Unge
Sandheden vil sætte jer fri


»Sandheden vil sætte jer fri«, Til styrke for de unge: Vejledning til at træffe valg, 2022

»Sandheden vil sætte jer fri«, Til styrke for de unge

Billede
Maleri af en ung kvinde, der holder et lys og ser op mod himlen.

Sandheden vil sætte jer fri

Johannes 8:32

Vor himmelske Fader er en sandhedens Gud. Han er alvidende. Al sandhed kommer fra ham og fører til ham. I viser, at I værdsætter sandhed, når I stræber efter at lære, leve retskaffent og modigt står fast ved det, I ved er rigtigt – selv om I er nødt til at stå alene.

Billede
En smilende ung mand.

Evige sandheder

Vor himmelske Fader ønsker, at hans døtre og sønner altid lærer. I har både timelige og åndelige grunde til at søge og elske at lære. Uddannelse handler ikke kun om at tjene penge. Det er en del af jeres evige mål at blive mere som vor himmelske Fader.

At leve retskaffent betyder, at man elsker sandhed af hele sit hjerte – mere end man elsker personlig tryghed, popularitet eller bekvemmelighed. Det betyder at gøre det rette, blot fordi det er rigtigt.

I har noget værdifuldt at dele. Jesu Kristi evangelium indeholder svar på livets spørgsmål. Det er vejen til fred og lykke. I ved måske ikke alt, men I ved nok til at hjælpe andre til at forstå og værdsætte sande, evige principper.

Opfordringer

Lær altid. Se efter muligheder for at udvikle jeres sind og færdigheder. Disse muligheder kan omfatte formel uddannelse i skolen eller erhvervsmæssig uddannelse såvel som uformel læring fra kilder, I stoler på. Involver Herren i jeres indsats, så vil han vejlede jer. Når I lærer om verden omkring jer, så lær også om Frelseren, der skabte verden. Studér hans liv og lærdomme. Gør seminar, institut og personligt studium af evangeliet til en del af jeres livslange læring.

Elsk sandheden så meget, at I aldrig vil stjæle, lyve, snyde eller bedrage på nogen måde – i skolen, på arbejdet, online eller noget sted. Vær den samme trofaste tilhænger af Jesus Kristus både offentligt og privat.

Vær et lys for andre Lad jeres ord og jeres handlinger afspejle jeres tro på Jesus Kristus. Forbered jer allerede nu på fremtidige muligheder for at dele hans herlige evangelium som missionær og hele jeres liv. Og vær klar til at fortælle alle, der spørger jer om det håb og den lykke, I føler.

Lovede velsignelser

Uddannelse øger jeres evne til at tjene Herren. Det gør jer i stand til at velsigne andre, især jeres familie. Jo mere I lærer, jo mere kan I bidrage til at opbygge Guds rige og påvirke verden til det gode.

Ærlighed bringer fred og selvrespekt. Når jeres ord og handlinger er i overensstemmelse med sandheden, viser I, at både andre mennesker og Herren kan stole på jer.

Når I står fast ved Jesu Kristi lærdomme, står han sammen med jer. Andre er måske ikke enige med jer, men jeres mod og oprigtighed vil blive bemærket. Uanset om andre følger jeres eksempel eller ej, vil jeres vidnesbyrd, tillid til og tro på Kristus vokse.

Billede
spørgsmål og svar-ikon

Spørgsmål og svar

Er det okay at have spørgsmål omkring Kirken? Hvordan kan jeg finde svar? At have spørgsmål er ikke et tegn på svaghed eller mangel på tro. Faktisk kan det at stille spørgsmål hjælpe med at opbygge tro. Gengivelsen af evangeliet begyndte, da den 14-årige Joseph Smith stillede spørgsmål i tro. Søg svar i skrifterne, i Guds profeters ord, fra jeres ledere og trofaste forældre og fra Gud selv. Hvis svarene ikke kommer med det samme, så stol på, at I vil lære linje på linje. Bliv ved med at leve efter det, I allerede ved, og bliv ved med at søge efter sandhed.

Billede
Maleri af Joseph Smith, der knæler for Gud Faderen og Jesus Kristus i den hellige lund.

Hvordan kan jeg forsvare det, der er rigtigt, uden at fornærme dem, der har en anden tro? Begynd med at sikre jer, at jeres ord og handlinger er inspireret af kærlighed til Gud og hans børn. At fortælle andre om evangeliet bør ikke ske i en stridbar ånd, men snarere med tydelighed, sagtmodighed og venlighed. I kan elske andre, selv om I ikke er enige i deres synspunkter.

Se Matthæus 5:14-16 (lad jeres lys skinne); Johannes 14:6 (Jesus er sandheden); 1 Peter 3:15 (vær altid rede til at dele jeres håb med Kristus); Lære og Pagter 88:77-80 (ting, som Herren ønsker, at vi lærer); 93:36 (Guds herlighed er intelligens); 124:15 (retskaffenhed betyder at elske det rette; 130:18 (vores intelligens vil opstå sammen med os, når vi opstår).

Billede
tempelikon

Spørgsmål til tempelanbefalinger

Stræber I efter at være ærlige i alt, hvad I gør?