Til styrke for de unge
Hvornår holder jeg op med at føle skyld og skam?
Marts 2024


»Hvornår holder jeg op med at føle skyld og skam?«, Til styrke for de unge, mar. 2024.

Styrke til at overvinde synd

Hvornår holder jeg op med at føle skyld og skam?

Nogle gange kan det virke lettere at opgive håbet om sig selv end at mærke Frelserens kærlighed til en – men som Nefi vidste, så behøver det ikke være sådan.

Billede
Nefi skriver på plader

Når man gør noget forkert, kan tanken om, at man er en fiasko, strejfe. At man burde have vidst bedre. At man ikke er værd at elske.

Inderst inde ved I godt, at intet af det er sandt. I har lært om jeres værd som Guds søn eller datter, og I ved, at omvendelse er reel og mulig. Men efter I har syndet eller begået en fejltagelse, kan I alligevel blive fristet til at straffe jer selv, mere end nogen anden ville gøre, med en følelse af skyld og skam.

Selv nogle af vores yndlingspersoner fra skrifterne havde det nogle gange sådan.

Også Nefi?

Efter at have skrevet om sin fars død, skrev Nefi: »Men uagtet Herrens store godhed ved at vise mig sine store og forunderlige gerninger udbryder mit hjerte alligevel: O, jeg elendige menneske! Ja, mit hjerte sørger på grund af mit kød; min sjæl bedrøves på grund af mine overtrædelser. Jeg er omringet på grund af de fristelser og de synder, som så let omklamrer mig. Og når jeg ønsker at fryde mig, sukker mit hjerte på grund af mine synder« (2 Ne 4:17-19).

Det er Nefi vi taler om – den samme person, der reddede bronzepladerne fra Laban, som fremstillede en bue fra bunden i ørkenen og byggede et skib uden at have bygget et før. Han havde et vidnesbyrd om Herrens godhed; men alligevel følte han sig utilstrækkelig på grund af sine synder og svagheder.

Så hvad kan vi gøre? Hvis vores helt fra Mormons Bog kæmpede med følelser af skyld og utilstrækkelighed, hvad kan vi så gøre, når vi føler det på samme måde?

Nøglen er at fokusere på Jesus Kristus

Nefis historie sluttede ikke der. Nøglen for Nefi var at flytte sit fokus fra sig selv til Jesus Kristus.

Da Nefi beklager sig, siger han samtidigt: »Alligevel ved jeg, til hvem jeg har sat min lid. Min Gud har været min støtte« (2 Ne 4:19-20).

Efter dette skift i sin tankegang, er vores helt fra skrifterne ikke længere fokuseret på de kvaler han føler på grund af sine fejl. I stedet frydes han i sin Frelser. Nefi siger: »Fryd dig, o mit hjerte, og anråb Herren og sig: O Herre, jeg vil prise dig for evigt; ja, min sjæl vil frydes i dig, min Gud og min frelses klippe« (2 Ne 4:30).

Som Nefi kan I finde nåde, tilgivelse og fred gennem Jesus Kristus. I føler måske ikke, at I kan vise jer selv nåde, men det er der én, der kan. Ældste Jeffery R. Holland fra De Tolvs Kvorum har sagt: »Derfor tilbyder Kristi nåde os ikke blot frelse fra sorg og synd og død, men også frelse fra vores egen vedvarende selvkritik.«1

Så når I føler jer så langt nede, at I ikke kan se, hvordan I kan overvinde jeres synder og fejl, så skal I vide, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus aldrig er ophørt med at elske jer. Sæt fokus på Frelseren og han kan hjælpe jer med at overvinde både jeres synder og skyldfølelser.