at blive ved med at prøve og ikke give op.«8 Lederen gengav så disse ord fra ældste Neil L. Andersen fra De Tolvs Kvorum: »Vi kan til tider opleve tilbagefald, men lad os hurtigt og ydmygt atter knæle og bevæge os i den rigtige retning.«9

Billede
ung mand forlader en labyrint

Endnu en gang vendte den unge mand sig mod himlen, og Frelseren var der for at hjælpe. Det var ikke kun den unge mands skade, der helede, men også hans hjerte. Et lille mål ad gangen, og med den nåde, der er blevet gjort mulig af Jesus Kristus, begyndte han at forbedre sig. Snart vendte han tilbage til sin mission fuld af taknemmelighed, selvværd, en følelse af mening og tilfredshed med livet og optimisme. Det er den forskel, som Kristi nåde kan gøre.

Noter

  1. Guide til skrifterne, »Nåde«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

  2. Dieter F. Uchtdorf, »Nådens gave«, aprilkonferencen 2015 (Liahona, maj 2015, s. 107); se også 2 Ne 2:6; Jakob 4:7). Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Herren kræver ikke fuldkommen tro, for at vi kan få adgang til hans fuldkomne kraft« (»Kristus er opstanden; tro på ham vil flytte bjerge«, aprilkonferencen 2021 [Liahona, maj 2021, s. 102]).

  3. Russell M. Nelson, »Vi kan gøre det bedre og være bedre«, aprilkonferencen 2019 (Liahona, maj 2019, s. 67).

  4. Se Mosi 26:30; Moro 6:8; L&P 1:31-32.

  5. Se Daniel K. Judd, W. Justin Dyer og Justin B. Top, »Grace, Legalism, and Mental Health: Examining Direct and Mediating Relationships«, Psychology of Religion and Spirituality, bind 12, nr. 1 (feb. 2020), s. 26-35; se også Daniel K. Judd og W. Justin Dyer, »Grace, Legalism, and Mental Health among the Latter-Day Saints«, BYU Studies, bd. 59, nr. 1 (2020), s. 5-23.

  6. Se Justin Brent Top, »Grace, Legalism, and Life Outlook in LDS Students« Ph.D-afhandling, 14. maj, 2021, scholarsarchive.byu.edu/etd/9505.

  7. Se D. Todd Christofferson, oktoberkonferencen 2014 ( Liahona, nov. 2014, s. 19).

  8. Se Steven J. Lund, »Den kraft, kraft vi kalder nåde«, Til styrke for de unge, juli 2022, s. 13.

  9. Neil L. Andersen, The Divine Gift of Forgiveness, 2019, s. 208.